El ethos universitario en los filósofos de la generación del 14

  1. Costa Delgado, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revue:
Isegoría: Revista de filosofía moral y política

ISSN: 1130-2097

Année de publication: 2015

Número: 52

Pages: 245-265

Type: Article

DOI: 10.3989/ISEGORIA.2015.052.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Isegoría: Revista de filosofía moral y política

Résumé

This paper is an approach to the study of the relation between the Generation of 1914 philosophers and University. Firstly, it will be specified the meaning of “Generation of 1914”. After that, it will be analysed the situation of Philosophy at University, since the Restoration until the II Republic, through the consecutive curriculum reforms, the professors’ selection process, and the relation with the political field. The study of some philosophers’ trajectories will allow to specify which was the Generation philosophical norm and its relation with other contemporary forms of philosophical practice. Finally, it will be proposed a model of interpretation for organizing the different ways of philosophers’ political intervention for this Generation.

Références bibliographiques

  • Bourdieu, Pierre (2011): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.
  • Costa Delgado, Jorge (2013): “Capital cultural, carrera profesional y trayectoria política en la crisis de la Restauración”, en Sociología Histórica, nº 2, pp. 153-180. España Nueva (1910): 22 de julio, p. 2.
  • García Martí, Victoriano (1941): La vida de un español del siglo XIX al XX, Madrid, Espasa-Calpe.
  • Gil Villegas, Francisco (1996): Los profetas y el mesías. Lukács y Ortega como precursores de Heidegger en el Zeitgeist de la Modernidad (1900-1929), México D.F., El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica.
  • Gómez Orfanel, Germán (1976): “La Junta para Ampliación de Estudios y su política de pensiones en el extranjero”, en Revista de educación, nº 243, Madrid.
  • Juliá, Santos (2004): Historias de las dos Españas, Madrid, Taurus.
  • Latorre Macarrón, Jesús María (1994): “Manuel Hilario Ayuso, un burgense converso y olvidado”, en Celtiberia, nº 87, pp. 315-353.
  • Martínez Neira, Manuel (2014): La regulación de las oposiciones a cátedras universitarias: 1845-1931, Universidad Carlos III de Madrid.
  • Menéndez Alzamora, Manuel (2006): La Generación del 14. Una aventura intelectual, Madrid, Siglo XXI.
  • Moreno Pestaña, José Luis (2013): La norma de la filosofía. La configuración del patrón filosófico español tras la Guerra Civil, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Niño, Antonio (2013): “La reforma de la Facultad de Filosofía y Letras y sus referentes internacionales”, en Eduardo González Calleja y Álvaro Ribagorda (eds.): La Universidad Central durante la Segunda República. Las ciencias humanas y sociales y la vida universitaria (1931-1939), Universidad Carlos III de Madrid, pp. 67-106.
  • Ortega y Gasset, José (2004): “Prospecto de la «Liga de Educación Política Española»” [1913], en Obras Completas, Tomo I, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 738-744.
  • Ortega y Gasset, José (2010): En torno a Galileo [1947], en Obras Completas, Tomo VI, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 367-506.
  • Rabaté, Colette y Jean-Claude (2009): Miguel de Unamuno. Biografía, Madrid, Taurus.
  • Wohl, Robert (1979): The generation of 1914, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.