"Cien dibujos" de Pedro Muguruza Otaño

  1. Castaño Perea, Enrique
Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2018

Issue Title: Conversando con... Emilio Tuñón (parte 2)

Volume: 23

Issue: 33

Pages: 260-275

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2018.10395 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Sustainable development goals

Abstract

The legacy of Pedro Muguruza, preserved at the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, shows us another perspective of this architect who is known for his ties to the Franco dictatorship. Pedro Muguruza was a great draughtsman, as evidenced by numerous comments by his contemporaries. He skill and output as a draughtsman was renowned throughout his career, and he even self-published his own work in the form of a small booklet entitled “Cien Dibujos” [One Hundred Drawings]. This publication sheds light on his ideas beyond his political and professional life, and allows us to reposition the Muguruza the draughtsman within our conception of twentieth century Spanish architecture.

Bibliographic References

  • BERGERA, Iñaki, (2015), “Aburto y Muguruza. Juntos pero no revueltos”. Revista Academia Anexo II.
  • BRAVO, Pascual, (1952) “Homenaje a don Pedro Muguruza Otaño”, Revista Nacional de Arquitectura, 132 (diciembre).
  • BUSTOS, Carlota,(2014). “La obra de Pedro Muguruza: breve repaso de una amplia trayectoria”. P+C 05, Alicante, pp. 101-12.
  • BUSTOS, Carlota, (2015) Pedro Muguruza Otaño (1893-1952): Aproximación histórica a su obra arquitectónica. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid
  • CAPITEL, Antón, (1977) “Ante una moderna Arquitectura” en AAVV. Arquitectura para después de una guerra, Colegio de Arquitectos,. Barcelona
  • CASTAÑO, E. y BUSTOS, C. (eds.), 2015, “Pedro Muguruza Otaño (1893-1952). Arquitecto y Académico”, Academia, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, Anexo II.
  • CELIS, F, (2015) Muguruza y el concurso de la restauración de Sagunto (1915) en Revista Academia Anexo II.
  • GARCIA MERCADAL, (1980), Fernando, Los cincuenta años del COAM Madrid, edición del autor mecanografiado
  • FRANCO TABOADA. J.A. (2017) “Antonio Palacios, Una singularidad arquitectónica de la modernidad vista a través de sus dibujos”. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica año 22 nº 29. Pp.268,287 https://doi.org/10.4995/ega.2017.7356
  • FULLAONDO, Juan Daniel, (1974) “Notas de sociedad”, Nueva Forma, 99, (abril 1974).
  • MARTÍNEZ-MEDINA, Andrés y PARRA MARTÍNEZ José (2015) “Los planos del concurso para la ciudad de vacaciones Playa de San Juan en 1933” EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica , año 20 nº 25 https://doi.org/10.4995/ega.2015.3710
  • MENDOZA, I., ÁLVARO TORDESILLAS, A., MONTES, C., (2017) “El dibujo de arquitectura de los años cuarenta en España: un estudio a partir de la Revista Nacional de Arquitectura” EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica año 22 nº 29. Pp.170,179 https://doi.org/10.4995/ega.2017.4168
  • MUGURUZA Pedro, (1943) Cien Dibujos, 1916 -1941, Madrid.
  • MUGURUZA, Pedro, (1952) Cortijos y rascacielos: casas de campo, arquitectura, decoración, 70.
  • SAN ANTONIO GÓMEZ, Carlos de, (1996), 20 años de Arquitectura en Madrid. La edad de plata: 1918-1936. Ed. Comunidad de Madrid.