La Autocalificación como Instrumento de Aprendizaje en una Asignatura Universitaria Inversa

  1. Juan Carlos Luís Pascual
  2. Beatriz Muros Ruiz
Journal:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Year of publication: 2018

Volume: 44

Issue: 2

Pages: 79-91

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-07052018000200079 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Estudios pedagógicos

Abstract

ABSTRACT: This research aims to assess the satisfaction, advantages, and disadvantages associated with the incorporation of inverse learning within a proposal of self-assessment as a learning instrument in the course Physical Activity and Sport Teaching II. The study was designed to be carried out during the 2016-2017 academic year in the Physical Activity and Sport Sciences degree program at Alcala University with the students enrolled in the course. The study included a questionnaire that was distributed at the end of the course. This inquiry is part of a systematic practice that is repeated every academic year in which the teacher initiates a specific assessment intervention that is evaluated and that serves as a practice of educational innovation.

Bibliographic References

  • Borchardt, J. (2017). Psychology course redesign: an interactive approach to learning in a micro-flipped classroom. Smart Learning Environments. 4. 1-9
  • Camerino, O. (2015). Tendencias emergentes en evaluación formativa y compartida en docencia: el papel de las nuevas tecnologías. Universidad de Cantabria. Santander.
  • Castejón, F.J. (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea. Madrid.
  • Chocarro de Luis, E. (2014). Visiones docentes en las aulas de hoy. ACCI. Madrid.
  • Hortigüela, D. (2017). Formative assessment, work regulation, organization, engagement, tracking and attendance in Spanish Universities. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 20. 49-63
  • Ihm, J. (2017). Flipped-learning course design and evaluation through student self-assessment in a predental science class. Korean Journal Medical Education. 29. 93-100
  • Koo, C.L. (2016). Impact of Flipped Classroom Design of Student Performance and Perceptions in a Pharmacotherapy Course. American Journal of Pharmaceutical Education. 80. 1-9
  • Lee, J. (2017). Development of an instructional design model for flipped leaning in higher education. Educational Technology Research and Development. 65. 427
  • Luis-Pascual, J.C. (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea. Madrid.
  • Luis-Pascual, J.C. (2015). Miradas diversas de la educación en Iberoamérica. Universidad Autónoma de Bucaramanga. Bucaramanga.
  • Luis-Pascual, J.C. (2011). La creación de espacios comunes de aprendizaje. Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares.
  • Manrique Arribas, J.C. (2016). El Flipped Classroom un modelo pedagógico ideal para aplicar la evaluación formativa y compartida. I Jornadas de Buenas Prácticas en Evaluación Formativa y Compartida en Docencia Universitaria. León.
  • Moraza, J.I. (2010). La evaluación compartida: estudio comparativo entre la autoevaluación y autocalificación del alumnado y la evaluación y calificación del profesor. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3. 97-104
  • Osman, A. (2017). Flipped learning: should it replace didactic learning?. Advances in Medical Education and Practice. 8. 707
  • Panadero-Calderón, E. (2013). Revisión sobre autoevaluación educativa: evidencia empírica de su implementación a través de la autocalificación sin criterios de evaluación, rúbricas y guiones. Revista de investigación en educación. 11. 172
  • Prieto, A. (2017). Flipped learning: Aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Narcea. Madrid.
  • Ruiz de Olabuénaga, I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. 5. Universidad de Deusto. Bilbao.
  • Sicilia, A. (2010). La evaluación y calificación en la Universidad: relatos autobiográficos durante la búsqueda de alternativas. Hipatia. Barcelona.
  • Tourón, J. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación. 368. 196-231
  • Wang, F.H. (2017). An exploration of online behavior engagement and achievement in flipped classroom supported by learning management system. Computers & Education. 114. 79-91