Comunicación y conocimiento del patrimonio mundial de la Comunidad de Madrid
- Ortega Martínez, Enrique 1
- Such Devesa, María Jesús 2
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Alcalá
info
ISSN: 1139-7861
Ano de publicación: 2013
Número: 31
Páxinas: 263-288
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Cuadernos de turismo
Resumo
It is commonly held view that World Heritage Site recognition is an important factor in attracting tourists but data available are insufficient to draw definitive conclusions. This paper analyses the use of World Heritage Site in information-communication about three places located in Madrid Regional Area. The paper also reports on a survey concerning the tourists� perception about the relationship between Word Heritage Site and how this denomination can influence in tourists decisions to visit those places.
Referencias bibliográficas
- APYME (2012): Turismo en Aranjuez, portal oficial de la Asociación de pequeñas y medianas empresas de Aranjuez (http://www.turismoenaranjuez.com), Apyme, Aranjuez, Madrid [Acceso realizado el 27/06/2012].
- ARANJUEZ (2012): Aranjuez, portal, (http://www.aranjuez.com), sin identificación del titular [Acceso realizado el 27/067/2012].
- AREZKI, R., CHERIF, R. y PIOTROWSKY, J. (2009): «Tourism specialization and economic development: evidence the UNESCO world heritage list». IMF Working Paper, 09/176.
- AYUNTAMIENTO DE ALCALÁ DE HENARES (2011): Turismo Alcalá, portal oficial, (http://www.turismoalcala.es), Concejalía de Turismo de Alcalá de Henares, Madrid [Acceso realizado el 25/06/2012].
- AYUNTAMIENTO DE ALCALÁ DE HENARES (2012): Alcalá de Henares, portal oficial, (http://www.ayto-alcaladehenares.es), Ayuntamiento de Alcalá de Henares, Madrid [Acceso realizado el 21/06/2012].
- AYUNTAMIENTO DE ARANJUEZ (2012): Aranjuez Real Sitio y Villa, portal oficial, (http://www.aranjuez.es), Ayuntamiento de Aranjuez, Madrid [Acceso realizado el 27/06/2012].
- AYUNTAMIENTO DE MADRID (2012): ¡MADRID!, portal oficial, (http://www.madrid. es), Ayuntamiento de Madrid, Madrid [Acceso realizado el 2/07/2012].
- AYUNTAMIENTO DE SAN LORENZO DE EL ESCORIAL (2012a) Sanlorenzoturismo, portal oficial, (http://www.sanlorenzoturismo.org), Ayuntamiento de San Lorenzo de El Escorial, Madrid [Acceso realizado el 20/06/2012].
- AYUNTAMIENTO DE SAN LORENZO DE EL ESCORIAL (2012b): M.I. Ayuntamiento San Lorenzo de El Escorial, portal oficial, (http://www.aytosanlorenzo.es), Ayuntamiento de San Lorenzo de El Escorial, Madrid [Acceso realizado el 20/06/2012].
- BUCKLEY, R. (2004): The Effects of World Heritage Listing on Tourism to Australia National Parks. Journal of Sustainable Tourism, vol. 12, nº 1, pp. 70-84.
- BUHALIS, D. (2005): «Information and communications technologies for tourism». En: PENDER, L. y SHARPLEY, R. (Eds.): The management of tourism, Sage Publications, Londres, pp. 232-245.
- CELLINI, R. (2011): «Is UNESCO recognition effective in fostering tourism? A coment on Yang, Lin and Han». Tourism Management, 32(2), pp. 452-454.
- COMUNIDAD DE MADRID (2012): Madrid.org, portal oficial (http://www.madrid.org), Comunidad de Madrid, Madrid [Acceso realizado el 28/06/2012].
- EMPRESA MUNICIPAL DE PROMOCIÓN DE ALCALÁ DE HENARES, S.A. (2012): Promoción de Alcalá, portal (http://www.proalcala.es), Empresa Municipal de Promoción de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, Madrid [Acceso realizado el 25/06/2012].
- FODNESS, D. y MURRAY, B. (1999): «A model of tourist information search behaviour». Journal of Travel Research, 37, pp. 220-230.
- GURSOY, D. y MCCLEARY, K.W. (2004): «An integrative model of tourists’ information search behaviour». Annals of Tourism Research, Vol. 31 pp. 353-73.
- HALL, C.M. y PIGGIN, R. (2002): «Tourism Business Knowledge of World Heritage Sites. A New Zealand Case Study». International Journal of Tourism Research, 4, pp. 401-411.
- HAUSMANN, A. (2007): «Cultural tourism: Marketing challenges and opportunities for German cultural heritage». International Journal of Heritage Studies, Vol. 13, Nº 2, pp. 170-184.
- HUANG, C-N., TSAUR, J-R y YANG, C-H. (2012): «Does world heritage list really induce more tourists? Evidence from Macau». Tourism Management, 33, pp. 14501457.
- HYDE, K.F. (2008): «Information Processing and Tourism Planning Theory». Annals of Tourism Research, Vol. 35, nº 3, pp. 712-731.
- ICOMOS (1976): Carta de Turismo Cultural, disponible en: <http://ipce.mcu.es/pdfs/1976_Carta_turismo_cultural_Bruselas.pdf > (Acceso realizado el 18/06/2012)
- INTROARTE, S.L. COMUNICACIÓN CREATIVA (2012): Guía del Ocio, cultura y turismo, portal, (http://www.lacallemayor.net), Introarte, S.L. Comunicación Creativa, Alcalá de Henares, Madrid [Acceso realizado el 25/06/2012].
- JANSEN-VERBEKE, M. (1997): «Urban tourism. Managing resources and visitors». En: WABAH, S. y PIGRAM, J.J. (Eds.): Tourism, Development and Growth: The Challenge of Sustanibility, Routledge.
