Elaboración y empleo de materiales didácticos para la mejora de la enseñanza práctica en la asignatura de Fisiología Humana en el grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Evaluación de resultados
- Olmos Centenera, Gemma
- Ruiz Torres, María Piedad
- Calleros Basilio, Laura
- Cortés, María A.
- Frutos García, Sergio de
- Ospina, Rafael
- Rodríguez Puyol, Manuel
ISSN: 1698-580X
Año de publicación: 2014
Volumen: 11
Número: 1
Páginas: 108-127
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal
Resumen
The need to advance towards a methodology that strengthens self-directed learning and competency development among students has become a key focus of university teaching in recent years. This focus has given rise to new methodological strategies that have been enhanced by the use of information and communication technologies (ICTs). Within the progress of these methodological strategies, the creation of educational resources that help to meet their objectives has become an important part of the work done by university lecturers. Along those lines, a group of lecturers in the Department of Physiology at the University of Alcalá (UAH), Spain, has created a series of educational resources using visual online tools for practical teaching in the Human Physiology subject. These resources were used for the first time in the 2011/12 academic year in the Human Physiology subject, taught in the first year of the bachelor�s degree course in Physical Activity and Sports Sciences. This article presents the resources created and the methodology used. The results obtained from their use are also assessed; these results refer to the students� satisfaction with the resources, and the contribution that the resources and the methodology made to the students� learning. A survey was conducted to ascertain the students� opinions, and a comparative analysis was performed of the grades obtained by the students in the practical part of the subject and their impact on the overall grade, and those obtained in the previous academic year when the resources had not been used. The results show that the students were satisfied with both the educational resources and the methodology used, and that there was a significant improvement in the grades obtained in comparison to the previous academic year
Referencias bibliográficas
- Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los entornos personales de aprendizaje (PLE): una nueva manera de entender el aprendizaje. En: Roig Vila, R. y Fiorucci M. (eds.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, la integración de las tecnologías de la información y comunicación y la interculturalidad en las aulas.
- Area, M. (2005). Internet y la calidad de la educación superior en la perspectiva de la convergencia europea. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 85-100.
- Bartolomé, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en educación superior. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 11(1),15-52.
- Carranza, M., & Celaya, G. (2003). Una estrategia para favorecer la comprensión y el aprendizaje en las ciencias morfológicas: presentaciones en PowerPoint. RELIEVE, l.9(2),139-159. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v9n2/RELIEVEv9n2_3.htm
- Flores, O. y De Arco, I. (2012). La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC),9(2),31-47. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n2-flores-arco/v9n2-flores-arco
- Gallego, R., Palés, J. L., Escanero, J. F. y Sánchez-Barceló, E. (2008). Innovación educativa en la universidad: la enseñanza de la fisiología en el grado de Medicina. Educació. Informes i Dossiers 8. Publicacions de la Universitat de València. 160 págs.
- García, E. y Lauretta, D. (2008). Consideraciones metodológicas y organizativas para la preparación y el desarrollo de videoconferencias (VC) con metodología CLIL. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 11(1), 107-134.
- Margalef, L., Iborra, A., Pareja, N., Castro, B., Domínguez, S., García, I. y Jiménez, S. (2007). Tejiendo redes de aprendizaje y reflexión: una propuesta de innovación en la licenciatura de psicopedagogía. PULSO, 30,123-142.
- Prenes, M. P., Martínez, F. y Gutiérrez, I. (2008). Producción de material didáctico: los objetos de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED),11(1),81-106.
- Pagés, T., Blasco, J., Viscor, G., Gallardo, M. A., Carbonell, T., Ibarz, A., Alva, N. y Fernández, J. (2011). Aplicación de metodologías activas para conseguir un aprendizaje profundo. Buenas prácticas docentes en la universidad. Modelos y experiencias en la Universidad de Barcelona. Editorial Octaedro. Págs. 165-178.
- Pagés, T. (2007). Experiencia en el diseño y uso de plataforma virtual, para el aprendizaje de Fisiología. Revista de Educación en Ciencias de la Salud (R.E.C.S.), 4(1).
- Prudencia, E., Yuste, R., Cubo, S. y Lucero, M. (2011). Buenas prácticas en el desarrollo de trabajo colaborativo en materias TIC aplicadas a la educación. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1),180-194.
- Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC),1(1). Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf
- Zabalza, M. A. (2003-2004). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos 6-7,113-136.