Intervención psicomotrizla relación entre el esquema corporal y las praxias

  1. Francisco Gallego del Castillo 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Year of publication: 2011

Issue: 392

Pages: 55-76

Type: Article

More publications in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Abstract

The general objective of this research is the study of the relationship between the body schema and praxia. For this reason, the principal aim of this study is to ascertain whether there is an emprovement in the body schema and the praxias after specific psychomotor treatment. To clarify and justify this study, we used the variables from the Daurat-Hmeljak, Stambak y Bergés body schema test (profile test) and two jump tests (one the horizontal Arnheim y Sinclair test and other the vertical Ozeretsky test, adapted by Guilmain) considered as praxias and appied to two groups (i.e., control and treatment). The results indicate that there is a correlation between the developement and structuring of the body schema, on the one hand, and the quality of experience praxia, on the other; this way, the relations between body schema and praxia will be more potent by means of specific strategies of psychomotor treatment.

Bibliographic References

  • ARNHEIM, D.D. y SINCLAIR, W.A.: El niño torpe, Médica panamericana, Buenos Aires, 1976.
  • AUXTER. (Citado por DROWATZKY, J. N.: Educación física para niños deficientes mentales, Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, 1981.
  • BALLESTEROS JIMÉNEZ, S.: El esquema corporal. Función básica del cuerpo en el desarrollo psicomotor y educativo, Tea Ediciones, Madrid, 1982.
  • BERGÈS, J. y LÉZINE, I.: Test de imitación de gestos, Masson, Barcelona, 1981. BUCHER, H.: Trastornos psicomotrices en el niño, Masson, Barcelona, 1982. BUNGE, M.: La investigación científica, Barcelona, Ariel, 1985. CENTRO DE DESARROLLO CURRICULAR: Programación Educación Física, Centro de Publicaciones. Secretaria General Técnica del Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.
  • COHEN, L.: Métodos de investigación educativa, Ed. Muralla, Madrid, 1990.
  • CRATTY, B.J.: Desarrollo perceptual y motor en los niños. Paidós Ibérica. Barcelona, 1982
  • DA FONSECA, V.: Estudio y génesis de la psicomotricidad, Inde, Zaragoza, 1996.
  • DAURAT-HMELLJAK, C.; STAMBAK, M. y BERGÈS, J.: Test de Esquema corporal, Tea Ediciones, Madrid, 1980.
  • GIMENO SACRISTÁN, J.: Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículo, Anaya, Salamanca, 1988.
  • GUTIÉRREZ-DÁVILA, M. y OÑA SICILIA, A.: Metodología en las Ciencias del Deporte, Síntesis, Madrid, 2005.
  • KIPHARD, E. J.: Insuficiencias de movimiento y de coordinación en la edad de la escuela primaria, Kapelusz, Buenos Aires, 1976.
  • LE BOULCH, J.: El movimiento en el desarrollo de la persona, Paidotribo, Barcelona, 1997.
  • OZERETSKI: Tests motores de Ozerestski, Mepsa, Madrid.
  • PARDO, A. y RUIZ, M.A.: Análisis de datos con SPSS 13 Base, Mc Graw Hill, 2005.
  • PASTOR PRADILLO, JL.: Motricidad, ámbitos y técnicas de intervención, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, Madrid, 2007.
  • PASTOR PRADILLO, JL.: Motricidad. Perspectiva Psicomotricista de la Intervención, Wanceulen, Sevilla, 2007
  • RIGAL, R.: “Necesidad de una evaluación del desarrollo psicomotor del niño”. En RIGAL, R; PAOLETTI, R. y PORTMANN, M.: Motricidad: Aproximación psicofisiológica, Pila Teleña, Madrid, 1979.