Análisis de la situación del Abandono Temprano de la Educación y Formación en Castilla y León

  1. Martínez Seijo, María Luz 1
  2. Rayón Rumayor, Laura 1
  3. Torrego Seijo, Juan Carlos 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 241-260

Type: Article

DOI: 10.6018/J/233231 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study identifies the measures provided by the government of Castile and Leon in the years 2007-2011 to prevent and combat early school leaving. It also conceptualises teachers’ views about the phenomenon, what they know about these measures and how they rate their degree of implementation and effectiveness. This community is known for its educational success considering international benchmarks such as PISA assessment or diagnosis evaluations. However, its dropout rate has touched the national average since 1998 and went over it in 2011. After a documentary analysis of the measures referred to in the Agreements with the Ministry of Education and related documents on ESL, we designed an evaluation questionnaire validated by experts in order to know the implementation of the measures to combat early school leaving; another questionnaire with a sample of 67 High Schools schools in Castile and Leon and a group discussion were also used. Results allow us to contrast institutional and teachers’ views, a key dimension for the mobilisation and coordination of measures for the prevention and mitigation of ESL. Our study concludes that further efforts are to be made in the implementation of measures, in improving coordination with other ministries and agents outside the field of education, in giving more support to schools, and in performing a wide dissemination of the problem and its educational, economic, social and labour consequences.

Bibliographic References

  • Alegre, M.A. y Benito, R. (2010). Los factores del abandono educativo temprano. España en el marco europeo. Revista de Educación, número extraordinario, 65-92.
  • Alemany Arrebola, I., Rojas Ruiz, R., Gallardo Vigil, M.I., Sánchez Fernández, S. (2013). El abandono escolar temprano en un contexto multicultural. Análisis de sus causas por los agentes profesionales y sociales implicados, Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, Vol. 4 (2); ISSN: 1989-9572, pp. 191–203.
  • Bernardi, F. y Requena, M. (2010). Inequality in Educational Transitions: the case of postcompulsory education in Spain, Revista de Educación, número extraordinario, 93-118.
  • BOCCYL,VIII Legislatura, Contestación de la Junta de Castilla y León a la Preguntas Escrita: 0802324, formulada por el Procurador Don Francisco Ramos Antón relativa al abandono escolar temprano y formación del profesorado, nº 113/8, 07 de junio de 2012, 17039.
  • Calero, J, Choi, A, y Waisgrais, S. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, número extraordinario, 225-256.
  • Cohen, L.; Manion, L. y Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. London: Taylor & Francis. (7ª edición)
  • Colectivo Lorenzo Luzuriaga, (2012). Documento sobre el fracaso escolar en el estado de las Autonomías, Madrid, 51.
  • Comisión Europea/EACEA/Eurydice/ Cedefop. (2014). Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures. Eurydice and Cedefop Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Espínola Hoffman,V. y Claro Stuardo, J.P. (2010). Estrategias de prevención de la deserción en la Educación Secundaria: perspectiva latinoamericana, Revista de Educación, número extraordinario, 257-280.
  • Faci Lucía, F., (2011). El Abandono Escolar prematuro en España, Revista de la asociación de Inspectores de Educación de España, nº 14. Disponible en: http://www.adide.org/revista/index.php?option=com_content&task=view&id=282&Itemid=70 [consulta 2015, 27 de febrero]
  • Fernández Enguita, M; Mena Martínez, L; y Riviere Gómez, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar, Revista de Educación, número extraordinario, 119-145.
  • Fernández Macías, E., Muñoz de Bustillo Llorente, R., Braña Pino, F.J. y Antón Pérez, J.I. (2010). Algunas apreciaciones aritméticas sobre el fracaso y el abandono escolar en España, Revista de Educación, número extraordinario, 307-324.
  • González, S., Cabrera, M.C, García, M.P., Muñoz, J.M, Pozo, C., Ruiz ,F., Triviño M.A. (2013).Alumnado en riesgo de abandono. Análisis de los factores contextuales, Fundación Centro de Estudios Andaluces, Consejería de la Presidencia, Junta de Andalucía, Sevilla.
  • INE, Explotación Estadística del Padrón. Cifras de Población. Disponible en http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=/t20/e245/&file=inebase [consulta 2012, 1 de junio]
  • INE, Encuesta de Población Activa. Disponible en http://www.ine.es/jaxiBD/menu.do?divi=EPA&his=1&type=db&L=0 [consulta 2015, 27 de febrero]
  • Marina Torres, J.M., (2011). El abandono escolar, Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, nº 14, 5.
  • Mora Corral, A.J, (2010). Determinantes del abandono escolar en Cataluña: más allá del nivel socio-económico de las familias, Revista de Educación, número extraordinario, 171-190.
  • Portal de Educación, Educacyl. Becas, Ayudas y Subvenciones. Disponible en: http://www.educa.jcyl.es/es/becasyayudas [consulta 2012, 13 de junio]
  • Poy Castro, R. (2010). Efectos del credencialismo y las expectativas sociales sobre el abandono escolar. Revista de Educación, número extraordinario, 147-169.
  • Presupuestos Generales de Castilla y León año 2009. (Tomo 11). Presupuestos Generales de la Comunidad de Castilla y León para el año 2012 (Tomo 11) Disponible en: http://www.jcyl.es/web/jcyl/Hacienda/es/Plantilla100/1138871919202/_/_/_[consulta 2012, 13 de junio]
  • Roca Cobo, E. (2010). El abandono temprano de la educación y la formación en España, Revista de Educación, número extraordinario, 31-62.
  • Serra Salamé, C. y Palaudárias Martí, J. (2010). Deficiencias en el seguimiento del abandono escolar y trayectorias de continuidad del alumnado de origen inmigrado, Revista de Educación, número extraordinario, 283-305
  • Vélaz de Medrano Ureta, C. y De Paz Higuera, A.B. (2010). Investigar sobre el deseo y la obligación de aprender en la sociedad del conocimiento. Revista de Educación, número extraordinario, 17-30.
  • VVAA (2006). Resumen ejecutivo sobre el estudio del abandono escolar prematuro, Revista de Educación, 341, 899-913.