El primer proyecto filosófico de Herbert Marcuse

  1. Romero Cuevas, José Manuel 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
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    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

ISSN: 0211-402X 2014-881X

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: La fenomenologia del materialisme històric de Marcuse

Número: 62

Pàgines: 59-78

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/ENRAHONAR.1228 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

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Resum

En aquest article es fa una presentació general del primer projecte filosòfic de Herbert Marcuse, plasmat en els seus textos publicats de 1928 a 1933. En aquests textos Marcuse va tractar de posar en diàleg idees procedents de Heidegger i de Marx per articular una fenomenologia dialèctica de l’existència històrica. Aquest intent, de gran originalitat i ambició filosòfiques, es va veure recorregut per tensions procedents del peculiar estatut atorgat a l’ontologia de la historicitat en un marc de pensament que mantenia forts vincles amb Marx. En el primer projecte filosòfic de Marcuse es poden posar de manifest ja d’aquesta manera tensions teòriques que aclareixen la deriva posterior d’aquest pensador com a membre de l’anomenada Escola de Frankfurt.

Informació de finançament

d) Una etapa posterior abarcaría desde la incorporación de Marcuse al Institut für Sozialforschung en enero de 1933 hasta la publicación de Razón y revolución en 1941 (que coincide prácticamente con su salida del Institut por los problemas financieros del mismo). El profundo cambio geográfico e institucional, las transformaciones históricas y políticas de fondo, el impacto ante el nombramiento de Heidegger como rector nacionalsocia-lista y sus proclamas político-filosóficas a favor del régimen nazi, el traba-jo como colaborador de Horkheimer…, todos estos factores determinaron un contexto transformado (profundamente transformado) para la produc-ción teórica de Marcuse. Es entonces, ya en 1933, cuando problematiza, a la vez, el proyecto filosófico de Heidegger en cuanto proyecto ontológico (y ello es una novedad sin precedentes en la producción teórica de Marcu-se hasta ese momento) y en cuanto tendente a un posicionamiento político que converge o comulga con la ideología nacionalsocialista15. Lo que la investigación debe aún aclarar son las posibles continuidades entre el tra-

Finançadors

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