El dibujo de Pedro Muguruzauna vivienda para el marqués de Ibarra en Madrid

  1. Castaño Perea, Enrique
  2. Bustos Juez, Carlota
Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2018

Issue Title: Conversando con... Emilio Tuñón

Volume: 23

Issue: 32

Pages: 132-141

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2018.9807 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Abstract

An eclectic style developed in Spain in the early twentieth century, which can be recognised in numerous houses in the centres of Spanish cities. This article examines the drawings produced by Pedro Muguruza for the Madrid home of the second Marquis of Ibarra (1929), which are an example of this type of design and construction. In addition to providing a better understanding of the architect who drew them, Muguruza’s work is an example of architectural drawings –and the creative process they involved– typical of the characteristic architecture of the early twentieth century.

Bibliographic References

  • AlonsoPereira, José Ramón, 1985, Madrid 1898-1931. De Corte a metrópoli, Comunidad de Madrid, pp. 156.
  • BRAVO, Pascuel, 1952, “Homenaje a don Pedro Muguruza Otaño”, Revista Nacional de Arquitectura, 132, December 1952, pp. 2-11.
  • BUSTOS, Carlota, 2015, Pedro Muguruza Otaño (1893-1952) Aproximación histórica a su obra arquitectónica. Ph. D. Thesis, School of Architecture, Polytechnic University of Madrid.
  • BUSTOS, Carlota, 2015 a, “Muguruza en la cultura arquitectónica española (1916-19529)”, Academia, Bulletin of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando de Madrid, Appendix nº 2, pp. 27-46.
  • CASTAÑO, Enrique, 2015, “La obra gráfica de Pedro Muguruza” Academia, Bulletin of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando de Madrid Appendix nº 2, pp. 47-62.
  • CASTAÑO, E. y BUSTOS, C. (eds.), 2015, “Pedro Muguruza Otaño (1893-1952). Arquitecto y Académico”, Academia, Bulletin of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando de Madrid, Appendix nº 2I.
  • ECHEVERRIA, Ernesto, 2015, “El punto de vista de Muguruza” Academia, Bulletin of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando de Madrid Appendix nº 2, pp. 63-80.
  • García-GutiérrezMosteiro, Javier, 2008, “En torno al Plan de Estudios de 1914 y el ulterior debate sobre el papel del dibujo en la formación de arquitectos en la Escuela de Madrid. Extrapolación de algunos aspectos notables al momento actual”, XII International Congress of Graphic Expression, Madrid, pp. 355-365.
  • GARCÍA MERCADAL, Fernando, 1980, Los cincuenta años del COAM, Madrid, Typed edition of the author.
  • LópezOtero, Modesto, 1952, “Exmo. e Ilmo. Sr. D. Pedro Muguruza Otaño: 25 mayo 1893- 3 febrero 1952”, Revista Nacional de Arquitectura, 12 th year, nº 122.
  • LópezOtero, Modesto, 1952 a, “Necrológica de D. Pedro Muguruza Otaño”, Academia, nº 3, p. 343- 346.
  • MARTÍNEZ-MEDINA, A., PARRA, J., 2015. “The 1933 compettition designs plains for the holidays resorts of San Juan’s Beach”. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 25, pp. 138-147. ttps://doi.org/10.4995/ega.2015.3710
  • MUGURUZA, Pedro, 1943, Cien Dibujos, Artes Gráficas Faure, Madrid.
  • OLIVA, J. 2014, “Grapic documents concerning the acaemic curriculum of architecture students in the spanish postwar period (1940-1953). EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica., 23, pp. 92-103. https://doi.org/10.4995/ega.2014.2180
  • VVAA, “Resabios del patriotismo de la época Directorio”, A. C., nº 05, 2th year, January-March 1932, p. 37.