El arquetipo femenino en "Terry y los piratas"

  1. Francisco Sáez de Adana Herrero 1
  2. María Abellán Hernández 2
  1. 1 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Any de publicació: 2018

Número: 34

Tipus: Article

Altres publicacions en: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Resum

This paper analyses the main female characters of the newspaper comic strip Terry and the Pirates by Milton Caniff, from the point of view of their 2 assimilation with the female archetypes of classic cinema, mainly from the 30s and 40s of the 20th century. Initially, the introduction comments the features of the series and the objectives of the article. Then, the paper is divided into four sections corresponding to the four feminine archetypes analysed by Nuria Bou in his book Diosas y tumbas. Mitos femeninos en el cine de Hollywood. Each of these archetypes correspond to an important female character of Caniff's work, at least during a significant period during the twelve years that he was the artist of series, between 1934 and 1946. This is an analysis of the relationship between the classic cinema and the classic comic strip, an aspect that has not been considered in the literature, from a gender perspective.

Informació de finançament

El 2 de abril de 1938, Caniff se hace eco de la resistencia del pueblo chino, y comienza a mencionar a los invasores y, al día siguiente lanza al personaje de Dragon Lady en su cruzada contra ellos. El personaje hasta ese momento había sido una ?reina pirata ? solamente preocupada por aumentar su riqueza y, sin embargo, ante la invasión japonesa se transforma en la líder de la resistencia en una historia que transcurrirá en la tira entre el 28 de marzo de 1938 y el 4 de noviembre de 1939. Aunque en alguna ocasión Dragon Lady trata de justificar su actitud diciendo que los japoneses están impidiendo su labor como pirata y que sólo está velando por sus intereses, realmente la actitud del personaje se puede emparentar con el de otras luchadoras chinas por la libertad de la época como KangKe-ching o Tsai Chang recogidas en la obra de un periodista como Edgar Snow que Caniff utilizaba para documentarse de la realidad de China (Saez de Adana, 2016) o, de otras nacionalidades, como es el caso de la Pasionaria en la Guerra Civil Española con la que Javier Coma establece un paralelismo (1988: 60-64).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Astor, D. (1988, Abril 16). “Milton Caniff lifted the level of comics”. Editor and Publisher, pp. 34-38.
  • Bornay, E. (1994). La cabellera femenina. Madrid: Cátedra.
  • Bou, N. (2006). Diosas y tumbas. Mitos femeninos en el cine de Hollywood. Barcelona: Icaria.
  • Caniff, M. (1937, septiembre). There had to be a choice. The Quill, pp. 6-17.
  • Caniff, M. (1958, noviembre). Don’t laugh at the comics. Cosmopolitan, pp. 43-47.
  • Coma, J. (1988). Cuando la inocencia murió. Madrid: Eseuve.
  • Fornaroli, E. (1988). Milton Caniff: Un filmico pennello tra il nero e il merletto. Florencia, Italia: La Nova Italia.
  • Harvey, R. C. (2007). Meanwhile… Milton Caniff, a biography. Seattle: Fantagraphic Books.
  • Hayward, J. P. (1997). Consuming pleasures: Active audiences and serial fictions from Dickens to Soap Opera. Lexington: University Press of Kentucky.
  • Hu, H. (2000). American goddess at the rape of Nanking. The courage of Minnie Vautrin. Chicago: Southern Illinois University.
  • Hurtado Álvarez, J. A. (1986). Cine “negro”. Cine de género. Valencia: Nau Llibres.
  • Jung, C.G. (1993). Símbolos de transformación. Barcelona: Paidós.
  • Ma, S. (2000). The deathly embrace. Orientalism and Asian American identity. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En Wallis, B. (ed.). Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación (pp. 365-377). Akal: Madrid.
  • Prasso, S. (2005). The Asian mystique. Dragon Ladies, Geisha Girls, and our fantasies of the exotic Orient. New York: Public Affairs.
  • Rosenstone, R. A. (1997). El pasado en imágenes. Barcelona: Ariel.
  • Sáez de Adana, F. (2016). Una realidad lejana: la imagen de China en Terry y los piratas. Cuadernos de Cómic 6, pp. 8-33.
  • Seidel, K.L. (1977). The southern belle as an antebellum ideal. En Chambers, D.B. y Watson, K. (eds.). The past is not dead. Essays from the Southern Quarterly (pp. 87-100). Oxford: The University of Mississippi Press.
  • Selva, M. y Solá, A. (2004). El imaginario. Invención y convención. En Ardèvol, E. y Muntañola, N. (coords.). Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea (pp. 129–174). Barcelona: Editorial UOC.