Inteligencia contextual y pericia en el fútbol

  1. Luis Miguel Ruiz Pérez
  2. María Virginia García Coll
  3. Miriam Palomo Nieto
  4. José Antonio Navia Manzano
  5. J. Miñano
Journal:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Year of publication: 2014

Volume: 14

Issue: 54

Pages: 307-317

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Abstract

Coaches consider that game intelligence is one of the main elements that can predict success in competition. The objective of this study was to analize the perceptions that soccer players of different level of expertise had about theirintelligence in the field. The Contextual Intelligence Questionnaire (ICD) was applied to a sample of spanish soccer players. This instrument evaluate three dimensions: Anticipatory intelligence, Tactical Intelligence and Competitive Intelligence. Six hundred and ninety of spanish soccer players of different level of expertise, participated in this study. Results showed that this self-perception increased with the level of players. This study confirmed the relevance of feeling able of solving tactical problems in the game, and how this feeling increase with the level of expertise.

Bibliographic References

  • Baker, J., Coté, J. y Abernethy, B. (2003). Sport specific practice and the development of expert decision making in team ball sports. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 12-25
  • Cianciolo, A.T., Matthew, C., Sternberg, R.J., y Wagner, R.K. (2006). Tacit knowledge, practical intelligence and expertise. En K.A. Ericsson, N. Charness, P.J. Feltovich, y R.R. Hoffman (Eds.), The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance (pp. 613-632). Cambridge: Cambridge University Press.
  • De la Vega, R., Del Valle, S., Maldonado, A. y Moreno, A. (2008a). Una nueva herramienta para la comprensión táctica del fútbol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8, 30, 130-145.
  • De la Vega, R., Del Valle, S., Maldonado, A. y Moreno, A. (2008b). Pensamiento y Acción en el Deporte. Sevilla: Wanceulen. Drasgow, F. (2003). Intelligence and the workplace. En W. Borman, D. Ilgen y R. Klimoski (eds.), Handbook of Psychology, 12 (pp.107-129). New York: John Wiley.
  • Elferink-Gemser, M.T., Visscher, C., Richard, H., y Lemmink, K.A. P.M. (2005). Development of the tactical skills inventory for sports. Perceptual and Motor Skills, 99, 3, 883-895.
  • Fradua, L. (1997). La visión de juego en el futbolista. Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Furnham, A. (2005). Gender and personality differences in self and other ratings of business intelligence. British Journal of Management, 16(2), 91-103.
  • García, V. (2009). Inteligencia contextual, competencia decisional, inteligencia emocional y habilidades de afrontamiento en deportistas de diferente nivel de pericia. Tesis doctoral inédita, Universidad de Castilla – La Mancha, Toledo.
  • García, V., Ruiz, L.M. y Graupera, J.L. (2009). Perfiles decisionales de jugadores y jugadoras de voleibol de diferente nivel de pericia. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 14(5), 123-137.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of Multiple Intelligences. New Cork: Basic Books.
  • Gardner, H. (1987). Estructuras de la mente. La teoría de las múltiples inteligencias. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Gardner, H. (1993). Multiples Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.
  • Goleman, D. (2006). Inteligencia social. La nueva ciencia de las relaciones humanas. Barcelona: Kairós.
  • Goleman, D. y Cherniss, C. (2001). Inteligencia emocional en el trabajo. Barcelona: Kairós.
  • Graupera, J.L., Ruiz, L.M., García, V. y Smith, R. (2011). Development and validation of a spanish version of the athletic coping skills inventory, ACSI-28. Psicothema, 23, 3, 495-502
  • Light, R. (2004). Coaches' experiences of game sense: opportunities and challenges. Physical Education and Sport Pedagogy, 9, 2, 115-131.
  • McMorris, T. (1999). Cognitive development and the acquisition of decision making skills. International Journal of Sport Psychology, 30, 151-172
  • McPherson, S. (1994). The development of sport expertise: mapping the tactical domain. Quest, 46, 223-240.
  • Romero, G. (2011). Perceived decision-making competence, contextual intelligence and participative preferences in American and Spanish Teenage basketball players: a cross-cultural study. (Trabajo no publicado. Diploma de Estudios Avanzados. Universidad de Castilla – La Mancha. Toledo.
  • Ruiz, L.M. y Arruza, J.A. (2005). El proceso de toma de decisiones en el deporte. Barcelona: Paidós.
  • Ruiz, L.M. y Sánchez, F. (1997). Rendimiento Deportivo. Madrid: Gymnos
  • Ruiz, L.M., García, V. y Graupera, J.L. (2008). Inteligencia Contextual en el Deporte: Desarrollo de un instrumento de evaluación. (Documento no publicado). Universidad de Castilla La Mancha. Toledo.
  • Ruiz, L.M., Graupera, J.L. y Navarro, F. (1998). Construcción, análisis psicométrico y tipificación de un cuestionario de estilos de toma de decisión en el deporte. CARID: Consejo Superior de Deportes.
  • Ruiz, L.M., Sánchez, M., Durán, J., y Jiménez, C. (2006). Los expertos en el deporte: su estudio y análisis desde una perspectiva psicológica. Anales de Psicología, 22(1),132-142
  • Shenk,D. (2011).El genio que todos llevamos dentro. Por qué todo lo que nos han contado sobre genética, talento y CI no es cierto. Barcelona: Ariel
  • Sternberg, R. (1997). Inteligencia Exitosa. Como una inteligencia práctica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona: Paidós
  • Sternberg, R. J., Forsythe, G.B., Hedlund, J., Horvath, J.A., Wagner, R.K., Williams, W.M., Snook, S.A., y Grigorenko, E.L. (2000) Practical Intelligence in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R.J. (2000). Intelligence and wisdom. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of Intelligence (pp. 631-649). New York: Cambridge University Press.
  • Terenzini, P.T. (1993). On the nature of Institutional Research and the knowledge and skills it requires. Research in Higher Education, 34(1), 1-10.
  • Wagner, R.K. (1987). Tacit knowledge in everyday intelligent behaviour. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1236-1247.
  • Wein, H. (1995). Fútbol a la medida del niño. Madrid: CEDIF, Real Federación Española de Fútbol
  • Wein, H. (2001). Developing young soccer players. Champaign: Huan Kinetics
  • Wein, H. (2005). Requisitos necesarios para la formación de jugadores creativos. Revista Training Fútbol, diciembre (118).