Reflection about increasing students’ motivation for reading in EFL classes through use of authentic materials that support creative production of language

  1. Madarova, Slavka
Revista:
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas

ISSN: 1989-0796

Año de publicación: 2017

Número: 26

Páginas: 83-93

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas

Resumen

Los estudiantes de inglés como lengua extranjera en el nivel de secundaria rara vez se comprometen voluntariamente a leer materiales en inglés, aunque poseen las habilidades necesarias para abordar el texto. Uno de los factores que influyen en esta decisión es la falta de exposición a materiales de lectura reales en el entorno de una clase inglés como lengua extranjera (EFL). Este artículo, a través del análisis de trabajos investigación primaria y fuentes secundarias, proporciona un resumen de materiales didácticos principales y suplementarios (libros de texto, lecturas simplificadas) que se usan para la mejora de la comprensión lectora en clases de EFL. A continuación, se discute la importancia de la motivación y la influencia del efecto de Mateo – ambos elementos son cruciales para el desarrollo de la lectura autónoma. Como resultado, este trabajo ofrece una selección de libros, originalmente escritos para una audiencia nativa, que pueden emplearse en clases EFL para aumentar la motivación y fomentar la lectura extensiva. Finalmente, se discuten las formas de comprobar la comprensión lectora entre estudiantes EFL y se propone el uso de la escritura creativa como sustituto de las actividades mecánicas que habitualmente incluyen los libros de texto.

Referencias bibliográficas

  • Baleghizadeh, S. 2010. «The impact of student-initiated interaction on EFL reading comprehension». Studies in Literature and Language, 1/4, 20-28.
  • Berardo, S. A. 2006. «The Use of Authentic Materials in the Teaching of Reading». The Reading Matrix 6/2, 60- 69.
  • Carter, R. & Nunan, D. (Eds.) 2001. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, Cambridge University Press.
  • Cho, K., Ahn, K., & Krashen, S. 2005. «The Effects of Narrow Reading of Authentic Texts on Interest and Reading Ability in English as a Foreign Language ». Reading Improvement, 42/1, 58-64.
  • González Otero, R. 2016. «Innovative resources based on ICTs and authentic materials to improve EFL students’ communicative needs». New Perspectives on Teaching and Working with Languages in the Digital Era, 83-93.
  • Guo, S. 2012. «Using Authentic Materials for Extensive Reading to Promote English Proficiency». English Language Teaching, 5/8, 196-206.
  • Haiyan, M., & Rilong, L. 2016. «Classroom EFL Writing: The Alignment-Oriented Approach». English Language Teaching, 9/4, 76-82.
  • Hill, D.R. 2001. «Survey. Graded readers». ELT Journal, 55/3, 300-324.
  • Jacobs, D. 2007. «More than words: Comics as a means of teaching multiple literacies». English Journal, 96/3, 19-25.
  • Kılıçkaya, F., & Krajka, J. 2012. «Can the use of web-based comic strip creation tool facilitate EFL learners' grammar and sentence writing? ». British Journal of Educational Technology, 43/6, E161-E165.
  • Morrison, T. G., Bryan, G., & Chilcoat, G. W. 2002. «Using student-generated comic books in the classroom». Journal of Adolescent & Adult Literacy, 45/8, 758-767.
  • Nuttall, Ch. 1982. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford: Heinemann.
  • Ortells, E. 2013. «Teaching English as a foreign language in Spanish secondary schools: The value of literature». English Teaching: Practice and Critique, 12/1, 91-110.
  • Patterson, J. 2017. «Middle-School-Educators-Guide». http://www.jamespatterson.com/media/Middle-SchoolEducators-Guide.pdf
  • Sakurai, N. 2017. «The Relationship between the Amount of Extensive Reading and the Writing Performance». The Reading Matrix: An International Online Journal, 17/2, 142-164.
  • Stanovich, K. 1986. «Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy». Reading Research Quarterly, 21/4, 360-407.
  • Thomas, C. 2014. «Meeting EFL Learners Halfway by Using Locally Relevant Authentic Materials». English Teaching Forum, 52/3, 14-23. Walter, C. 1982. Authentic Reading. A course in reading skills for upper-intermediate students. Cambridge university press.
  • Wintergerst, A. C., DeCapua, A., & Ann Verna, M. 2003. «Conceptualizing learning style modalities for ESL/EFL students». System, 31/1, 85-106.