Mitos del amor romántico en adolescentesrelación con el sexismo y variables procedentes de la socialización
- Enrique Bonilla-Algovia 1
- Esther Rivas-Rivero 1
- Isabel Pascual Gómez 1
-
1
Universidad de Alcalá
info
ISSN: 1139-613X, 2174-5374
Año de publicación: 2021
Volumen: 24
Número: 2
Páginas: 441-464
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
Resumen
Romantic love myths can work out as a script to guide thoughts, feelings, and behaviors in relationships. The objective of this research was to analyze in adolescents the acceptance of romantic myths and their relationship with sexism and other variables such as sex, age, partner tenure, religiosity and pornography consumption. To carry out the research, a sample of 1840 students in Obligatory Secondary Education from Castilla-La Mancha, with an average age of 14.67 years (DT= .89) was used. Participants completed the Scale of Myths towards Love (Rodríguez-Castro et al., 2013) and the Adolescent Sexism Detection Scale (Recio et al., 2007). The results show that the myth of eternal passion, the myth of omnipotence and the myth of the better half are the most accepted. Comparison of arithmetical averages reports statistically significant differences in the internalization of romantic love according to sex, partner tenure, educational course, religiosity and pornography consumption. Finally, regression analyses indicate that the myths of the Love-Maltreatment association dimension are influenced by hostile sexism, and myths of the Idealization of Love dimension are influenced by sex, religiosity, partner tenure and benevolent sexism. These results can help to understand in the educational community the scope of the ideology of romantic love in the adolescent population and to implement preventive actions that address affective relationships and promote equality between men and women.
Información de financiación
Este trabajo se ha realizado con el apoyo de un Contrato Predoctoral de Formaci?n de Profesorado Universitario de la Universidad de Alcal? y con la financiaci?n del Proyecto de investigaci?n n? 2019-002 (Convenio de colaboraci?n suscrito entre el Instituto de la Mujer de Castilla-La Mancha y la Universidad de Alcal? para la creaci?n de la c?tedra de investigaci?n ?Isabel Mu?oz Caravaca?).Financiadores
- Universidad de Alcalá Spain
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