La resolución de problemas profesionales como referente para la formación inicial del profesorado de física y química

  1. Mª Mercedes Martínez-Aznar 1
  2. Iñigo Rodríguez-Arteche
  3. Patricio Gómez-Lesarri
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2017

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 162-180

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2017.V14.I1.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Sustainable development goals

Abstract

Research in science education has given rise to a variety of proposals and activities for students at different school levels. However, this is not the case for the educational training of future teachers, especially for Secondary Education. With the intention of contributing to this issue, this paper presents a grounded experience for the development of the Physics and Chemistry Education subjects of the Spanish Master's in Secondary Education. As such, we incorporate their specific schedules, together with a series of useful activities for the teacher training process. Starting with the future teachers' beliefs, this proposal is based on their construction of Pedagogical Content Knowledge by solving contextualized professional problems. With that purpose, the design of Teaching Units is considered as a reflective tool in the process

Bibliographic References

  • Abell, S.K. (2008). Twenty years later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education, 30(10), 1405-1416.
  • Acevedo, J.A. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): El marco teórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 21-46 http://venus.uca.es/eureka/revista/Volumen6/Numero_6_1/Acevedo_2009a.pdf
  • Alonzo, A.C. y Kim, J. (2016). Declarative and dynamic pedagogical content knowledge as elicited through two video-based interview methods. Journal of Research in Science Teaching, 53(8), 1259-1286.
  • Benarroch, A. (2011). Diseño y desarrollo del máster en profesorado de educación secundaria durante su primer año de implantación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(1), 20-40. http://hdl.handle.net/10498/10203
  • Bertram, A. (2014). CoRes and PaP-eRs as a strategy for helping beginning primary teachers develop their pedagogical content knowledge. Educación Química, 25(3), 292-303.
  • Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage.
  • Clement, J. (2000). Model based learning as a key research area for science education. International Journal of Science Education, 22(9), 1041-1053.
  • Cochran-Smith, M. (2001). The outcomes question in teacher education. Teaching and Teacher Education, 17(6), 527-546.
  • Comisión Europea (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe (“Informe Rocard”). Recuperado de: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/reportrocard-on-science-education_en.pdf
  • Driver, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo en ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 109-120.
  • Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
  • Garritz, A. (2013). PCK for dummies. Educación Química, 24, 462-465.
  • Gess-Newsome, J. y Lederman, N.G. (1995). Biology teachers’ perceptions of subject matter structure and its relationship to classroom practice. Journal of Research in Science Teaching , 32(3), 301-325.
  • Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: An introduction and orientation. En J. Gess-Newsome y N.G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 3-17). Dordrecht: Kluwer.
  • Goodnough, K.C. y Hung, W. (2008). Engaging teachers’ Pedagogical Content Knowledge: Adopting a nine-step Problem-Based Learning Model. Interdisciplinary Journal of ProblemBased Learning , 2(2), 61-90. http://hdl.handle.net/10498/10203
  • Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education . New York: Teachers College Press.
  • Guisasola, J., Barragués, J.I. y Garmendia, M. (2013). El Máster de Formación Inicial del Profesorado de Secundaria y el conocimiento práctico profesional del futuro profesorado de Ciencias Experimentales, Matemáticas y Tecnología. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 568-581. http://hdl.handle.net/10498/15614
  • Hatch, J.A. (1999). What preservice teachers can learn from studies of teachers’ work? Teaching and Teacher Education, 15(3), 229-242.
  • Hmelo-Silver, C.E., Duncan, R.G. y Chinn, C.A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: A response to Kirschner, Sweller and Clark. Educational Psychologist, 42(2), 99-107.
  • Hume, A. y Berry, A. (2011). Constructing CoRes – a strategy for building PCK in pre-service science teacher education. Research in Science Education, 41(3), 341-355.
  • Jiménez-Tenorio, N. y Oliva, J.M. (2016) Aproximación al estudio de las estrategias didácticas en ciencias experimentales en formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: descripción de una experiencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 121-136. http://hdl.handle.net/10498/18018
