La práctica escolar durante los primeros años del franquismo

  1. Barceló Bauzà (Espanha), Gabriel
  2. Comas Rubí (Espanha), Francisca
  3. del Pozo Andrés (Espanha), María del Mar
Journal:
História da Educação

ISSN: 2236-3459

Year of publication: 2018

Volume: 22

Issue: 54

Pages: 334-357

Type: Article

DOI: 10.1590/2236-3459/71710 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: História da Educação

Abstract

The objective of this article is to contribute to a greater understanding of the school practices that took place in the years immediately following the Spanish Civil War. Studying these practices from a historical perspective requires that unique sources, not just the traditional ones, be considered. So, in this article we focus on one of these possible sources: pedagogical reports found in the dossiers of public competitions to fill primary school vacancies under the Franco regime. The analysis carried out in this article provides information about the content, methodology, and materials used in Balearic schools during the years following the Spanish Civil War, thus giving us a more nuanced understanding of the school practices that took place during this period.

Bibliographic References

  • ➢ BARCELÓ, Gabriel. Photography and school culture in post-war Spain (1939-1945). A look at Majorca. Encounters in Theory and History of Education, v.17, 2016, p. 93-118.
  • ➢ BARCELÓ, Gabriel; COMAS, Francisca; SUREDA, Bernat. Abriendo la caja negra: la escuela pública española de postguerra. Revista de Educación, n. 371, 2016, p. 61-82.
  • ➢ BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. Circular a la Inspección de Primera Enseñanza y Maestros Nacionales, Municipales y Privados de la España Nacional, 8 de marzo de 1938, p. 6154-6156.
  • ➢ BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. Ley de 17 de julio de 1945 sobre Educación Primaria, 18 de julio de 1945, p. 385-416.
  • ➢ BRASTER, Sjaak; GROSVENOR, Ian; DEL POZO, María del Mar. (eds.). The Black Box of Schooling: A Cultural History of the Classroom. Bruselas: Peter Lang, 2011.
  • ➢ CASTILLEJO, Emilio. Mito, legitimación y violencia simbólica en los manuales escolares de Historia del franquismo (1936-1975). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2014.
  • ➢ COMAS, Francisca. Melcior Rosselló i Simonet, mestre. Santa Maria: Ajuntament de Santa Maria del Camí, 1997.
  • ➢ COMAS, Francisca; SUREDA, Bernat. Album photographique scolaire, histoire et configuration de l’identité des établissements scolaires: le cas du collège Sant Josep Obrer de Palma. Encounters in Theory and History of Education, v.17, 2016, p. 119-140.
  • ➢ DÁVILA, Paulí; NAYA, Luis María. La construcción de la identidad nacional a través de los cuadernos escolares en el franquismo en el País Vasco. RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, v. 1, n. 1, 2015, p. 7-21.
  • ➢ ESCOLANO, Agustín. Las culturas escolares del siglo XX. Encuentros y desencuentros. Revista de Educación, n. Extraordinario, 2000, p. 201-218.
  • ➢ ESCOLANO, Agustín. (coord.). La cultura material de la escuela: en el centenario de la Junta para la Ampliación de Estudios, 1907-2007. Berlanga de Duero: Centro Internacional de la Cultura Escolar, 2007.
  • ➢ GUICHOT, Virginia. La cultura escolar del franquismo a través de la historia oral. Cuestiones Pedagógicas, n. 20, 2009-2010, p. 215-245.
  • ➢ HERNÁNDEZ, José Luis. Freinet en España (1926-1939). Escuela popular, historia y pedagogía. Valladolid: Castilla Ediciones, 2012.
  • ➢ JULIÁ, Dominique. La cultura escolar como objeto histórico. In MENEGUS, Margarita; GONZÁLEZ, Enrique (coords.). Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica. Métodos y fuentes. Ciudad de México: Universidad Autónoma Nacional de México, 1995, p.131-153.
  • ➢ LÓPEZ, Ramón. Los elementos materiales como mediadores de la cultura de la escuela. Referencias y testimonios historiográficos. In V.V.A.A.. Doctor Buenaventura Delgado Cridado: pedagogo e historiador. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2009, p. 161-179.
  • ➢ MARTÍN, Bienvenido. La transmisión de valores patrióticos y cívico-sociales en el franquismo. Análisis de los cuadernos de rotación. Revista de Ciencias de la Educación. Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, n. 221, 2010, p. 7-32.
  • ➢ MARTÍN, Bienvenido. La cultura escolar y el oficio de maestro. Educación XX1, v. 18, n. 1, 2015, p. 147-166.
  • ➢ NÓVOA, Antonio. Textos, imágenes y recuerdos. Escritura de nuevas historias de la educación. In POPKEWITZ, Thomas S.; FRANKLIN, Barry M.; PEREYRA, Miguel A. (coords.). Historia cultural y educación: ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. Barcelona: Pomares-Corredor, 2003, p. 61-84.
  • ➢ DEL POZO, María del Mar; RABAZAS, Teresa. Imatges fotogràfiques i cultura escolar en el franquisme: una exploració́ de l’arxiu etnogràfic. Educació i Historia. Revista d’Història de l’Educació, n. 15, 2010, p. 165-194.
  • ➢ DEL POZO, María del Mar. Justa Freire o la pasión de educar. Biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Barcelona: Editorial Octaedro, 2013.
  • ➢ VIÑAO, Antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Ediciones Morata, 2002.