Patrimonio Escrito, Historia Pública e Itinerarios turísticosuna experiencia docente transversal

  1. Adámez Castro, G. 1
  2. Martínez Martín, L. 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Aldizkaria:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 19

Zenbakia: 1

Mota: Artikulua

DOI: 10.4995/REDU.2021.14098 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Laburpena

The new lines and uses promoted by Public History are an excellent incentive for historians, as well as teachers of this discipline, to bet not only on renewing their research but also on making changes in the classrooms that bring History to the forefront and thus reach a non-specialized audience, but increasingly demanding historical knowledge. In this regard, the binomial History-Tourism has a lot to contribute, as evidenced by the increasing  presence of Historic Tourism and the increase in visitors who choose cultural and historical routes. There is still a lot that can be done, especially when it comes to revaluing a heritage that often goes unnoticed, even for cultural managers: Written Heritage. Our cities are full of writing: graffiti, billboards, informational banners, notices, word announcements, stelae, plaques, etc. Our purpose in this article is to approach tourist itineraries as a mean of spreading History through Written Heritage and analyzing its multiple possibilities. To do this, we will reflect on a case study based on our teaching experience in the transversal subject “Historical heritage and written culture: new tourist itineraries” that we teach at the University of Alcalá, which is a practical exercise that aims to combine Public History, tourist itineraries and Written Heritage.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Angulo Rasco, J.F. (2008). La voluntad de la distracción: Las competencias en la universidad. En J. Gimeno Sacristán (ed): Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?. Madrid: Morata, 181.
  • Arrieta Urtizberea, I. (2016). Lugares de la memoria traumática: representaciones museográficas de conflictos políticos y armados. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Ashton, S. y Foster, M. (2018). Public histories. En S. Handley; R.McWilliam y L. Noakes (eds.) (2018). New Directions in Social and Cultural History. Londres: Bloomsbury Academic, 151-170.
  • Ashworth, G. y Hartmann, R. (eds.) (2005). Horror and human tragedy revisited: The management of sites of atrocities for tourism. Nueva York: Cognizant Communication Corporation.
  • Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Barbier, F. (2015). Historia de las bibliotecas. De Alejandría a las bibliotecas virtuales. Buenos Aires: Ampersand.
  • Barriga Galeano, E. (2017). Las rutas literarias en el marco de la educación literaria y sus valores patrimoniales, ambientales y turísticos. Tesis Doctoral defendida en la Universidad de Extremadura. http://hdl.handle.net/10662/6046.
  • Brandt Bauer, L. y Trindade Borges, V. (2019). O Patrimônio cultural e a História Pública: Observações sobre os embates contemporáneos. Revista NUPEM, Campo Mourao, 11(23), 48-58. https://doi.org/10.33871/nupem.v11i23.629
  • Bussière, E. y Moradiellos García, E. (2012). Memorias y lugares de memoria de Europa. Bruselas: Peter Lang.
  • Castillo Gómez, A. (1998). La fortuna de lo escrito: funciones y espacios de la razón gráfica (siglos XV-XVII). Bulletin hispanique, 100(2), 343-382. https://doi.org/10.3406/ hispa.1998.4977
  • Castillo Gómez, A. (2010). Desde el muro. Formas y mensajes de la escritura expuesta en la ciudad altomoderna. En G. Puigvert y C. de la Mota (eds.): La investigación en Humanidades, Madrid: Biblioteca Nueva, 91-110.
  • Cauvin, T. (2016). Public History. A Texbook of Practice. Nueva York: Routeldge. https://doi.org/10.4324/9781315718255
  • Cauvin, T. (2018). El surgimiento de la historia pública: una perspectiva internacional. Historia Crítica, 68, 3-26. https://doi.org/10.7440/histcrit68.2018.01
  • Cauvin, T. (2020). Campo nuevo, prácticas viejas: Promesas y desafíos de la Historia Pública. Hispania Nova, 1, nº extraordinario, 2020, 7-51. https://doi.org/10.20318/ hn.2020.5365