  • Käpylä, M., Heikkinen, J-P. y Asunta, T. (2009). Influence of content knowledge on pedagogical content knowledge: The case of teaching photosynthesis and plant growth. International Journal of Science Education, 31(10), 1395-1415.
  • Loughran, J., Mulhall, P. y Berry, A. (2008). Exploring pedagogical content knowledge in science teacher education. International Journal of Science Education, 30(10), 1301-1320.
  • Magnusson, S., Krajcik, J. y Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. En J. Gess-Newsome y N.G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Martínez-Aznar, M.M., Martín del Pozo, R., Rodrigo, M., Varela, M.P., Fernández-Lozano, M.P., Guerrero-Serón, A. (2001). ¿Qué pensamiento profesional y curricular tienen los futuros profesores de ciencias de Secundaria? Enseñanza de las Ciencias, 19(1), 67-87.
  • Martínez-Aznar, M.M. e Ibáñez, M.T. (2005). Solving problems in genetics. International Journal of Science Education, 27(1), 101-121.
  • Martínez-Aznar, M.M., y Varela, M.P. (2009). La resolución de problemas de energía en la formación inicial de maestros. Enseñanza de las ciencias, 27(3), 343-360.
  • Martínez-Aznar, M.M., Varela, M.P., Ezquerra, A. y Sotres, F. (2013). Las Unidades Didácticas escolares, basadas en competencias, como eje estructurante de la Didáctica de la Física y Didáctica de la Química para la formación inicial de profesores de secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 616-629. http://hdl.handle.net/10498/15617
  • Nilsson, P. (2008). Teaching for understanding: The complex nature of pedagogical content knowledge in pre-service education. International Journal of Science Education, 30(10), 1281-1299.
  • Park, S. y Oliver, J.S. (2008). Revisiting the conceptualisation of Pedagogical Content Knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284.
  • Pecore, J.L. (2012). Beyond beliefs: Teachers adapting problem-based learning to preexisting systems of practice. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning , 7(2), 7-33.
  • Perales, F.J., Cabo, J.M., Vílchez, J.M., Fernández, M., Gónzalez, F., Jiménez, P. (2014). La reforma de la formación inicial del profesorado de ciencias de secundaria: Propuesta de un diseño del currículo basado en competencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 9-28.
  • Porlán, R., Martín del Pozo, R., Rivero, A., Harres, J., Azcárate, P. y Pizzato, M. (2010). El cambio del profesorado de ciencias I: Marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 31-46.
  • Prince, M.J. y Felder, R.M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95(2), 123-138.
  • Rivero, A., Martínez-Aznar, M.M., Pontes, A. y Oliva, J.M. (2014). ¿Qué estamos enseñando y qué deberíamos enseñar desde la didáctica de las ciencias en la formación inicial del profesorado de secundaria? Mesa redonda presentada a los 26º Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Septiembre. Universidad de Huelva–ÁPICE.
  • Rodríguez-Arteche, I. y Martínez-Aznar, M.M. (2016). Introducing inquiry-based methodologies during initial secondary education teacher training using an open-ended problem about chemical change. Journal of Chemical Education, 93(9), 1528-1535.
  • Roth, W-M. y Tobin, K. (2001). Learning to teach science as practice. Teaching and Teacher Education, 17(6), 741-762.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Reseracher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Solbes, J. y Gavidia, V. (2013). Análisis de las especialidades de Física y Química y de Biología y Geología del máster de profesorado de educación secundaria de la Universidad de Valencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 582-593. http://hdl.handle.net/10498/15615
  • Solís, E., Martín del Pozo, R., Rivero, A. y Porlán, R. (2013). Expectativas y concepciones de los estudiantes del MAES en la especialidad de Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 496-513. http://hdl.handle.net/10498/15610
  • Steinkuehler, C.A., Derry, S.J., Hmelo-Silver, C.E. y Delmarcelle, M. (2002). Cracking the resource nut with distributed problem-based learning in secondary teacher education. Distance Education, 23(1), 23-39.
  • Van der Valk, T. y Broekman, H. (1999). The lesson preparation method: A way of investigating pre-service teachers’ pedagogical content knowledge. European Journal of Teacher Education, 22(1), 11-22.
  • Varela, M.P. (1994). La resolución de problemas en la enseñanza de las ciencias. Aspectos didácticos y cognitivos. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/2240 http://eprints.ucm.es/2240
  • Zeidler, D.L. (2002). Dancing with maggots and saints: Visions for subject matter knowledge, pedagogical knowledge and pedagogical content knowledge in science teacher education reform. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 27-42.
  • Zembal-Saul, C., Blumenfeld, P. y Krajcik, J. (2000). Influence of guided cycles of planning, teaching, and reflection on prospective elementary teachers’ science content representations. Journal of Research in Science Teaching , 37(4), 318-339.