Menos es másMies y la construcción paradójica de la arquitectura moderna

  1. FRANCISCO FELIPE MUÑOZ CARABIAS
Revista:
Arte y Ciudad: Revista de Investigación

ISSN: 2254-7673

Año de publicación: 2019

Número: 15-16

Páginas: 83-98

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Arte y Ciudad: Revista de Investigación

Resumen

In the growing complexity of reality, "less is more" represents, not so much an ascetic reaction to life, but a sense of it from the paradox. Free floor, curtain wall, mobile parti-tion, are echoes of these aporetic relations present in the modern project as a product of the conscious dissolution of the marked boundaries and their differences. However "less is more" also contains a radicality only possible from the confrontation of these two opposite terms. This balance of opposites is what crystallized in the work of Mies van der Rohe, going beyond his minimalist typecasting, which concealed an approach close to a paradoxical construction of modern architecture. Understanding this premise will help to broaden the focusof the supposed coherence that existed in the creative process of that key period in the history of architecture, unfinished until the present moment and will open the door to expand from hermeneutics to a more pluralistic ap-proach the contemporary architectural production.

Referencias bibliográficas

  • COMPAGNON, Antoine. Las cinco paradojas de la modernidad. México, D.F.: Siglo XXI Editores, 2010. ISBN 13: 9786070301384
  • CONENNA, Claudio (2011): “Lo Importante es lo Esencial. La filosofía proyectual de Mies van der Rohe (1886-1969)”. Revista 47 al Fondo, nº 20, junio, 2011, pp. 40-53.
  • GOMPERTZ, Will (2013). ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Taurus, Madrid.
  • GUASCH, Anna María (2000). El arte último del siglo XX. Del postminimalismo a lo multicultural. Alianza, Madrid.
  • GASTON GUIRAO, Cristina. Mies: el proyecto como revelacion del lugar. Fundacion Caja de Arquitectos. 2005
  • HAL Foster (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. AKAL Madrid.
  • KAHNWEILER (1997): Juan Gris, Barcelona: Quaderns Crema.
  • LE RICOLAIS. Interviews with Robert Le Ricolais, 1973 University of Pennsylvania, Filadelfia.
  • LOOS, Adolf (2000): Escritos I. Madrid: El Croquis.
  • MILLER, Arthur (2007): Einstein y Picasso: el espacio, el tiempo y los estragos de la belleza. Tusquets, Barcelona.
  • NAVARRO BALDEWEG, Juan (1999): La Habitación vacante. Gerona: Pre-textos.
  • NEUMEYER, Fritz (2009): Mies van der Rohe: la palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922-1968. Madrid: El Croquis.
  • PALAZUELO, Pablo (1998): Escritos. Conversaciones. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.
  • PLA, Maurici (2005). La arquitectura a través del lenguaje, Barcelona: Gustavo Gili.
  • QUETGLAS, Joseph (2001): El horror cristalizado. Imágenes del Pabellón de Alemania de Mies van der Rohe. Barcelona: Actar.
  • RANSOO, Kim (2006), The “Art of Building” (Baukunst) of Mies van Der Rohe. Dissertation, Georgia Institute of Technology, 2006
  • SCHULZE, Franz (2016): Mies van der rohe. Una biografía crítica. Madrid: Reverte.
  • SOLÁ-MORALES, Ignasi (2003): Diferencias. Topografía de la arquitectura contemporánea Barcelona: Gustavo Gili.
  • VAN DER ROHE, Ludwig Mies (1981): Escritos, Diálogos y Discursos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos Galeria-Libreria Yerba.