Gubernamentalidad liberal, evaluación y verdadSobre el uso político del conocimiento técnico

  1. Rivero Recuenco, Ángel
Revista:
Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

ISSN: 1139-5737

Any de publicació: 2021

Número: 49

Pàgines: 15-37

Tipus: Article

DOI: 10.5944/EMPIRIA.49.2021.29230 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The evaluation of public interventions is a technical discipline whose purpose is to inform government decision-making. Therefore, it is especially relevant in order to analyze the problem of the political use of knowledge. In this sense, the history of this discipline shows the confrontation between methodological paradigms in whose struggle different ways of implementing the results of evaluations are at stake. Likewise, the difficulties and distortions of this implementation are evidente: the persistent non-compliance of the purposes assigned to the evaluation. This raises a paradox: the ultimate meaning of evaluation is to increase the effectiveness and utility of government action; however, it appears as a useless practice, a practice without effective use. The present article explores the reasons for this paradox from a double perspective, constituted by the Foucaultian conception of the coupling between knowledge and government devices, and the reflections of Hannah Arendt on the relationship between truth and politics in contemporary societies.

Referències bibliogràfiques

  • ARENDT, H. (2013): Sobre la revolución, Madrid, Alianza.
  • ARENDT, H. (2015): “La mentira en política. Reflexiones sobre los Documentos del Pentágono”, en Crisis de la república, Madrid, Trotta, pp. 347-402.
  • ARENDT, H. (2016): “Verdad y política” en Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexion política, Barcelona, Península, pp. 347-402.
  • AUGÈ, M. (2004): ¿Por qué vivimos? Por una antropología de los fines, Barcelona, Gedisa.
  • CRONBACH, L. (1963): “Course Improvement through Evaluation”, Teachers College Record, 64, pp. 672-683.
  • DELEUZE, G. (1987): Foucault, Barcelona, Paidós.
  • DU GAY, P. (1994): “Making up managers: bureaucracy, enterprise and the liberal art of separations”, British Journal of Sociology 45 (4), pp. 655-674.
  • DU GAY, P. (2000): In Praise of Bureaucracy. Weber, Organization, Ethics, Londres, Sage.
  • EISNER, E. (1979): The Educational Imagination, New York, Macmillan. 13 Sobre los usos de la verdad y la moralización de la política propia de los movimientos neoconservadores, Cfr. Franzé (2011).
  • FOUCAULT, M. (2009): Nacimiento de la biopolítica. Curso del Collège de France (1978-1979), Madrid, Akal.
  • FURUBO, J. E., SAHNDAL, R. y RIST, R. (eds.) (2000): The evaluation atlas. Seventeen countries profiles, New Brunswick, Transaction.
  • GONZÁLEZ TIJERINA, S. A. (2010). “Evaluación, herramienta clave en la Administración pública”, SEE-valuación, Año 3, 10, pp. 29-33.
  • GUBA, E. G. y LINCOLN, B. S. (1986): “The Countenances of Fourth Generation Evaluation: Description, Judgement, and Negotiation”, Evaluation Studies Review Annual, Vol. 11, pp. 70-80.
  • GUBA, E. G. y LINCOLN, B. S.(1989): Fourth Generation Evaluation, Newbury Park, Sage.
  • HELSING, J. W. (2000): Johnson’s War/Johnson’s Great Society: The Guns and Butter Trap, Westport, Praeger.
  • HOUSE, E. R. (1979): “The objectivity, fairness, and justice of federal evaluation policy as reflected in the Follow Through evaluation”, Educational Evaluation and Policy Analysis, Vol. 1, pp. 28-42.
  • HOUSE, E. R. (2000): Evaluación, ética y poder, Madrid, Morata.
  • HOUSE, E. R. y HOWE, K. R. (2001): Valores en evaluación e investigación social, Madrid, Morata.
  • IBÁÑEZ FANÉS, J. (ed.) (2017): En la era de la posverdad. 14 ensayos, Barcelona, Calambur.
  • KAKUTANI, M. (2019): La muerte de la verdad. Notas sobre la falsedad en la era Trump, Barcelona, Galaxia Gutemberg.
  • MACLAUGHLIN, M. W. (1975): Evaluation and Reform. Cambridge, MA, Ballinger.
  • MERINO, M. (2010): Fundamentos de evaluación de políticas públicas, Madrid, Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y Calidad de los Servicios.
  • RIVERO, A. (2011): “Tensiones y problemas de legitimación en la evaluación de políticas públicas. Un análisis a la luz del caso español”, Revista Enfoques, Ciencia Política y Administración Pública, Vol. IX, nº 14, pp. 195-224.
  • RIVERO, A. (2015): Más allá de la eficacia: Crítica y hermenéutica de la evaluación. Tesis doctoral (inédita). Madrid, UNED.
  • RIVLIN, A. M. (1971): Systematic Thinking for Social Action, Washington, DC, Brookings Institution.
  • ROSSI, P. H., FREEMAN, H. E. y WRIGHT, S. R. (1979): Evaluation. A Systematic Approach, Beverly Hills, Sage.
  • SCRIVEN, M. (1972): “Objectivity and subjectivity in educational research”, en Philosophical Redirection of Educational Research, Chicago, National Society for the Study of Education, pp. 94-142.
  • SCRIVEN, M. (1973): “Goal free evaluation”, en School Evaluation: The Politics and Process. Berkeley, McCutchan, pp. 319-328.
  • SCRIVEN, M. (1976): “Evaluation biass and its control”, en Evaluation Studies Review Annual, Vol. 1, pp. 119-139.
  • SHAW, I.F. (2003): La evaluación cualitativa. Introducción a los métodos cualitativos, Barcelona, Paidós.
  • SIMÓN, M. A. (2011): “La moralización de la política en el neoconservadurismo”, en Política y verdad, Madrid, Plaza y Valdés, pp. 209-224.
  • SMITH, E. y TYLER, R. W. (1942): Appraising and Recording Student Progress, New York, Harper & Row.
  • STAKE, R. E. (1967): “The countenance of educational evaluation”, Teachers College Record, 68, pp. 523-540.
  • STAKE, R. E. (1976). Evaluating Educational Programmes: The Need and the Response, Washington, OECD Publications Center.
  • STAKE, R. E. (1978): “The case study method in social inquiry”, Educational Researcher, 7, pp. 5-8.
  • TYLER, R. W. (1950): Basic Principles of Curriculum and Instruction, Chicago, University of Chicago Press.
  • URTEAGA, E. (2010). “La evaluación de políticas públicas en el mundo”, SEE-valuación. Año 3, 10, pp. 34-44. VATTIMO, G. (2010): Adiós a la verdad, Barcelona, Gedisa.
  • WEISS, C. (1980): “Knowledge creep and decision accretion”, Knowledge, Creation, Diffusion, Utilisation, Vol. 1, nº 3, pp. 381-404.
  • WEISS, C. (1987): “Where politics and evaluation meet”, en D. Palumbo (comp.): The Politics of Program Evaluation. Newbury Park, Sage, pp. 47-70. .