«Con pobreza pretendí»la caballería tronada y la figura del pretendiente en la corte, según Cervantes Guillén de Castro y Cristóbal Suárez de Figueroa
-
1
Universidad de Alcalá
info
ISSN: 1989-6425
Año de publicación: 2020
Número: 21
Páginas: 176-202
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Libros de la Corte
Resumen
The tension between social class inertia and the new mobility of money economy is obvious in Spanish Golden Age literature. Hidalguía was in doubt, devalued and impoverished. In this context, Guillén de Castro presents, in El pretender con pobreza, the conflict, probably autobiographical, between the noble and honest soldier who hopes to be rewarded, in the traditional fashion, for his merits, and not for his poor appearance and little money, as will happen in the age of pageantry and courtesy. In fact, the ending of that comedy is very immovilist and conservative, since the protagonist will be able to restore his social credit and be rewarded by the powerful. According to Castro, high nobility should rescue the worthy and courageous knights out of class solidarity, and the crown would have to redeem that impove rished knighthood from their ill fate. Cristóbal Suárez de Figueroa, much more pessimistic, does not even consider this expectation in El pasajero, but, instead, expresses a harsh criticism of the nobility and misused power. The former is interested into the social aspects and the latter more into politics.
Referencias bibliográficas
- Alemán, Mateo, Guzmán de Alfarache, José Mª Micó, ed. (Madrid, Cátedra, 1987).
- Antonucci, Fausta, «Géneros dramáticos y comicidad en el teatro de Guillén de Castro», en Le radici spagnole del teatro moderno europeo. Atti del Convegno di studi (Napoli, 15-16 maggio 2003), Gerardo Grossi y Augusto Guarino, eds. (Mercato San Severino, Edizioni del Paguro, 2004) 101-116.
- Caro Baroja, Julio, «Honor y vergüenza: examen histórico de varios conflictos”, en J. G. Peristiany, ed., El concepto del honor en la sociedad mediterránea (Barcelona, Labor, 1968) 77-126.
- Castiglione, Baltasar de, El cortesano, Rogelio Reyes Cano, ed. (Madrid, Espasa, 1984).
- Castillejo, David, Guía de las ochocientas comedias del Siglo de Oro (Madrid, Ars Millenii, 2002).
- Castillo Solórzano, Alonso de, Aventuras del Bachiller Trapaza, Jacques Joset, ed. (Madrid, Cátedra, 1988).
- Castro, Guillén de, La humildad soberbia, Cervantesvirtual, http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-humildad-soberbia--0/html/dcb4ecd6-2dc6-11e2-b417-000475f5bda5_2.html#I_0_ (consultado el 9 de diciembre de 2019).
- Castro, Guillén de, Obras completas, Joan Oleza, ed. (Madrid, Fundación J. A. Castro-Akal, 1997).
- Castro, Guillén de, El pretender con pobreza, Segunda parte de las comedias de don Guillén de Castro (Valencia, Miguel Sorolla, 1625) 335-374.
- Cervantes, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, Francisco Rico, dir. (Barcelona, Crítica, 1998).
- Cervantes, Miguel de, Novelas ejemplares, Jorge García López, ed. (Barcelona, Crítica, 2001).
- Chauchadis, Claude, Honneur, morale et société dans I'Espagne de Philippe II (París, CNRS, 1984).
- Contreras Contreras, Jaime, «Linajes y cambio social: la manipulación de la memoria», Historia Social, 21 (1995): 105-124.
- Courtney Bruerton, «The Chronology of the Comedies of Guillén de Castro», Hispanic Review, XII.2 (1944): 89-151.
- Díez Borque, José Mª, Sociedad y teatro en la España de Lope de Vega (Barcelona, A. Bosch, 1978).
- Domingo Carvajal, Gemma, Tipología de los personajes en la dramaturgia de Guillén de Castro y Bellvís (1569-1631), (Tesis Doctoral, Universidad de Barcelona, junio de 2005).
