La enseñanza de la Pedagogíauna perspectiva desde las necesidades del desempeño profesional del maestro (Original)
- Medina Carballosa, Emma 1
- Carralero Ramayo, Ana Migdalia 1
- Torres Pérez, Yannia 1
-
1
Universidad de Holguín
info
ISSN: 2074-0735
Año de publicación: 2019
Volumen: 15
Número: 2
Páginas: 118-127
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma
Resumen
The teaching of Pedagogy today faces challenges, considering its viability to answer the issues present in the educative reality. Nevertheless, it constitutes a contradiction that even when a conception of the system of knowledge from this subject exists, with certain results in practice, its contribution is still insufficient, considering the pedagogical culture required for the development of the teaching profession. This constitutes a barrier that limits the incidence of these contents in the configuration of the professional identity in the pedagogical university education, because it does not offer the necessary tools to face the tasks and functions of its professional role. This investigation is made starting from the delimitation of the insufficiencies, with the purpose of offering a didactic conception of the teaching of pedagogy that contributes to the knowledge of the professional contents as a way to stimulate the professional identity. In order to do so, a system of knowledge is selected starting from the delimitation of the basic cognitive nodes to be dealt with, considering the professional problems teachers deal with in their practice. These contents are conceived in the basic curricula as well as the free elective one, through the use of a group of learning integrated tasks answering to those cognitive nodes. To corroborate the effectiveness of what it is designed, some dimensions and indicators are delimited, as well as some techniques and instruments, which showed through several years the validity of this didactic conception.
Referencias bibliográficas
- Almeida, A (2009): El imaginario social en torno a la Psicología desde la perspectiva de los estudiantes en el proceso de construcción de su identidad profesional. Trabajo de Diploma. Universidad de La Habana.
- Álvarez, L, et al. (2012): Didáctica de la Pedagogía y la Psicología. Material en soporte digital, La Habana.
- Castro, O (1992): La evaluación pedagógica, CEPTP, La Habana.
- Chevallard, Yves. (1998): La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, Marsella: AIQUE Grupo Editor.
- González, V (1998): La orientación profesional en la Educación Superior, en, Revista Cubana de Educación Superior., No. 3: 13 -28, La Habana.
- Medina, E. et al (2013): Monografía: Propuesta de dimensiones e indicadores para estudiar el impacto de la Disciplina Formación Pedagógica General para estimular la identidad profesional de los estudiantes, UCP José de la Luz Y Caballero, Holguín.
- Medina, E. et al (2014): Informe Científico. Resultados de las alternativas que se conciben desde la Formación Pedagógica General en función de estimular la identidad profesional en estudiantes de carreras pedagógicas, UCP José de la Luz Y Caballero, Holguín.
- Shulman. Lee S. (1989): Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. Madrid: Paidós Ibérica, S. A.
- Touchon, F. V (2007): Preservice Teachers’ Struggles in Defining and Researching Pedagogically Appropriate Technology Integration, Eds. In M. A. Kassen, R. Lavine, K. Murphy-Judy and M. Peters, CALICO.
- Valdés, H (2004) La evaluación del desempeño del docente: un pilar del sistema de evaluación de la calidad de la educación en Cuba. Disponible en: www.opech.cl/.../Valdes%20%20Evaluacion%20del%20desempeno%20del%20docente