Las Fuentes de Conocimiento Utilizadas por los Monitores de Actividad Física y Deporte Españoles

  1. Beatriz Bernabé
  2. Antonio Campos-Izquierdo
  3. María Dolores González-Rivera
Journal:
Revista de educación física: Renovar la teoría y practica

ISSN: 1133-0546

Year of publication: 2017

Issue: 147

Pages: 3-9

Type: Article

More publications in: Revista de educación física: Renovar la teoría y practica

Abstract

The purpose of this study is to identify the sources of knowledge used by Spanish sport and physical activity instructors and to interrelate and compare them with their level of education and work experience. The standardized interview questionnaire “PROAFIDE: Sport and physical activity human resources” was used and it was applied to 600 sport and physical activity instructors from Spain. It analyse the situation and performance of the people working in functions of sport and physical activity. Key results revealed that sport and physical activity instructors reported preferred sources of knowledge associated with formal and informal learning. The source of knowledge they used most was the courses received. The following most important sources of knowledge were interacting with other professionals and observing other professionals. Sport and physical activity instructors holding higher levels of education reported using more often the training of the higher-level qualifications, the courses received, books, scientific or technical journals, their own research and technological resources or the Internet. In addition, those with ten years of experience or more used the courses received the most.

Bibliographic References

  • 1. Campos-Izquierdo, A. (2010). Dirección de recursos humanos en las organizaciones de la actividad física y del deporte. Madrid: Síntesis.
  • 2. Campos-Izquierdo, A. (2011). Elaboración y validación del cuestionario “PROAFIDE: recursos humanos de la actividad física y deporte”. Análisis de la situación y actuación profesional de los profesionales de actividad física y deporte. Actividad Física y Deporte: Ciencia y Profesión, 15(1), 53-66.
  • 3. Campos-Izquierdo, A.; González-Rivera M. D., & Taks, M. (2016). Multi-Functionality and Occupations of Sport and Physical Activity Professionals in Spain. European Sport Management Quarterly, 16(1), 106-126.
  • 4. Cea, M. A. (2010). Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Editorial Síntesis.
  • 5. Erickson, K.; Bruner, M. W.; MacDonald, D. J., & Côté, J. (2008). Gaining insight into actual and preferred sources of coaching knowledge. International Journal of Sport Science & Coaching, 3(4), 527-538
  • 6. Feu, S.; Ibáñez, S. J.; Lorenzo, A.; Jiménez, S., y Cañadas, M. (2012). El conocimiento profesional adquirido por el entrenador de balonmano: experiencias y formación. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 107-115.
  • 7. Fink A. (1995). How to sample in surveys. Thousand Oaks: Sage.
  • 8. Gallardo, J. y Campos-Izquierdo, A. (2011). Situación profesional de los recursos humanos de la actividad física y el deporte en el municipio de Coslada. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 11 (43), 440-454.
  • 9. Gilbert, W., & Trudel, P. (2009). Framing the construction of coaching knowledge in experiential learning theory. In S. Dorgo (Eds), Unfolding the practical knowledge of an expert strength and conditioning coach. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(1), 17-30.
  • 10. González-Rivera, M. D., Campos-Izquierso, A, Villalba, A. I. y Hall, N. D. (2017). Sources of knowledge used by Spanish coaches: A study according to competition level, gender and professional experience. International Journal of Sports Science and Coaching, 12(2), 1–13.
  • 11. Lemyre, F.; Trudel, P., & Durand-Bush, N. (2007). How youth-sport coaches learn to coach. The sport psychologist, 21, 191-209
  • 12. Ley Orgánica 3/2008, de 23 de abril, del ejercicio de las profesiones del deporte (2008). (BOE, de 30 de mayo).
  • 13. Ley Orgánica 1/2015, de 23 de marzo, del ejercicio físico y del deporte de La Rioja (2015). (BOE, de 15 de abril).
  • 14. Ley Orgánica 15/2015, de 16 de abril, por la que se ordena el ejercicio de las profesiones del deporte en Extremadura (2015). (BOE, de 19 de mayo).
  • 15. Ley Orgánica 5/2016, de 19 de julio, del Deporte de Andalucía. (2016). (BOE, de 5 de agosto).
  • 16. Ley Orgánica 6/2016, de 24 de noviembre, por la que se ordena el ejercicio de las profesiones del deporte en la Comunidad de Madrid (2016). (BOE, de 22 de marzo).
  • 17. Nash, C., y Sproule, J. (2009). Career development of expert coaches. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(1), 121-138.
  • 18. Nelson, L. J., Cushion, C. J. y Potrac, P. (2006). Formal, nonformal and informal coach learning: A holistic conceptualization. International Journal of Sports Science & Coaching, 1, 247-259.
  • 19. Petitpas, A. J., Cornelius, A. E., Van Raalte, J. L. y Jones, T. (2005). A framework for planning youth sport programs that foster psychosocial development. The Sport Psychologist, 19(1), 63-80.
  • 20. Stacey, D.; Hopkins, M.; Adamo, K. B.; Shorr, R., & Prud´homme, D. (2010). Knowledge translation to fitness trainers: a systematic review. Implementation science, 5(28), 1-9
  • 21. Sullivan, P., & Gee, C. (2008). The effect of different coaching education content on the efficacy of coaches. International Journal of Coaching Science, 2, 59-66.
  • 22. Wright, T.; Trudel, P., & Culver, D. (2007). Learning how to coach: the different learning situations reported by youth ice hockey coaches. Physical Education and Sport Pedagogy, 12, 127-144