- Domínguez Ortiz, Antonio, La clase social de los conversos de Castilla en la Edad Moderna (Granada, Universidad, 1991 [1955]).
- Domínguez Ortiz, Antonio, La sociedad española en el siglo XVII (Madrid, CSIC, 1964).
- Domínguez Ortiz, Antonio, El Antiguo Régimen: los Reyes Católicos y los Austrias (Madrid, Alfaguara, 1976).
- Domínguez Ortiz, Antonio, «La España del Quijote», en Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, Francisco Rico, dir. (Barcelona, Crítica, 1998, I) lxxxvii-civ.
- Egido, Aurora, «Linajes de burlas en el Siglo de Oro», Studia Áurea. Actas del III Congreso de la AISO, I (Toulouse-Pamplona, 1996): 19-50.
- Espinel, Vicente, Relaciones de la vida del escudero Marcos de Obregón, La novela picaresca española, Florencio Sevilla, ed. (Madrid, Castalia, 2001) 665-772.
- Faliu-Lacourt, Christiane, Un dramaturge espagnol du Siècle d'Or. Guillén de Castro (Toulouse, Université de Toulouse-Le Mirail. 1989).
- García Hernán, David, La cultura de la guerra y el teatro del Siglo de Oro (Madrid, Sílex, 2007).
- García Lorenzo, Luciano, «Prólogo», Don Quijote de la Mancha de Guillén de Castro (Madrid, Anaya, 1971).
- García Lorenzo, Luciano, «Quevedo y sus soldados pretendientes», Homenaje a Quevedo, Víctor García de la Concha, ed. (Salamanca, Universidad de Salamanca, 1982 [1996]) 347-354.
- García Lorenzo, Luciano, El teatro de Guillén de Castro (Barcelona, Planeta, 1976).
- García Lorenzo, Luciano, «La tragedia del desengaño: el soldado pretendiente en el teatro español del Siglo de Oro», en Teoría y realidad en el teatro español del siglo XVII. La influencia italiana, F. Ramos, ed. (Roma, Instituto Español de Cultura, 1981) 183-193.
- Góngora, Luis de, Letrillas, Robert Jammes, ed. (Madrid, Castalia, 1987).
- González Alonso, Benjamín, «El Conde Duque de Olivares y la administración de su tiempo», Anuario de historia del derecho español, 59 (1989): 5-48.
- Green, Otis H., «New Documents for the Biography of Guillén de Castro y Bellvís», Revue Hispanique, LXXXI (1933): 248-260.
- Herrero García, Miguel, Oficios populares en la sociedad de Lope de Vega (Madrid Castalia, 1977).
- Insúa, Mariela; Schmelzer, Felix K. E., eds., Teatro y poder en el Siglo de Oro (Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2013) 199-213.
- Juliá Martínez, Eduardo, ed. Obras de Don Guillén de Castro y Bellvís (Madrid, Real Academia Española, 1925-1927).
- Jutglar, Antoni, La España que no pudo ser (Barcelona, Dopesa, 1971).
- Llorens, Vicente, «Don Quijote y la decadencia del hidalgo», Aspectos sociales de la literatura española (Madrid, Castalia, 1974) 47-66.
- Maire Bobes, Jesús, «Los villanos ambiciosos del teatro renacentista», Archivum, 46-47 (1996-1997): 289-302.
- Maravall, José Antonio, Estado moderno y mentalidad social (siglos XV al XVII) (Madrid, Revista de Occidente, 1972).
- Maravall, José Antonio, Poder, honor y élites en el siglo XVII (Madrid, Siglo XXI, 1979).
- Maravall, José Antonio, La literatura picaresca desde la historia social (siglos XVI y XVII) (Madrid, Taurus, 1986).
- Maravall, José Antonio, Teatro y literatura en la sociedad barroca (Barcelona, Crítica, 1990 [1972]).
