El trabajo en equipo, una competencia a potenciar en la Facultad de Ciencias Ambientales, Universidad de Alcalá

  1. Saldaña López, Asunción
  2. Martínez Pérez, Silvia
  3. Castro Díez, Pilar
  4. Ramos Caicedo, Guadalupe
  5. Rebollo Ferreiro, Luis F.
  6. Salas Rey, Francisco Javier
  7. Salado García, María Jesús
  8. Sandín Vázquez, María del Val
  9. Vicente Lapuente, Rosa
Revista:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Año de publicación: 2013

Número: 36

Páginas: 99-114

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Pulso: revista de educación

Resumen

The «Environmental Sciences Teaching Innovation Group» analyzed the teamwork competence of the Faculty of Environmental Sciences of the University of Alcalá. Thus, a survey among lecturers was carried out to obtain information regarding the activities they implemented to promote this competence. 28 questionnaires were received, 17 from the from Degree in Environmental Sciences and 11 from the from Licenciatura (five-year studies) subjects. Teamwork was used in 88% of the Degree subjects from which we obtained information, whereas this percentage rose to 91% in Licenciatura studies. 71% of the surveyed lecturers of the Degree and 64% of Licenciatura studies believe that students do not use teamwork adequately. 65% of the lecturers of the Degree and 74% of Licenciatura studies consider that learning with this method is better than standard lecturing.

Referencias bibliográficas

  • Aguado, D., Arranz, V. y Valera, A. (2010). Desarrollo de la competencia transversal trabajo en equipo mediante contenidos elearning: una ayuda para la inserción laboral. Relada, 4 (2), 104-111.
  • ANECA. (2004). Libro Blanco del Título de Grado en Ciencias Ambientales. Madrid: ANECA.
  • Barberá, T., Estellés, S., Dema, C. y Devece, C. (2011). Assessment tools for the evaluation of generic skills development in students of business management. Proceedings of ICERI2011 Conference, p. 965-972. Madrid.
  • Barraycoa, J. y Lasaga, O. (2010). La competencia de trabajo en equipo: más allá del corta y pega. Vivat Academia, 111, 1-5.
  • Benito, A. y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Chen, G., Donahue, L.M. y Klimoski, R. J. (2004). Training undergraduates to work in organizational teams. Academy of Management Learning and Education, 3, 27-40.
  • Gil, J., Alvarez, V., García, E. y Romero, S. (2004). La enseñanza universitaria. Planificación y desarrollo de la docencia. Madrid: EOS Universitaria.
  • González, J. y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning eduational structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Martínez, M. (2010). «Prólogo». En Parcerisa, A. (Coord.), Ejes para la mejora docente en la universidad (pp. 9-14). Barcelona: Octaedro-ICE Universitat de Barcelona.
  • Steven, M.J. y Campion, M.A. (1994). The knowledge, skill, and ability requirements for teamwork: implications for human resource management. Journal of Management, 20 (2), 503-530.
  • Torrelles, C. (2011). Eina d’avaluació de la competència de treball en equip. Tesis doctoral. Universitat de Lleida.
  • Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, X., París, G. y Cela, J.M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado (Revista de currículum y formación de profesorado), 15 (3), 329-344.
  • West, M.A. (2003). El trabajo eficaz en equipo 1+1= 3. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Zabalza, M.A. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.