El perfil básico, identificativo y sociolingüístico de migrantes y refugiados en España

  1. Ibañez Moreno, Ana 1
  2. Pareja Lora, Antonio 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Lengua y Migración = Language and Migration

ISSN: 1889-5425 2660-7166

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: LMOOCs for the linguistic and social integration of displaced people

Volumen: 13

Número: 2

Páginas: 33-64

Tipo: Artículo

DOI: 10.37536/LYM.13.2.2021.1051 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

Otras publicaciones en: Lengua y Migración = Language and Migration

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article shows the results of a partial analysis of a dataset recently collected to identify the profile of migrants and refugees (hereinafter MRs) in Spain. The data analysed include: (a) those associated to NGOs and associations that work with these people in the Autonomous Region of Madrid; and (b) some of the answers to a questionnaire filled in by some officials and/or managers in these associations for this target group. These answers of the questionnaire allowed assessing the identifying and sociolinguistic profile of MRs in our country. This study is supplemented by another one presented also in this volume, and their joint, final aim has been to carry out a linguistic training needs analysis of the MRs in Spain, with a view to the possible development of some massive open online courses (or MOOCs) for a fairly adapted learning of Spanish and/or other highly demanded languages (e.g., English or French) that meets their needs.

Información de financiación

Esta investigaci?n ha sido parcialmente financiada por los proyectos MOONLITE (Massive Open Online courses eNhancing Linguistic and Transversal skills for social inclusi?n and Employability?, Programa Erasmus+, Uni?n Europea, n.? ref.: 2016-1-ES01-KA203-025731, http://moonliteproject.eu) y NEXUS (Promoting the NEXUS of migrants through active citizenship', Programa Erasmus+, Uni?n Europea, n.? ref.: 2019-1-ES01-KA203-065861, https://nexus4civics.eu) Tambi?n queremos expresar nuestra m?s profunda gratitud al grupo de investigaci?n ATLAS (Applying Technology to LAnguageS, UNED) por su apoyo continuo en el desarrollo de esta investigaci?n y a las ONG e instituciones que colaboraron aportando sus respuestas al formulario que ha servido de base para la realizaci?n de este estudio.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • ACNUR. 2007. The 1951 Refugee Convention. Questions & Answers. Génova: UNHCR. Obtenido de http://www.refworld.org/docid/47a7078dd.html (último acceso: enero 2021).
  • Beaven, Tita, Codreanu, Tatiana y Creuzé, Alix. 2015. “Motivation in a language MOOC: issues for course designers”. En Language MOOCs: Providing Learning, Transcending Boundaries, Elena Bárcena y Elena Martín-Monje (eds.), 48-62. Berlín, Boston: De Gruyter.
  • Castrillo, María Dolores, Martín Monje, Elena y Bárcena Madera, Elena. 2015. “New forms of negotiating meaning on the move: the use of mobile-based chatting for foreign language distance learning”. IADIS International Journal, 12:2. 51-67.
  • CEAR. 2016. Informe CEAR 2016: Las personas refugiadas en España y Europa. Obtenido de https://www.cear.es/wp-content/uploads/2016/06/Informe_CEAR_2016.pdf (último acceso: enero 2021)
  • Espinar Ruiz, Eva. 2010. “Migrantes y Refugiados: reflexiones conceptuales”. Obets, Revista de Ciencias Sociales, 5:1. 35- 47.
  • IOM. 2011. Glossary on migration. 2nd edition. Génova: IOM. Obtenido de http://www.epim.info/wp-content/uploads/2011/01/iom.pdf (último acceso: enero 2021).
  • Maley, William. 2016. What is a Refugee? Oxford: Oxford University Press.
  • Autores. Este volumen. “El perfil profesional, tecnológico y académico de migrantes y refugiados en España”. Lengua y Migración.
  • Traxler, John. 2018. “Digital literacy: a Palestinian refugee perspective”. Research in Learning Technology, 26. 1-25.
  • Traxler, John, Read, Timothy y Bárcena, Elena. 2019. “Refugees from MENA Learning Languages: Progress, Principles and Proposals”. En New Language Learning and Teaching Environments, Hayo Reinders, Christine Coombe, Andrew Littlejohn y Dara Tafazoli (eds), 19-38 [Innovation in Language Learning and Teaching. The case of Middle East and East Africa]. Suiza: Palgrave Macmillan.