Integrando descripciones de habilidades cognitivas en los metadatos de los objetos de aprendizaje estandarizados

  1. García Barriocanal, María Elena
  2. Sánchez Alonso, Salvador
  3. Laorden Gutiérrez, Cristina
Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Año de publicación: 2005

Título del ejemplar: I Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables. Guadalajara, Octubre 20-22, 2004.

Número: 4

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: RED: revista de educación a distancia

Resumen

E-Learning is nowadays a growing modality of education due to the flexibility in the use of diverse contents and learner’s profiles. The number of e-learning platforms increases day by day, and the specification of a standard metadata set which enables the identification and description of learning objects has been defined in order to automatically reuse them in different platforms. Although standard enables the definition of a learning object in terms of its form and content, it does not point out any cognitive ability that plays a roll in the use of the learning object or that can be consider as a basic prerrequiste for the learner who uses it. In this paper the cognitive abilities are identified and classified. It aims at the integration of those both in learning object standard and learning information profile metadata, enabling a more accurate automatic selection of the learning object, independently of the kind of student who uses it

Referencias bibliográficas

  • Bloom, B. (1971) Taxonomía de los objetivos de la educación. Ateneo
  • Bernardo, I y Bernardo, A. B. (2004) Nuevas tecnologías y Educación especial. Boletín deI Colegio de Doctores y Licenciados, 153.
  • Case, R. (1985) El desarrollo intelectual. Barcelona: Paidós.
  • De Bono, E. (1987) Aprender a pensar. Barcelona: Plaza & Janés.
  • De Vega, M. (1995) Introducción a la psicología cognitiva. Madrid: Alianza.
  • Dominguez, y otros. (1980) Proyecto de Inteligencia. Harvard.
  • Feuerstein, M. (1980) Programa de Enriquecimiento Instrumental. Madrid: Bruño.
  • Fischer, K.W. (1980) A Theory of cognitive development: the control and construction of hierarchies of skills. Psychological Review, 87, pp.477-531.
  • Fischer, K.W. y Pipp, S.L. (1984) Processes of cognitive development: optimal level and skill acquisition. En R.J. Sternberg (coord.) Mechanisms of cognitive development, Nueva York: Freeman.
  • Foley, F.A. y Regan, R.B. (2002) Web Design for Accesibility: Policies and Practice. Educational Technology Review, 10(1).
  • García Madruga, J. A. (1991) Desarrollo y conocimiento. Madrid: S. XXI
  • IMS Global Learning Consortium (2001) IMS Learner Information Packaging Information Model Specification version 1.0. IMS Global Learning Consortium.
  • IMS Global Learning Consortium (2003) IMS Content Packaging Information Model Specification version 1.1.3. IMS Global Learning Consortium.
  • IMS Global Learning Consortium (2004) IMS Learner Information Package Accessibility for LIP. IMS Global Learning Consortium.
  • Kirby, J.R. (1988) Style, strategy, and skill in reading. En R.R. Schmeck (coord.) Learning strategies and learning styles. Nueva York: Plenum.
  • Lacasa, P. y García Madruga, (1987) Algunos modelos teóricos recientes en el estudio del desarrollo cognitivo: de la escuela de Ginebra al procesamiento de la información. En H. Pereita (coord.) Psicología cognitiva y ciencia cognitiva. Madrid: UNED.
  • Learning Technology Standards Committee (2002) IEEE Standard for Learning Object Metadata. IEEE.
  • Mayer, R.E. (1991) El futuro de la Psicología cognitiva. Madrid: Alianza Psicología.
  • Mayor, J., Pinillos, J.L., Martínez Arias, R. Yela, M. (1991) Tratado de Psicología General. Pensamiento e inteligencia. Madrid: Alambra Longman.
  • Rae, G. y McPhillimy (1989) El Aprendizaje en la escuela primaria. Madrid: Santillana.
  • Stemberg, R.J. (1991) Inteligencia exitosa. Barcelona: Paidós.