Lectura escénica del teatro de la diversidad sexual en Madrid: textos, salas y principales montajes

  1. Sergio Santiago Romero
Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2016

Issue: 14

Pages: 30-53

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

This paper pursues to compare the stage reality of the sexual diversity theatre in Madrid with the present paradigms of queer theory. It has been chosen a wide corpus of recent plays (all of them have been produced between 2012 and 2016) in which we have not stablished distinctions between commercial and independent theatre, neither according to metacritic considerations that divide productions in terms of their quality. We have done it in such a way in order to present a complete panorama, and to be able to draw proper conclusions from it, such as: which are the main topics employed to represent homosexuality at stages, the presence of non-normative sexualities, and the relevance of the current theory of contrasexuality.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ, Enrique: Dentro/Fuera. El espacio homosexual masculino en la poesía española del siglo XX, Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
  • BABUSCIO, Jack: «Lo camp y la sensibilidad homosexual», en Archivos de la Filmoteca, 54, “La mirada homosexual”, 2006,pp. 143-169.
  • BUTLER, Judith, Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del «sexo», Buenos Aires, Paidós.
  • CONEJERO, Alberto, La piedra oscura, Madrid, Antígona, 2015.
  • DUBATTI, Jorge, Filosofía del teatro I: convivio, experiencia, subjetividad, Buenos Aires, Atuel, 2007.
  • DUBATTI, Cartografía teatral: introducción al teatrocomparado, Buenos Aires, Atuel, 2008.
  • DYNES,R. Wynes, Encyclopedia of Homosexuality, vols. I y II, Londres, St. James, 1990.
  • GONZÁLEZ CASTILLO,José, Los invertidos, Mónica Villa (ed.), Buenos Aires, Corregidor, 2015.
  • HUERTA CALVO, Javier, «L’omosessualità come fantasia: dal Teatro fantásticodi Jacinto Benavente a El público di Federico García Lorca», en Nicola Pasqualicchio (ed.), La meraviglia e la paura. Il fantastico nel teatro europeo (1750-1950), Roma, Bulzoni, 2013, pp. 317-334.
  • MELERO, Alejandro,Placeres ocultos: gays y lesbianas en el cine español de la Transición, Madrid, Notorious, 2010.
  • MIRA NOUSELLES, Alberto, ¿Alguien se atreve a decir su nombre? Enunciación homosexual y la estructura del armario en el texto dramático, Valencia, Servicio dePublicaciones de la Univesitat de València, 1994.
  • MIRA NOUSELLES, Alberto, Para entendernos. Diccionario de cultura homosexual, gay y lésbica, Barcelona, La Tempestad, 2002.
  • MIRA NOUSELLES, Alberto, De Sodoma a Chueca, Barcelona, Madrid, Egales, 2007.
  • MIRA NOUSELLES, Alberto, Miradas insumisas: gays y lesbianasen el cine, Barcelona/Madrid,Egales, 2008.
  • OBREGÓN, Ezequiel, «Prólogo» a VVAA, Ezequiel Obregón (ed.), Buenos Aires, Colihue, 2013, pp. 5-13.
  • PERAL VEGA, Emilio, Pierrot/Lorca: White Carnival of Black Desire, Londres, Támesis, 2015.
  • PRECIADO, Beatriz & HOCQUENGHEM, Guy, El deseo homosexual (con Terror anal), Santa Cruz de Tenerife, Melusina, 2009.
  • PRECIADO, Beatriz, Pornotopía. Arquitectura y sexualidad en «Playboy» durante la guerra fría, Barcelona, Anagrama, 2010.
  • PRECIADO, Beatriz, Manifiesto contrasexual, Barcelona, Anagrama,2011.
  • RODRÍGUEZ, Félix, Diccionario gay-lésbico: vocabulario general y argot de la homosexualidad, Madrid, Gredos, 2008
  • RUBIO, Juan Carlos, Las heridas del viento. Humo. Arizona, Madrid, Fundamentos, 2009.
  • SEDWICK,Eve Kosofsky, Epistemología del armario, Teresa Bladé (tr.), Barcelona, La Tempestad, 1998.
  • VILLA, Mónica, «Algunos datos históricos para poder contextualizar la obra», en José González Castillo, Los invertidos, Mónica Villa (ed.), Buenos Aires, Corregidor, 2015, pp. 13-29.
  • V.V.A.A, Teatro Queer, Ezequiel Obregón (ed.), Buenos Aires, Colihue, 2013.