The unpublished drawings of José Gómez de Navia for collection of views of the Escorial Monastery, and the engravings at the royal chalcography bureau

  1. Chías Navarro, Pilar
  2. Navarro Esteve, Pablo
Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2019

Issue Title: Conversando con... RCR arquitectes (parte 2)

Volume: 24

Issue: 35

Pages: 34-43

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2019.9104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Abstract

Among the outstanding work of the ephemeral Royal Chalcographic Bureau (Calcografía Real) is a wonderful series of twelve engravings depicting exterior and interior views of the Monastery of El Escorial. The drawings used to make the plates were drawn by José Gómez de Navia and until recently these were thought to be lost. Nevertheless, ten of them bearing the signature of Gómez de Navia can be found in a private collection in Valencia, and this is the first time that they have been published and studied. In them, you can appreciate the finesse and the detailed precision and technique of the author, almost that of a miniaturist. The discovery has provided an opportunity to compare the original drawings and the engravings – particularly the series housed at the Biblioteca Nacional de España –, and review any changes implemented during the burin engraving. Additionally, it is an opportunity to highlight the significant role that the chalcographic series played in the evolution of the iconography of the Monastery.

Bibliographic References

  • Carrete Parrondo, J., 1984. La Real Calcografía de Madrid en la época de Goya, en La Real Calcografía de Madrid: Goya y sus contemporáneos (Exposición). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 29-33.
  • Catálogo General de la Calcografía Nacional, 2 vols. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2004.
  • Chías, P., 2016. La iconografía del Monasterio de El Escorial: Tradición e innovación en cuatro siglos de imágenes impresas (I) / The Iconography of the Monastery of El Escorial: Tradition and Innovation along four Centuries of Printed Images (I). Revista EGA, no. 28, pp. 32-43. https://doi.org/10.4995/ega.2016.6046
  • Chías, P., 2017. Dos siglos de revitalización en la iconografía del Monasterio de El Escorial, 1600-1800 / Two centuries of iconographic revitalisation of the Monastery of El Escorial, 1600-1800. Revista EGA, no. 29, pp. 28-37. https://doi.org/10.4995/ega.2017.6691
  • Dalley, T., 1980. Guía completa de ilustración y diseño: técnicas y materiales. Barcelona: Ed. Tursen-Hermann Blume.
  • Gallego, A., 1999. Historia del grabado en España. Madrid: Cátedra.
  • López Torrijos, R., 1985. Los años del Escorial: imágenes históricas y simbólicas, en El Escorial en la Biblioteca Nacional (Exposición). Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 51-61.
  • Meunier, L., [1665-1668]. Diversas vistas / differentes veues des palais / et jardins de plaisance / des Rois despagne dedie a la / Reine // differentes veues / diversas vistas de las casas / y Jardines de plazer del / Rei despana dedicado a la / Reina. Se vend chez N. Bonnart, rue St Jacques a l’Aigle avec privil., s.a.
  • Páez Ríos, E., 1981-1983. Repertorio de grabados españoles en la Biblioteca Nacional, 3 vols. Madrid: Biblioteca Nacional de España.
  • Ponz, A., 1772-1794. Viage de España, o Cartas, en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse que hay en ella su autor Pedro Antonio de la Puente. Segunda edición, con estampas. Madrid. Por D. Joachin Ibarra, Impresor de Cámara de S.M. Se hallará en la librería de Esparza, Puerta del Sol.
  • Santos, fray Francisco de los, 1657 (1ª ed.). Descripción breve del Monasterio de S. Lorenzo el Real del Escorial. Vnica maravilla del mundo. Fabrica del prudentissimo Rey Philippo segundo. En Madrid, en la Imprenta Real.
  • Senefelder, A., 1819. L’Art de la lithographie ou instruction pratique. Paris: Chez Treuttel et Würtz.
  • Vega, J., 1990. Los orígenes de la litografía en España. El Real Establecimiento Litográfico. Madrid: Fábrica Nacional de Moneda y Timbre.
  • Vega, J., 2010. Ciencia, arte e ilusión en la España ilustrada. Madrid: CSIC-Eds. Polifemo.