Las carlistas en los años 30: ¿De ángeles del hogar a modernas amazonas?

  1. Antonio Manuel Moral Roncal 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Aldizkaria:
Revista Universitaria de Historia Militar

ISSN: 2254-6111

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: La guerra civil española. Una perspectiva biográfica

Alea: 7

Zenbakia: 13

Orrialdeak: 61-80

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Universitaria de Historia Militar

Laburpena

Analysis of the role played by Carlist women in the political and war scene of that significant decade and its influence in the transformation of the role of activist women in Traditionalist Communion. Likewise, it compares its trajectory with that of other women of the conservative political universe. Between 1931 and 1933, Carlist women were key in the search for the vote, encouraging the visibility of the political option of the Traditionalist Communion in towns and cities. In this dynamic was forged the figure of most famous propagandist: Maria Rosa Urraca Pastor. Between 1933 and the beginning of the Spanish Civil War in 1936, a second phase of consolidation and organization of the Carlist women's associations was carried out. At this time was founded Socorro Blanco, an organization created for material and spiritual assistance to persecuted or imprisoned Carlists. The Margaritas assumed the spiritual and educational mission that the commanders entrusted to them. During the war, they were entrusted with tasks to support the soldier in the rear, with Urraca Pastor and his Margaritas assuming the Delegation of Fronts and Hospitals. Always their traditional role as mother and wife: they would never be "modern Amazons". If the defense of Religion, Home, and Homeland had justified his departure on the political scene for five years, his mobilization was now more defensible because of the extraordinary circumstances that the nation was undergoing. Their contribution was essential to maintain life in the rear, social assistance, care of the wounded, as the women organized themselves as nurses, recruiters of donations and workers in the quartermaster.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Gloria SOLÉ ROMEO: “Mujeres carlistas en la República y en la Guerra (1931-1939). Algunas notas para la historia de las Margaritas de Navarra”, Príncipe de Viana, 54, extra 15, (1993) pp. 581-591.
  • Antonio Manuel MORAL RONCAL: Las guerras carlistas, Madrid, Sílex, 2006.
  • Rebeca ARCE: Dios, Patria y Hogar: la construcción social de la mujer española por el catolicismo y las derechas en el primer tercio del siglo XX, Santander, Universidad de Cantabria, 2008.
  • “Elocuente conferencia de la señorita Pastor en Santander”, El Siglo Futuro, 30 de diciembre de 1931, nº 17.296, p. 3, sección Movimiento Tradicionalista.
  • Martin BLINKHORN: Carlismo y contrarrevolución en España, 1931-1939, Barcelona, Crítica, 1979.
  • “La Agrupación Las Margaritas. Su intensa actuación en Valencia y Castilla”, El Siglo Futuro, 16 de diciembre de 1931, nº 17.285, p. 1, sección Movimiento Tradicionalista.
  • Dolores BALEZTENA, “Las Margaritas de Pamplona a todas las restantes de España”, El Cruzado Español, 13 de noviembre de 1931, nº 121.
  • Revista El Siglo Futuro, Movimiento Tradicionalista
  • Archivo de la Universidad de Navarra, Archivo Fal Conde, correspondencia, caj. 133/5. 26 “Honor a las mujeres españolas” por M. Fal Conde, El Siglo Futuro, 24 de noviembre de 1933, nº 17.858, p. 1.
  • Antonio Manuel MORAL RONCAL: La cuestión religiosa en la Segunda República. Iglesia y carlismo, Madrid, Biblioteca Nueva, 2009.