- KOZAK, N. (2007): External information search behavior of visitors to Turkey. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, vol. 8, nº 3, pp. 17-33.
- LANDORF, C. (2009): «Managing for sustainable tourism: a review of six cultural World Heritage Sites». Journal of Sustainable Tourism, vol. 17, nº 1, pp. 53-70.
- LICHROU, M., O’MALLEY, L. y PATTERSON, M. (2008): «Place-product or place narrative(s)? Perspectives in the Marketing of Tourism Destinations». Journal of Strategic Marketing, vol. 16, nº 1, pp. 27-39.
- LLUL, J. (2005): «Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural». Arte, individuo y sociedad, nº 17, pp. 175-204.
- MADRID VISITORS & CONVENTION BUREAU-V&CB (2012): esMADRID.com, portal oficial, (http://www.esmadrid.com), Madrid Visitors & Convention Bureau –V&CB, Ayuntamiento de Madrid, Madrid [Acceso realizado el 2/07/2012].
- MCKERCHER, B. (2002): «Towards a Classification of Cultural Tourists». International Journal of Tourism Research, vol. 4, nº. 1, pp. 29-38.
- MINISTERIO DE CULTURA (1985): 6 Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español. <http://www.mcu.es/patrimonio/docs/ley16-1985.pdf>. (Acceso realizado el 10 /05/2011).
- MORGAN, N.J. y PRITCHARD, A. (2003): Advertising in Tourism and Leisure. Butterworth-Heinemann, MA.
- MORGAN, N.J. y PRITCHARD, A. (2005) «Promoting Niche Tourism Destination Brands: Case Studies of New Zealand and Wales». Journal of Promotion Management, vol. 12(1), pp. 17-33.
- OMT (1985): The State’s Role in Protecting and Promotion Culture as a Factor of Tourism Development and the Proper Use and Explotation of the National Cultural Heritage of Sites and Monuments for Tourism, Madrid.
- ORTEGA, E., MORA P. y CAMPOS, L.R. (2006): «El eslogan en el sector turístico español». Cuadernos de Turismo, nº 17, pp. 127-146.
- PECHLANER, H. y RAICH, M. (2001): «The Role of Information Technology in the Information Process for Cultural Products and Services in Tourism Destinations». Information Technology & Tourism, vol. 4, nº 2, pp. 91-106.
- PEDERSEN, A. (2005): Gestión del turismo en sitios del Patrimonio Mundial: manual práctico para administradores de Sitios del Patrimonio Mundial. Centro del Patrimo nio Mundial de la UNESCO. París.
- PLAZA, B. (2000): «Evaluating the influence of a large cultural artifact in the attraction of tourism: the Guggenheim Museum Bilbao Case Study». Urban Affairs Review, 36 (2), pp. 264-274.
- PORIA, Y., BIRAN, A. y REICHEL, A. (2009): «Visitor’ Preferences for Interpretation at Heritage Sites». Journal of Travel Research, 48 (1), pp. 92-105.
- PROMOCIÓN TURÍSTICA DE ALCALÁ, S.L (2012): Alcalá Turismo, portal (http:// www.alcalaturismo.com) Promoción Turística de Alcalá, S.L., Alcalá de Henares, Madrid [Acceso realizado el 25/06/2012].
- RED DE INFORMACIÓN TURÍSTICA DE LA COMUNIDAD DE MADRID (2012): Madrid about you, portal oficial, (http://www.turismomadrid.es), Dirección General de Turismo, Comunidad de Madrid, Madrid [Acceso realizado el 28/06/2012].
- RICHARDS, G. (2001): «El Desarrollo del Turismo Cultural en Europa». Estudios Turísticos, nº 150, pp. 3-14.
- RODRÍGUEZ, B. (2009): La comunicación en los destinos turísticos y el desarrollo del turismo cultural en España. Tesis doctoral, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad Complutense de Madrid.
- RYAN, J. y SILVANTO, S. (2009): «The World Heritage List. The making and management of a brand». Place Branding and Public Diplomacy, vol. 5, nº 4, pp. 290-300.
- RYAN, J. y SILVANTO, S. (2010): «World Heritage Sites: The Purposes and Politics of Destination Branding». Journal of Travel & Tourism Marketing, 27 (5), pp. 533-545.
- SHEN, S., SCHÜTTEMEYER, A. y BRAUN, B. (2009): «Visitors? Intention to Visist World Cultural Heritage Sites: An empirical Study of Suzhou, China». Journal of Travel & Tourism Marketing, 26 (7), pp. 722-734.
- TROITIÑO, M.A., GARCÍA, M. y DE LA CALLE, M. (2011): «Las actividades turísticorecreativas en los Planes de Gestión de los Sitios Patrimonio Mundial. El caso de Aranjuez, Paisaje Cultural de la Humanidad». Cuadernos de Turismo, nº 27, pp. 907-929.
- TURESPAÑA (2012): Turismo de España, portal oficial, (http://www.spain.info/es), Instituto de Turismo de España (Turespaña) Segitur/Madrid [Acceso realizado el 2/07/2012].
- UNESCO (1972): Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial Cultural y Natural, disponible en: <http://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf> [Acceso realizado el 18/06/2012].
- UNESCO (2003): Convención para la salvaguardia del patrimonio universal inmaterial, disponible en: <http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=home> [Acceso realizado el 18/06/2012].
- UNESCO (2012): World Heritage List. Disponible en: <http://whc.unesco.org/en/list> [Acceso realizado el 2/07/2012].
- YAN, C.H., LIN, H.L. y HAN, C.C. (2010) «Analysis of International Tourism Arrivals in China: the role of world Heritage Sites». Tourism Management, 31(6), pp. 827-837.