Mitos del amor romántico en una muestra de futuros y futuras docentes

  1. Bonilla-Algovia, Enrique 1
  2. Rivas-Rivero, Esther 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2018

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 113-117

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2018.5.2.3624 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

Teaching staff play an important role while preventing and fighting against inequality and gender-based violence, as school is one of the main influences in differential gender socialization. It is for this reason why this paper’s aim is to analyse and evaluate a variety of beliefs and myths regarding romantic love in a sample of future teachers from the Community of Madrid (Spain). The reduced version of Myths Scale toward Love was used, as well as some statistical analyses were applied to the results, in order to study gender-based differences of the sample. The scale mentioned above was applied to 433 trainee teachers (76.7% females and 23.3% males) belonging to different teaching university degrees (master´s and bachelor`s), with an average age of 24.04 (SD = 3.83). The results show that the most commonly believed and accepted myths about love are the ones related to the eternal passion, the omnipotence of love and the “better-half”. In addition, there are statistically significant differences between men and women in the acceptance of romantic love myths, what could be due to the differential socialization of gender. Distorted beliefs about love can justify and encourage gender-based violence, so it is necessary to modify the romantic discourse and promote real equality from all socializing areas.

Bibliographic References

  • Azorín, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
  • Bosch, E., Ferrer, V. A., García, M. E., Ramis, M. C., Mas, M. C., Navarro, C., & Torrens, G. (2008). Del mito del amor romántico a la violencia contra las mujeres en la pareja. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Bosch, E., Ferrer, V. A., Ferreiro, V., & Navarro, C. (2013). La violencia contra las mujeres: el amor como coartada. Madrid: Anthropos Editorial.
  • Caro, C., & Monreal, M. C. (2017). Creencias del amor romántico y violencia de género. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 47-56. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.917
  • Ferrer, V., & Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género: Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 107-122. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev171ART7.pdf
  • Flecha, A., Puigvert, L. & Redondo, G. (2005). Socialización preventiva de la violencia de género. Feminismo/s, 6, 107-120. https://doi.org/10.14198/fem.2005.6.08
  • García-Pérez, R., Rebollo, M. A., Vega, L., Barragán-Sánchez, R., Buzón, O., & Piedra, J. (2011). El patriarcado no es transparente: competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. http://doi.org/10.1174/113564011797330298
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall Iberia.
  • Herrera, C. (2014). Amor romántico y desigualdad de género. Revista Feminista Casa de la Mujer, 20(2), 79-95. http://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/11524
  • Lorente, M. (2007). Violencia de género, educación y socialización: acciones y reacciones. Revista de Educación, 342, 19-35. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/1279
  • Mosteiro, M. J., & Porto, A. M. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sex, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191
  • Nava-Reyes, M. A., Rojas-Solís, J. L., Greathouse, L. M., & Morales, L. A. (2018). Gender roles, sexism and myths of romantic love in Mexican adolescents. Revista Interamericana de Psicologia, 52(1), 102-111. https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v52i1.341
  • Pérez, M. D. (2007). La violencia de género: prevención educativa. Papeles Salmantinos de Educación, 8, 73-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2321865
  • Rodríguez, Y., & Alonso, P. (2015). Análisis de los discursos de los y las jóvenes sobre la violencia en las relaciones de pareja. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(2), 15-18. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.02.235
  • Rodríguez-Castro, Y., Lameiras-Fernández, M., Carrera-Fernández, M. V., & Vallejo-Medina, P. (2013). La fiabilidad y validez de la escala de mitos hacia el amor: las creencias de los y las adolescentes. Revista de Psicología Social, 28(2), 157-168. https://doi.org/10.1174/021347413806196708
  • Yela, C. (2003). La otra cara del amor: Mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, 1(2), 263-267.