Medios digitales e inmersión narrativarepresentación de los personajes de ficción mediante perfiles en redes sociales

  1. García Vega, Alba 1
  2. Barrajón Lara, Iris 1
  3. Martínez Borda, Rut 1
  4. Infante Pineda, Sara 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Year of publication: 2025

Issue Title: Comunicación

Issue: 10

Type: Article

DOI: 10.31637/EPSIR-2025-597 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review

Abstract

Introduction: The research aims to analyse how the distribution of content through the creation of profiles of fictional characters in social networks contributes to the process of narrative immersion of the audience. To this end, the fictional series SKAM España and #Luimelia, two series that represent a social phenomenon fostered mainly by the distribution of content and participation in social networks, are taken as objects of study. Methodology: A qualitative approach based mainly on ecological and ethnographic perspectives and digital anthropology has been used. Results: The main results involve the comparative reconstruction of both series, in order to analyse the extent to which the contents of the fictional profiles on social networks have contributed to the narrative immersion of the community. Discussion: The creation of fictional profiles of the characters in fictional series contributes to narrative immersion through the personal and emotional identification of the audience and the mimicry of real and narrative time and space during the consumption process. Conclusion: Representing a fiction reality in which narrative events converge with the social practices of the viewers' reality offers the possibility of a natural and spontaneous narrative immersion.

Bibliographic References

  • Atarama-Rojas, T. y Mönckeberg Díaz, M. (2021). Los fans en un contexto de audiencias líquidas. Aportes para recuperar un sentido de comunidad en la cultura de medios. Inmediaciones de la comunicación, 16(2), 157-179. https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3077 DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2021.16.2.3077
  • Baroni, R. (2022). Por una narratología transmedial. Anuario de letras modernas, 25(1), 106-132. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2022.25.1.1709 DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2022.25.1.1709
  • Barrajón Lara, I., Martínez-Borda, R. y Lacasa Díaz, P. (2023). Estrategias Transmedia y series de ficción: el caso de #LUIMELIA. En J. de Sola Pueyo et al. (Coords.), Reinventar contenidos en prensa y radio (pp. 140-158). Fragua.
  • Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C. & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual world: a Handbook of Method. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.cttq9s20
  • Cascajosa Virino, C. y Molina Cañabate, J. P. (2017). Narrativas expandidas entre la tradición y la innovación: construyendo el universo transmedial de El Ministerio del Tiempo. Tropelias. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura comparada, 27, 120-135. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271544 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271544
  • Castillo Hinojosa, A. M. (2015). La ficción audiovisual como experiencia dentro y fuera de la Red: la conversación Onlife. Comunicación y medios, 31, 23-42. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i32.37156 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-1529.2015.37156
  • Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2020). Narrativas transmedia sociales en el ámbito hispanoamericano (2014-2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(21), 237-257. https://dx.doi.org/10.5209/aris.67561
  • Duffet, M. (2014). Popular Music Fandom: Identities, Roles and Practices. Routledge.
  • Floridi, L. (2015). The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6
  • García García, A. (2007). Principios de interactividad. Televisión interactiva y realidad virtual. Revista del CES Felipe II, 7.
  • García-Vega, A. y de la Fuente Prieto, J. (2022). La creación de contenidos de ficción juveniles en redes sociales.: interacción entre comunidades de fans y plataformas de TV. ICONO 14, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1764 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1764
  • Gee, J. P. (2014). An introduction to discourse analysis: theory and method. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315819679
  • Gray, J., Sandvoss, C. & Harrington, C. L. (2017). Fandom: Identities and communities in a mediated world. NYU Press.
  • Harper, R., Whitworth, E. & Page, R. (2012). Fixity: Identity, Time and Dur on Facebook. AoIR Selected Papers of Internet Research, 2. https://spir.aoir.org/ojs/index.php/spir/article/view/8218
  • Hidalgo Toledo, J. A. y Ramírez Alvarado, L. F. (2021). Comunicación hipermediática y jóvenes. Sintaxis (edición especial), 83-95. https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.05 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.05
  • Horst, H. A. & Miller, D. (2012). Digital anthropology. Berg.
  • Ivars-Nicolás, B. y Martínez-Cano, F. J. (2020). En busca de narrativa inmersiva con la tecnología de vídeo 360º. Sphera Pública, 1(20), 160-177. https://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/395
  • Jenkins, H. (2010). Piratas de textos: fans, cultura participativa y televisión. Ediciones Paidós.
  • Jenkins, H. (2018). Fandom, negotiation and participatory culture. En P. Booth (Ed.), A companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 11-26). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119237211.ch1 DOI: https://doi.org/10.1002/9781119237211.ch1
  • Lacasa, P. (2023). Adolescentes y fans. Prácticas, discursos y comunidades. Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b20101
  • López, G. y Ciuffoli, C. (2012). Facebook es el mensaje: oralidad, escritura y después… La Crujía.
  • Limia Fernández, M., López García, X. y Toural Bran, C. (2016). La interactividad y la conversación como motor de la innovación. En C. Sádaba Chalez¬quer y J. A. García Avilés (Eds.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España (pp. 49-60). EUNSA.
  • Murray, J. H. (1997). Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Paidós Ibérica.
  • Quintas-Froufe, N. y González-Neira, A. (2014). Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. Revista Comunicar, 43(22), 83-90. https://doi.org/10.3916/C43-2014-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Ratner, C. (2008). Cultural Psychology and qualitative methodology: Scientific and political considerations. Sage Journal: Culture & Psychology, 14(3). 259-288. https://doi.org/10.1177/1354067X08088557 DOI: https://doi.org/10.1177/1354067X08088557
  • Rodríguez-Mena, M. (marzo, 2001). La perspectiva ecológica de la investigación en ciencias sociales [Ponencia]. Taller XVII Aniversario del CIPS, La Habana, Cuba. https://goo.su/Y8xUVAb
  • Ruiz Olabuénaga, J., Aristegui, I. y Melgosa, L. (1998). ¿Cómo elaborar un proyecto de investigación social? Universidad de Deusto.
  • Ruiz Méndez, M. R. y Aguirre Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 21(41), 67-96.
  • Ryan, M. L. (2004). La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Paidós Comunicación.
  • Ryan, M. L. (2019). ¿La narrativa en la realidad virtual? Anatomía de un sueño renacido. En D. Sánchez-Mesa (Ed.), Narrativas transmediales. La metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales (pp. 59-84). Gedisa.