Abstracción y estabilidad formal

  1. Manuel De Miguel Sanchez 1
  2. María Paz Llorente Zurdo 2
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid
    info

    Universidad Politécnica de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03n6nwv02

Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137

Year of publication: 2015

Issue: 26

Pages: 110-119

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2015.4045 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Sustainable development goals

Abstract

Abstraction has been and remains one of the hallmarks of the architectural creation of modernity. First, abstraction interests us because it avoids the contingent in form. This appears to be a rather negative definition. We intend to go further, review the concept and study the mechanisms of the creators when using abstraction. For this we rely on hand-made drawings of the authors. In this article we set out to analyse and prove the existence of the abstract in contemporary Spanish architecture. We conclude that these works try to stand outside time and space, free from the bondage of matter, formal constraints, social meanings, projecting perhaps, the dream of an essential human space.

Bibliographic References

  • – Arnheim, R. 1986, El pensamiento visual, Paidós, Barcelona.
  • – Cohn, D. 2005, “Cambio de turno” in Spain Builds Arquitectura viva, Madrid, pp. 154.
  • – Cortés, J.A. 2012, “Geometrías activas”, El Croquis, vol. 161, pp. 6.
  • – Cortés, J.A. 1991, La estabilidad formal en la arquitectura contemporánea, Secretariado de Publicaciones, Universidad de Valladolid, Valladolid.
  • – Curtis, W. 1995, “La crisis de la normalidad” in 3ª Bienal de Arquitectura Española Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente, Madrid, pp. 19.
  • – De Fusco, R. 2008, El placer del arte, Gustavo Gili, Barcelona.
  • – Frampton , K. 2005, “Banderas al viento”, Spain Builds: Arquitectura en España, 1975-2005, , pp. 70-81.
  • – García-Solera, J. 2000, “Aulario III”, Documentos de Arquitectura, vol. 45, pp. 49.
  • – García-Solera, J. & Martí, C. 2007, Javier García-Solera, Colegio Oficial de Arquitectos de Almería, Almería.
  • – Lipps, T. & Ovejero y Maury, E. 1924, Los fundamentos de la estética: la contemplación estética y las artes plásticas, Daniel Jorro, Madrid.
  • – Llano, P.d. 1995, Alejandro de la Sota. O nacemento dunha arquitectura, Exma. Deputación Provincial de Pontevedra, Vigo.
  • – Martí, C., Piñón, H., Pizza, A., García Navas, J., Armesto, A. & Valor, J. 2001, “Abstracción”, DPA, Documents de Projectes d’Arquitectura, vol. 16.
  • – Molina -Siles, P. & Torres , A. 2014, “In conversation with Rafael Moneo”, Revista EGA, vol. 24, pp. 44. http://dx.doi.org/10.4995/ega.2014.3085
  • – Montaner, J.M. 1999, “Rigor y expresión de la forma”, El Croquis, vol. 96/97, pp. 120.
  • – Piñón, H. 2001, “Arte abstracto y arquitectura moderna”, DPA, Documents de Projectes d’Arquitectura, vol. 16, pp. 10.
  • – Prada, M. 2001, Forma y Composición (II). La vida de las formas y el problema de la abstracción, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Madrid.
  • – Raposo, J. 2014, “Drawing, processing, communicating: The architectural project as the origin of a graphic-plastic process. Educational implications”, Revista EGA, vol. 24, pp. 92. http://dx.doi.org/10.4995/ega.2014.3091
  • – Trachana, A. 2013, “The Architecture degree zero”, Revista EGA, vol. 22, pp. 142. http://dx.doi.org/10.4995/ega.2013.1691
  • – Worringer, W. 1953, Abstraction and empathy. A contribution to the psychology of style, Elephant Paperbacks, Chicago.