Dibujos del gabinete de Robert de Cotte para una estatua ecuestre en la Plaza Vendôme

  1. Enrique Castaño Perea 1
  2. Alberto Garín
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revue:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137

Année de publication: 2015

Número: 26

Pages: 212-223

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2015.4054 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Résumé

As Premier architecte of Louis XIV, Robert de Cotte had a wide range of responsibilities regarding the design and maintenance of important buildings for the French court. His years in the court of the ”Sun King” resulted in a major collection of diverse plans, among them town plans, building projects and numerous designs for interior decoration. Outstanding for their novelty and originality are the group of plans for the equestrian statue of Louis XIV in the Place Vendôme, Paris. Conserved at the Bibliotèque National, Paris, this group of exquisite drawings is interesting for its stage-by-stage description of the statue’s erection, from the design of the kiln and the construction of the statue, its internal structure and pedestal to its transportation and erection on site. Taken as a sample, the group as a whole is important for what it tells us about seventeenth-century drawing.

Références bibliographiques

  • – Blasco, B. (2013). Arquitectos y tracistas: el triunfo del Barroco en la Corte de los Austrias. Centro de Estudios Europa Hispánica.
  • – Bottineau, Y. (1958). Felipe V y el Buen Retiro. Archivo español de Arte (122), 117-123.
  • – Bresc-Bautie, G. (1999). «Henri IV au Pont-Neuf». (Délégation artistique de la ville de Paris, Ed.) Art ou politique ? Arcs, statues et colonnes de Paris, pp. 36-41.
  • – Brown, J., & Elliot , J. H. (2003). Un palacio para el Rey. El Buen Retiro y la corte de Felipe IV. (V. LLeó, & M. Balseiro, Trads.) Madrid: Santillana.
  • – Castaño, E. (2009). Dibujos en los libros de etiquetas en la corte de los Austrias: Las representaciones gráficas al servicio del protocolo. EGA, Expresión gráfica arquitectónica. (14), 204-209.
  • – Castaño, E. (2014). Lecciones de dibujo de arquitectura a partir de la colección Rabaglio. Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2012-13(114-115), 45-62.
  • – Garms, J. (2002). Los proyectos de Robert Cotte para el palacio del Buen Retiro. En El arte en la corte de Felipe V, (págs. 223-234). Madrid: Fundación Cajamadrid.
  • – Hernández , A. (2002). Monge: Libertad, igualdad, fraternidad y Geometría. Madrid: Nivola.
  • – Jestaz, B. (1962). Jules Hardouin-Mansart: L’Oeuvre personelle, les méthodes de travail et les collaborateurs”. Positions des Thèses, 67-72.
  • – Jestaz, B. (1966). Le voyage d’italie de Robert de Cotte: Etude, edition et catalogue des dessins, (Vol. 111).
  • – Kimball, F. (1964). The Creation of the Rococo.
  • – Monge, G. (1799). Geometría descriptiva. Paris.
  • – Montaiglon, A., & Guiffrey, J. (1874.). Notice sur l’ancienne statue équestre de Louis XIII. París: Librairie de la Société de l’Histoire de l’Art Français.
  • – Neuman, R. (1994). Robert de Cotte and the perfection of architecture in eighteenth-century France. Chicago: The University of Chicago Press.
  • – Ortega, J. (2002). Secuencias gráficas de los palacios y sitios reales de Felipe V: Madrid, Aranjuez y l Granja de San Ildefonso. En El arte en la corte de Felipe V (págs. 235-256). Madrid: Fundación Cajamadrid.
  • – Pinon, P. (1999). Paris biographie d’une capitale. París: Hazan.
  • – Rodrigo, A., López, C., Navarro, M., & G. Valldecabres, J. (2010). Secuencias Gráficas del puente del real de Valencia entre los siglos xvi y xxi. EGA Expresión gráfica arquitectónica(16), 116-123. http://dx.doi.org/10.4995/ega.2010.1018
  • – Ziskin, R. (1999). The place Vendôme, architecture ans social Mobility in Eighteen-Century Paris. Cambirdge University Press.