Incorporación de Personas Adultas a los Estudios UniversitariosAprendizaje Permanente para Arquitectos Técnicos

  1. Enrique M Castaño
  2. Alberto Garín
Journal:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Year of publication: 2012

Volume: 5

Issue: 3

Pages: 17-26

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50062012000300003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Formación Universitaria

Sustainable development goals

Abstract

This article describes and analyzes the experiences at the Universidad Europea de Madrid of some academic programs specifically designed for professional workers, with schedules compatibles with their working hours, within the concept known as “permanent learning”. The situation of technical architects in Spain is especially analyzed, in which these technical level professionals want to become architects. The reasons that encourage them to return to college and the various difficulties they encounter are discussed. Besides describing the specific experience, the paper presents an analysis of literature information regarding adult education in similar studies and the results, from the skills training perspective, are discussed. Several conclusions related to the students, the instructors, the teaching-learning system and the skill training are drawn.

Bibliographic References

  • Álvarez, F., Rodríguez-Pérez, J., Sanz-Ablanedo, E., Fernández-Martínez, M.. (2008). Aprender Enseñando: Elaboración de Materiales Didácticos que facilitan el Aprendizaje Autónomo. Formación Universitaria. La Serena. 1. 19-28
  • Colardyn, D., Bjornavold, J.. (2005). The learning continuity: European Inventory on validating non-formal learning. National Policies and practices in validating non-formal and informal learning. CEDEFOP Panorama Series. Publications of the European Communities. Luxemburgo. 117.
  • (2000). Commission staff working paper: A memorandum on Aprendizaje Permanente. European Commission. Bruselas.
  • Faure, E.. (1972). Learning to be: The world of education today and tomorrow. UNESCO. París.
  • Fejes, A.. (2006). Constructing the adult learner a governmentality analysis. Department of Behavioural SciencesLinkoping University. Linkoping. 61-67
  • Field, J.. (2001). Lifelong education. International Journal of Lifelong Education. 20. 3-15
  • Fondón, I., Madero, M., Sarmiento, A.. (2010). Principales Problemas de los Profesores Principiantes en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria. La Serena. 3. 21-28
  • Hultqvist, K., Petersson, K.. (2000). Iscensa¨ttningen av samha¨llet som skola: konstruktionen av nyanordiska människotyper i det sena 1900-talet. [The employment of society as school: The construction of new nordic kinds of human beings in the late 20th century]. Stockholm.
  • Knowles, M. S.. (1972). La Práctica Moderna de Educación de Adultos: Andragogía contra Pedagogía. Centro Regional de Educación de Adultos. Caracas.
  • Kristensson, B.. (2007). Who is the Lifelong Learner? Globalization, Aprendizaje Permanente and Hermeneutics. Studies in Philosophy and Education. 27. 211-226
  • Lindeman, E. C.. (1926). The Meaning of Adult Education. New York.
  • Livingstone, D. W.. (1999). Exploring the icebergs of adult learning: Findings of the first Canadian survey of informal learning practices. The Canadian Journal for the study of Adult Education. 13.
  • Polo, G.. (2011). La Andragogía en la enseñanza universitaria y la autogestión en el aprendizaje del derecho romano: experiencia docente con el alumno semipresencial. Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach. Gerona.
  • Royo, L., Aguilar, M.. Reflexión sobre el programa de formación de profesores noveles de la universidad de Sevilla a su aplicación práctica docente en la ETSA: Una puesta en marcha de las nuevas metodologías docentes y relaciones con otras experiencias de programas de formación para profesorado novel en universidades españolas. 27 Actas de seminario de Innovación-Investigación docente. Sevilla. 2010.
  • Schön, D. A.. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y aprendizaje en las profesiones. MEC-Paidós. Madrid.
  • Tissot, P.. (2000). Making learning visible: identification, assessment and recognition of non-formal learning in Europe. Office for Official Publications of the European Communities. Luxembourg. 22
  • Plan de Formación de profesorado. Universidad Europea de Madrid. Madrid.
  • Valderrama, F., Icarán, E., Castaño, E.. Guía de buenas prácticas para la incorporación de profesionales a la docencia universitaria. Actas de Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria 2009. Villaviciosa de Odón. 2009.
  • Van Merriënboer, J.. (2009). Towards an integrated approach for research on Aprendizaje Permanente. Educational Technology Magazine. 49.
  • Villa, A., Poblete, M.. (2007). Aprendizaje Basado en Competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Vicerrectorado de Innovación y Calidad y el ICE de la Universidad de Deusto. Bilbao.