Wikis e innovación docente

  1. Guzmán Mancho Barés
  2. María Dolores Porto Requejo
  3. Carmen Valero Garcés
Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Ano de publicación: 2010

Título do exemplar: WIKI y educación superior en España (I parte)

Número: 11

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: RED: revista de educación a distancia

Resumo

The European Space for Higher Education requires a change in the traditional teaching methodologies that can be helped by the new technologies. The Web 2.0 provides a great number of possibilities to make the student an active agent in the learning process, but the wiki technology seems to best adapt the most recent teaching needs, such as the generic competences for the integral formation of the students which go beyond the specific knowledge of a particular subject. University teachers are beginning to experience wikis in their subjects, but the institutional support is not enough to make the use of wikis general in all Spanish universities

Referencias bibliográficas

  • Alier, M. (2006) El wiki, un camino hacia el trabajo colaborativo en el aula www.lsi.upc.edu/~malier [Julio 8, 2009]
  • Augar, N., Raitman, R. & Zhou, W. (2004). “Teaching and learning online with wikis.” En R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer & R. Phillips (Eds) Beyond the comfort zone: Proceedings of the21st ASCILITE Conference. 95-104. http://www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/augar.html [Julio 8, 2009]
  • Fernández García, J.R. (2005) "La Plataforma educativa Moodle: el presente y el futuro". Linux User Educación, 15: 80-84
  • Leuf, B. & Cunningham, W. (2001). The Wiki way: Quick collaboration on the Web. Boston: Addison Wesley.
  • Lopez Sastre, M. et al. (2008) FILWIT: Innovando con Wikis en el aula III Encuentro sobre Innovación en Docencia Universitaria. Alcalá de Henares
  • De Pedro, X. (2006) "Cómo evitar el "café para todos" al evaluar trabajos en grupo, y de paso, estimular el aprendizaje reflexivo: resultados preliminares en el marco del proyecto AWikiForum".Jornada Espiral 2006 Entornos colaborativos para aprender: Comunidades Virtuales de aprendizaje. http://espiral.xtec.net/jornada2006/je06_xdepedro.pdf [Julio 8, 2009]
  • “Encuesta sobre el servicio de wikis” de la REDIRIS Accesible en http://www.rediris.es/list/doc/encuesta_wikis.pdf. [Noviembre, 26, 2009]
  • Peña, I., Córcoles, C. P., Casado, C. (2006). “El Profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red” .UOC Papers 3. http://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf [Julio, 8, 2009]
  • Pinto Molina, M. y J. García Marco (2006) “La enseñanza-aprendizaje de las competencias genéricas en el Espacio Europeo de Educación Superior: el proyecto ALFINEES”. Presentado en Jornadas de Innovación Docente en U. de Zaragoza. Accesible en http://www.unizar.es/eees/innovacion06/COMUNIC_PUBLI/BLOQUE_II/CAP_II_ 9.pdf [Julio, 08, 2009]
  • Porto Requejo, M. D., Mancho Bares; G. y Pena Díaz, C. (2008) Evaluación de actividades en soporte wiki implementadas en asignaturas de inglés especializado en la universidad de Alcalá. En Sánchez Hernández, P., et al. (eds) Researching and teaching specialized languages: New Contexts, new challenges. Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones: 557-567.
  • Porto Requejo, M.D. y Pena Díaz, C. (2008) Wikis para el aprendizaje de Inglés para Fines Específicos. III Encuentro sobre Innovación en Docencia Universitaria. Alcalá de Henares.
  • Porto Requejo, M.D. y Pena Díaz, C. (2009) El uso de wikis para la evaluación formativa. I Congreso de Docencia Universitaria. Universidad de Vigo.
  • Riesco González, M. (2008) “El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje” en Tendencias Pedagógicas, v. 13, 79-105.
  • Rychen, D. S. & Salganik, L. H. (Eds.) (2003), Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society, Hogrefe & Huber Publishers, Göttingen.
  • Stahl, G. (2008). “Integrating a wiki into support for group cognition. International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2008), Utrecht. http://GerryStahl.net/pub/icls2008wiki.pdf.
  • Valle, J.M. (2007) “Retos, Luces y Sombras de la Convergencia Universitaria
  • Schneider, D. K., (2004) “Conception and implementation of rich pedagogical scenarios through collaborative portal sites”. En Mario Tokoro and Luc Steels (eds.) The Future of Learning II, Sharing representations and Flow in Collaborative Learning Environment. IOS Press.