  • Inmaculada BLASCO, Paradojas de la ortodoxia. Política de masas y militancia católica femenina en España (1919-1939), Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2003.
  • Mónica ORDUÑA PRADA: “La mujer en las publicaciones carlistas. De la Segunda República a la Guerra Civil”, en VV. AA., Del periódico a la sociedad de la información, vol. 3, Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, 2002, pp. 115-124.
  • Julián SANZ HOYA: De la resistencia a la reacción. Las derechas frente a la Segunda República (Cantabria, 1931-1936), Santander, Universidad de Cantabria, 2006.
  • Álvaro G. de Amezúa “La campaña de exaltación del perseguido”, Boletín de Orientación Tradicionalista, 17 de mayo de 1936, nº 40,
  • Antonio Manuel MORAL RONCAL: Diplomacia, humanitarismo y espionaje en la Guerra Civil Española, Madrid, Biblioteca Nueva, 2008.
  • Inmaculada GUIRADO LARA: La Juventud Femenina de Acción Católica en la Guerra Civil Española, 1936-1939, trabajo presentado para la obtención del DEA en la Universidad de Alcalá, 2004.
  • F. CARRIONERO SALIMER y otras: “La mujer tradicionalista: las margaritas” en VV. AA., Las mujeres y la Guerra Civil Española, Madrid, Ministerio de Cultura, 1991.
  • Inmaculada BLASCO: “Las ramas femeninas de la Acción Católica durante la II República: de la política al apostolado”, en Feliciano MONTERO,(coord.): La Acción Católica en la Segunda República, Alcalá, Universidad de Alcalá, 2008, pp. 34-57.
  • Francisco Javier CASPISTEGUI: “No, las mujeres no lloran: Pamplona y la imagen de la mujer durante la Guerra Civil”, en María CAMPO GUINEA, y otras: Mujeres que la historia no nombró, Pamplona, Ayuntamiento, 2005, pp. 218- 228.
  • María Dolores ANDRÉS PRIETO: La mujer en la política y la política de la memoria, Trabajo fin de Máster, Facultad de Derecho de la Universidad de Salamanca, 2012.
  • Pablo SAGARRA, Juan Ramón de ANDRÉS, Atlas ilustrado del carlismo, Madrid, Susaeta, 2016.
  • Mónica ORDUÑA PRADA: "Voluntariado Femenino durante la Guerra Civil Española: Justicia Social y Dios, Patria y Rey", en Oleg AUROV (coord.), La URSS y la guerra civil española, Moscú, Russkij Sbornik (Colección Rusa), Tomo XX, 2016, pp. 369-385.
  • Laura SÁNCHEZ BLANCO, Rosas y margaritas, Madrid, Actas, 2016.
  • Francisco Javier GONZÁLEZ MARTÍN: "Pilar Careaga y Basabe (1908-1993): feminismo católico y militancia política en el franquismo", Aportes, 81 (2013), pp. 159-189.
  • Michael SEIDMAN: La victoria nacional. La eficacia contrarrevolucionaria en la guerra civil, Madrid, Alianza Editorial, 2012.
  • Juan Carlos PEÑAS BERNALDO DE QUIRÓS: El carlismo, la república y la guerra civil (1936-1937), Madrid, Actas, 1996.
  • Mónica ORDUÑA PRADA: “El voluntariado femenino en la Rioja en los inicios de la Guerra Civil”, Berceo, 147 (2004), p. 119-148.
  • Pablo LARRAZ ANDÍA: Entre el frente y la retaguardia: la sanidad en la Guerra Civil: el hospital "Alfonso Carlos" Pamplona 1936-1939, Madrid, Actas, 2004.
  • Pablo LARRAZ ANDÍA, Víctor SIERRA-SESÚMAGA: Requetés. De las trincheras al olvido, prólogo de S. G. Payne, segunda edición, Madrid, La esfera de los libros, 2010.
  • Christian GARAY VERA, José Luis ORELLA: "Súbditos de la tradición. Los rusos blancos en el requeté español y otras unidades nacionales 1936- 1939", en Oleg AUROV (coord.), op. cit., pp. 349-368.
  • Francisco BLANCO: “Delegación de Asistencia a Frentes y Hospitales”, 20 enero 2013, publicado en http://www.rumbos.net/rastroria/rastroria13/Frentes_Hospitales.htm (consultado por última vez el 25-11- 2017).
  • Antonio Manuel MORAL RONCAL: "Auge y caída de una líder carlista en el franquismo: María Rosa Urraca Pastor", Aportes, 81 (2013), pp.63-96.
  • José María RUANO “Las damas españolas y el crucifijo”, El Siglo Futuro, 4 de mayo de 1932, nº 17.407.