¿Compositoras invisibles?la creación musical femenina en España en el siglo XIX a través de la prensa de la época

  1. Nieves Hernández Romero 1
  1. 1 Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad de Alcalá (España)
Revista:
Quadrivium

ISSN: 1989-8851

Ano de publicación: 2014

Número: 5

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Quadrivium

Resumo

Les compositores al llarg de la història i, concretament, en el context que ens ocupa –l’Espanya del segle XIX i principis del XX–, han estat pràcticament desconegudes fins temps recents i, per a molts, inexistents. Afortunadament cada vegada es realitzen més investigacions que esmenen aquesta llacuna. Però, a més de recuperar noms i obres és necessari conéixer quines eren els seus entorns de creació i interpretació, la seua foramció, la repercussió de les seues obres i totes les circumstàncies que hi havia al voltant de la seua activitat. Aquest treball, part d’un projecte més ampli que estudia la trajectòria de les dones que durant el segle XIX estudiaren i treballaren en el Conservatori de Madrid, analitza la presència i recepció de la creació femenina a través de l’anàlisi de fonts hemerogràfiques. Així podem comprovar quines obres eren publicades, si eren estrenadesi on, quina acollida tenien i com es percebia a aquestes creadores. En definitiva, la imatge de les compositores i les sees obres transmesa per la premsa del moment. Tot i que encara estem en procés d’investigació, podem afirmar que, en general, fins i tot assumint la manera de fer de l’època, aquestes composicions eren rebudes amb naturalitat. Poques vegades es fa menció a que la seua condició siga una excepció i, quan ocorreix, sol ser per a celebrar aquesta circumstància i desitjar que hi haja més casos..