El punto de vista de Muguruza

  1. Ernesto Echeverría Valiente
Aldizkaria:
Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

ISSN: 0567-560X

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: Pedro Muguruza Otaño (1893-1952) Arquitecto y académico

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 63-80

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

Laburpena

The field of study described in this article is part of the investigation into the use of graphical tools by architect Pedro Muguruza in presenting their projects in order to communicate to his clients, jurors contests or large public. The research will allow us to analyze his immense legacy (deposited in the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando) and tour the Spanish architecture of the twentieth century ¼ second analyzing how to use the conical perspective as a communication tool.

Erreferentzia bibliografikoak

  • CAPITEL, Antón, “Madrid, los años 40: Ante una moderna arquitectura” Cuadernos de Arquitectura y urbanismo. Nº 121. (1977) pp. 8-13.
  • LÓPEZ OTERO, Modesto, “Excmo. e Ilmo. Sr. D. Pedro Muguruza Otaño: 25 de mayo 1893- 3 de febrero de 1952”, Revista Nacional de Arquitectura. Año XII, nº 122 (1952).
  • GALIANA MATESANZ, Mª Teresa. ”Archivo-Biblioteca de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando Catálogo de Planos y Proyectos de Arquitectura”. Madrid, España: Dayfisa - Centro Documentación de Historia Madrid de la UAM (2003).
  • CARAZO LEFORT, Eduardo, Galvan Dexvaux, Noelia, “Lerning with models. Little models for the analysis of architecture”, Revista EGA nº 24, (2014) pp. 62-71.
  • CAMPO BAEZA, Alberto, “An idea in the palm of a hand” Domus nº 972, (2013) pp. 10-11.
  • PANOFSKY, Erwin, Die Perspektive als “Symbolische Form” (1925). B. G. Teubers, Leipzig-Berlin.
  • ALCAYDE EGEA, Rafael, “The perspective as symbolic form, once again” Revista EGA nº 19, (2012) pp. 222-231.
  • GOMBRICH, Ernest Hans, The Story of Art, 1950, Phaidon.
  • GENTIL BALDRICH, José María, “Looking from a hole or the near window. Heteredox notes on the conical perspective in Miguel García Lisón’s remember”. Revista EGA nº 15, (2010) pp. 26-35.
  • FRANCO TABOADA, José Antonio, “On perspective, photography and infographics”. Revista EGA nº 17, (2011), pp. 54-64
  • BUSTOS JUEZ, Carlota, “La obra de Pedro Muguruza: breve repaso a una amplia trayectoria”, P+C, nº 05 (2014). pp. 101-120.
  • LÓPEZ OTERO, Modesto, “Exmo. e Ilmo. Sr. D. Pedro Muguruza Otaño: 25 mayo 1893- 3 febrero 1952”, Revista Nacional de Arquitectura, año XII, nº 122, (1952).
  • BUSTOS JUEZ, Carlota, “El proyecto de Muguruza para el concurso del edificio Carrión (1931) en la configuración del tercer tramo de la Gran vía madrileña.” Concursos de Arquitectura. Oporto (2012). pp. 333-338.
  • ÁLVAREZ CRUZ, Joaquín, “El monumento al Sagrado Corazón de Jesús en Bilbao” Ondare. Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales. Nº 22 (2003). pp. 5-44.
  • AZANZA LÓPEZ, José Javier, “Proyectos de Pedro Muguruza para San Sebastián: monumento al Sagrado Corazón y embellecimiento del monte Urgull” Academia, Revista de la R.A.B.A.S.F. nº 112-113, (2011) Madrid. pp. 205-252.
  • MARTÍNEZ-MEDINA, Andrés, PARRA MARTÍNEZ, José, “The 1933 competition designs plain for the Holidays Resort of San Juan’s Beach”. Revista EGA nº 25, (2015), pp. 138-143.