- Maravall, José Antonio, La cultura del Barroco (Barcelona, Ariel, 1998 [1975]).
- Moreno de Vargas, Bernabé, Discursos de la nobleza de España (Madrid, María de Quiñones, 1636).
- Oleza, Joan, «Introducción», Guillén de Castro. Obras completas (Madrid, Fundación J. A. Castro-Akal, 1997, vol. I) i-xxxv.
- Pedraza Jiménez, Felipe B., González Cañal, Rafael, y Marcello, Elena E., eds., El dinero y la comedia española. XXXVII Jornadas de teatro clásico, Almagro, 10, 11 y 12 de julio de 2014 (Ciudad Real, Ediciones de Castilla-La Mancha, 2016).
- Pérez, Joseph, «Réflexions sur l’hidalguía», «Hidalgos» & «Hidalguía» dans l'Espagne des XW-XVW siécles, Théories, pratiques et représentations (París, CNRS, 1989).
- Pérez León, Jorge, «Sociedad de la villa y corte: hidalgos en el Madrid de Carlos IV», Historia y genealogía, 5 (2015): 267-292.
- Peristiany, J. G., ed., El concepto del honor en la sociedad mediterránea (Barcelona, Labor, 1968).
- Pitt-Rivers, Julian, «Honor y categoría social», en Peristiany, J. G., ed., El concepto del honor en la sociedad mediterránea (Barcelona, Labor, 1968) 21-76.
- Quevedo, Francisco de, La vida del Buscón, Fernando Cabo, ed. (Barcelona, Crítica, 1993).
- Ramos, Juan Luis, «Guillén de Castro en el proceso de la Comedia barroca», en Cuadernos de Filología, III. 3 (1983): 169-198.
- Ramos, Juan Luis, «Guillén de Castro en la comedia barroca», en Joan Oleza, ed., Teatro y prácticas escénicas, II: la Comedia (Londres, Tamesis Books, 1986) 229-248.
- Rodríguez Mansilla, Fernando, «El hidalgo pobre en la poesía satírico-burlesca de Alonso de Castillo Solórzano» (Donaires Del Parnaso, I, Núms. 48 y 49)», Calíope, 24.1 (2019): 78–100.
- Ruiz, Juan, Libro de buen amor, Alberto Blecua, ed. (Madrid, Cátedra, 1992).
- Salazar Rincón, Javier, El mundo social del “Quijote” (Madrid, Gredos, 1986).
- Salomon, Noël, Lo villano en el teatro del Siglo de Oro (Madrid, Castalia, 1985).
- Sanz Ayán, Carmen, «Poderosos y privilegiados», José Alcalá-Zamora y Queipo de Llano, coord., La vida cotidiana en la España de Velázquez (Madrid, Temas de Hoy, 1995) 149-168.
- Soria Mesa, Enrique, «Genealogía y poder. Invención del pasado y ascenso social en la España moderna», Estudis. Revista de Historia Moderna, 30 (2004): 21-55.
- Suárez de Figueroa, Cristóbal, El pasajero, Mª Isabel López Bascuñana, ed. (Barcelona, PPU, 1988).
- Tirso de Molina, Don Gil de las calzas verdes, ed. digital Griso, Cervantesvirtual, http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcr21b7 (consultada el 9 de agosto de 2020).
- Vega, Lope de, Con su pan se lo coma, https://artelope.uv.es/biblioteca/textosAL/AL0561_ConSuPanSeLoComa.php
- Wilson, William E., Guillén de Castro (Nueva York, Twayne Publishers, Inc., 1973).
- Wilson, William E., Dineros son calidad, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2011, http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc377v0 (consultada el 30 de septiembre de 2020).
- Zayas y Sotomayor, María de, El castigo de la miseria, Novelas amorosas y ejemplares, Julián Olivares (Madrid, Cátedra, 2000) 253-293.