Diseño de actividades basadas en el trabajo colaborativo en el master de formación del profesorado

  1. Lastra Sedano, Alberto
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2014

Issue: 40

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

This work is a slightly modified, extended version of the work Experiencia Docente a través del trabajo colaborativo en el Máster de Formación del Profesorado, which was presented at IV Jornadas Internacionales de Campus Docentes, held in Palma de Mallorca (Spain). Therein, an educational experience held in the subject Nuevas Tecnologías, during the academic course 2012/2013 was described. This subject belongs to the Master de Formación del Profesorado in the University of Alcalá (Spain). The experience is based on the development of a virtual campus related to a Mathematics secondary course subject in a teacher training program. We now deepen into certain aspects such as theoretical and technical issues, organizational and management aspects in the development of the virtual course. The experience rests on the students' collaborative work. They pretend to be a team of teachers at a secondary school who are asked to collaboratively design a virtual campus of this sort

Bibliographic References

  • Amaya M., y Bressan S. (2010). Las TIC en la formación docente. Una experiencia colaborativa. Integración de CS. Naturales y TIC. Comunicación presentada en Congreso Iberoamericano de Educación “Metas 2021”. Recuperado el 30/03/2014 de http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/TICEDUCACION/RLE3198_Amaya.pdf
  • Calzadilla M. (2002). Aprendizaje colaborativo y Tecnologías de la Información y la Comunicación. OEI-Revista Iberoamericana de Educación.
  • Collazos C., y Mendoza J. (2006). Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación y educadores, vol. 9,nº 2, 61-76.
  • Glinz, P. (2002). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana. nº 35 (2).
  • Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publications.
  • Kasapoglu-Akyol, P. (2010). Using Educational Technology tools to improve languaje and communication skills of ESL students. Novitas-Royal (Research of Youth and Languaje 4 (2),225-241.
  • Martínez A., y Hernández D. (2007). Aportaciones de las TIC al aprendizaje colaborativo en el aula universitaria. Actas de VII Jornada sobre aprendizaje Cooperativo, JAC07. Recuperado el 30/03/2014 de http://www.greidi.uva.es/JAC07/actas.html
  • Montero L. (2011). El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa. Participación educativa, n. 16, 69-88.
  • Salinas, J. (2000). El aprendizaje colaborativo con los nuevos canales de comunicación; en Cabero, J. (ed.) (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis, 199-227.