Turismo en espacios de conflicto. Análisis de la puesta en valor del patrimonio de la Guerra Civil Española en la Comunidad de Madrid

  1. Navajas Corral, Oscar 2
  2. González Fraile, Julián 1
  1. 1 Asociación Espacios para la Memoria, España
  2. 2 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Methaodos. revista de ciencias sociales

ISSN: 2340-8413

Year of publication: 2017

Issue Title: Monográfico sobre Turismo Cultural

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 155-172

Type: Article

DOI: 10.17502/M.RCS.V5I1.160 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Methaodos. revista de ciencias sociales

Abstract

For more than a decade, the processes of patrimonialization of spaces and cultural assets of the Spanish Civil War have been strengthened. The Community of Madrid has not been, and is not, alien to this process. Since the creation of the Grupo de Estudios del Frente de Madrid (GEFREMA) in 2002, associations whose objective is to investigate this historical period and its material legacy, research, and patrimonialisation processes in the region have continued to increase. Arganda del Rey, Morata de Tajuña, Guadarrama, Buitrago de Lozoya, Madrid, etc., are some of the places where heritage is already available to citizens and is offered as a tourist resource. This article presents an investigation that analyzes the different spaces of the Spanish Civil War that have recovered in the region of Madrid. Based on the museological theories, which provides the communication and interpretation of the heritage, and the methodologies for the collection of quantitative and qualitative data, we have evaluated the different places in which this heritage has been valued in order to be able to Define its main variables and also be able to build proposals for its future and for future interventions elsewhere.

Bibliographic References

  • Baldwin, F.; y Sharpley, R. (2009): “Battlefield tourism: bringing organised violence back to life”. En Sharpley, R.; y & P. Stone (Eds.). The darker side of travel: The theory and practice of dark tourism: 186-207. Bristol: Channel View.
  • Beney, A.; Massy, A.; Loeffel, B.; Gass, C.; y Tschopp, A. (2014): “Étude de cas: Le tourisme macabre ”. En Haute École de Gestion & Tourisme: http://apps.hevs.ch/blog/getfilesFTO.aspx?id=434. [Consultado el 12 de noviembre de 2016].
  • Brandis, D., y del Río, I. (2016): “Turismo y paisaje durante la Guerra Civil Española, 1936-1939” Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, 15 de febrero de 2016, vol. XX, nº 530. http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-530.pdf. [Consulta: 10 de noviembre de 2016].
  • De Miguel Calvo, Carlo F. (2009): Paisajes de Guerra. CENEAM. Itinerario autoguiado, Valsaín, Segovia. CENEAM - Organismo Autónomo Parques Nacionales: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural Marino.
  • Dunkley, R.; Morgan, N.; y Westwod, S. (2011):” Visiting the trenches: Exploring meaning and motivations in battlefield tourism”, Tourism Management, 32: 860-868.
  • Foley, M., y Lennon, J. J. (1996): ”Special issue: dark tourism”, International Journal of Heritage Studies, 2(4): 194-244.
  • Ham, S. (2007): ”¿Puede la interpretación marcar una diferencia? Respuestas a cuatro preguntas de psicología cognitiva y del comportamiento”. Boletín de Interpretación, 17, octubre: 10-16. http://www.interpretaciondelpatrimonio.com/boletin/index.php/boletin/article/viewFile/165/165. [Consulta: 9 de septiembre de 2016].
  • Hernández Cardona, F. X. (2011): “Conflictos contemporáneos, estrategias de musealización crítica”, Dossier, museo y territorio, 4 : 79-86.
  • Montero Barrado, S. (1987): Paisajes de la Guerra, nueve itinerarios por los frentes de Madrid. Madrid: Comunidad de Madrid.
  • Morales, J. (2008): ”El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio”. En Mateos Rusillo, S. (coord.). La comunicación global del patrimonio cultural: 53-77.Gijón: Trea.
  • Morcillo, A. (2007): ”La "Posición Jaca “el refugio subterráneo del Parque del Capricho, conocido como "el búnker del general Miaja"“, Frente de Madrid: boletín trimestral de GEFREMA, 11 : 14-21.
  • Moscardo, G. (2010): ”The shaping of tourist experience: the importance of stories and themes”, The tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives. Aspects of Tourism: 43-58. . Channel View Publications, Buffalo, NY.
  • Naef, P. (2014):”Disneylandisation des horreurs de la guerre”. En https://visionscarto.net/disneylandisation-guerre. [Consulta: 5 de diciembre de 2016].
  • Neuraska, E. (2013): “Auswitchpark”. En https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11863/58410_18.pdf?sequence=1. [Consulta: 15 de noviembre de 2016].
  • Panakera, C. (2007): “World War Two and tourism development in Solomon Islands”. En Ryan, C. (Ed.). Battlefield tourism: History, place and interpretation: 125-142. Oxford: Elsevier.
  • Pérez-Juez Gil, A. (2006): “Los campos de batalla. Nuevos espacios de turismo arqueológico”. En Pérez-Juez Gil, A (ed.). La gestión del Patrimonio Arqueológico: 267-274. Barcelona, Ariel.
  • Prideaux, B. (2007): “Echoes of war: battlefield tourism”. En Ryan, C. (Ed.). Battlefield tourism: History, place and interpretation: 17-28. Oxford: Elsevier.
  • Sevillano Calero, F. (2003): ” La construcción de la memoria y el olvido en la España democrática”. En Ayer, nº 52, 2003. Pp. 297-319
  • Seaton, A. V. (1996): ” Guided by the dark: from thanatopsis to thanatourism”, International Journal of Heritage Studies, 2(4): 234-244.
  • Seaton, A. V. (2000): ”Another weekend away looking for dead bodies”, Tourism Recreation Research, 25(3): 63-77.
  • Tilden, F. (1957): Interpreting our Heritage. (Edición en español: La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, 2006.
  • Walter, T. (1993): “War grave pilgrimage”. En Reader, I.; y Walter, T. (Eds.). Pilgrimage in popular culture: 63-91. Basingstoke: Macmillan.