  • Cavallo, G. y Chartier, R. (dirs.) (1998). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus.
  • Figueroa Saavedra, F. (coord.) (2009). Graffiti was here, una ventana al mundo. Dossier de Cultura escrita & Sociedad, 8, 9-160.
  • García Marchante, J.S. y Poyato Holgado, M.C. (2002). Función social del Patrimonio histórico: el turismo cultural. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Gardner, J.R. y Hamilton, P. (2017). The Oxford Handbook of Public History. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199766024.001.0001
  • González Vázquez, D. (2016). La patrimonialización de la memoria histórica: entre el deber social y la estrategia turística. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 14(5), 1267-1280. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.085
  • Hekin, D.M. (1998). City Reading. Written Words and Public Spaces in Antebellum New York. New York: Columbia University Press.
  • Hernández Hernández, F. (1996). La conservación integral del Patrimonio. Complutum Extra, 6 (II), 251-260.
  • Hernández Hernández, F. (1998). El museo como espacio de comunicación. Gijón: Trea.
  • Hernández Hernández, F. (2002). El patrimonio cultural: la memoria recuperada. Gijón: Trea.
  • Hernández Ramírez, J. (2011). Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2), 225-236. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.021
  • Kelley, R. (1978). Public History: Its Origins, Nature, and Prospects. The Public Historian, 1(1), 16-28. https://doi.org/10.2307/3377666
  • Lennon, J. y Foley, M. (2000): Dark Tourism. The attraction of death and disaster. Londres: Continuum.
  • Molina Puche, S., Rodríguez Pérez, R. y Sánchez Ibáñez, R. (2013) Investigar, enseñar y divulgar la historia social: la experiencia del Seminario y grupo de investigación Familia y Élite de Poder de la Universidad de Murcia. Clío. History and History Teaching, 39, 23 pp., Recuperado de http://clio.rediris.es/n39/articulos/ historiasocial/MolinaRodriguezSanchez.pdf [Fecha de consulta: 20 julio 2020].
  • Noiret, S. (2018). Trabajar con el pasado: la historia pública digital y las narraciones en las redes sociales. Ayer, 110(2), 111-140.
  • Petrucci, A. (1998). Historia de la escritura e Historia de la sociedad. Valencia, Seminari Internacional d’Estudis sobre la Cultura Escrita (Arché, 1).
  • Petrucci, A. (2013a). La escritura. Ideología y representación. Buenos Aires: Ampersand.
  • Petrucci, A. (2013b). Escrituras últimas. Ideología de la muerte y estrategias de lo escrito en el mundo occidental. Buenos Aires: Ampersand.
  • Prieto Martín, A. (2017). Flipped Learning. Aplicar el modelo de aprendizaje inverso. Madrid: Narcea.
  • Romero García, E. (2009). Lugares de memoria e itinerarios de la Guerra Civil españolas: guía del viajero curioso. Barcelona: Laertes.
  • Sharpley, R. y Stone, P. (eds.) (2009). The darker side of travel: The theory and practice of Dark Tourism. Bristol: Channel View Publications. https://doi.org/10.21832/9781845411169
  • Sierra Blas, V. y Martínez Martín, L. (2010). Enseñar otra Historia. En L.C. Margalef García y C. Canabal García (dirs.), V. Sierra Blas (ed.): Innovar en la enseñanza universitaria. Madrid: Biblioteca Nueva, 135-156.
  • Such Climent, M.P. y Riquelme-Quiñonero, M.T. (2020). El Turismo Cultural y la revalorización social de la Historia: la Guerra de la independencia en la ciudad de Alicante (España). Hispania Nova, nº 1 extraordinario, 114-160. https://doi.org/10.20318/hn.2020.5368
  • Ucella, F.R. (2013). Manual de patrimonio literario. Espacios, casas-museo y rutas. Gijón: Trea.
  • Valdeón Baruque, J. (1998). ¿Qué historia enseñar? Brocar, 22, 181-189. https://doi.org/10.18172/brocar.1741
  • Wesley Johnson, G. (1999). The Origins of the Public Historian and the National Council on Public History. The Public Historian, 21(3), 167-179. https://doi.org/10.2307/3378969
  • Zurita Aldeguer, R. (2020). Historia y representación de la guerra en el espacio público valenciano. Hispania Nova, nº extraordinario, 218-247. https://doi.org/10.20318/hn.2020.5371