La autoevaluación como mecanismo docente de mejora del aprendizaje

  1. Gregorio Sánchez Marín 1
  2. Antonio José Carrasco Hernández 1
  3. María Encarnación Lucas Pérez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Trabajo: Revista iberoamericana de relaciones laborales

ISSN: 2173-6812

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 35

Orrialdeak: 65-76

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Trabajo: Revista iberoamericana de relaciones laborales

Laburpena

This paper aims to design and implement the self-assessment methodology, based on the tools available in the Virtual Classroom of the University of Murcia, in several subjects related to Business Management and Human Resource Management. This initiative seeks to promote autonomous student learning in order to boost competences related to responsibility, flexibility and autonomy in learning and, on the other hand, to intensify competences related to ICTs. Using a sample of the Degree of Labor Relations and Human Resource Management’s students, results generally show a positive and significant correlation between their average marks in the self-assessment tests and the final mark obtained in their subject.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez, I. M. (2009). Evaluar para contribuir a la autorregulación del aprendizaje. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (3), pp. 1007-1030.
  • Barca, E., Vicente, F., Almeida, L., y Barca, A. (2014). Impacto de estrategias de aprendizaje, autoeficacia y género en el rendimiento del alumnado de educación secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2 (1), pp. 287-298.
  • Bordas, M. I. y Cabrera, F. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía, 218, pp. 25-48.
  • Capper, J. (2001). E-learning growth and promise for the developing world. TechKnowLogia, 2(2), pp.7-10.
  • Cebrián, M. (2012) (coord.). E-rúbrica federada para la evaluación de los aprendizajes. In Leite, C. y Zabalza, M. (coord.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (pp. 405-486). Porto: Universidad do Porto.
  • Chica, E. (2011). Una propuesta de evaluación para el trabajo en grupo mediante rúbrica. Escuela Abierta, 14, pp. 67-81.
  • Greeno, J. G., Collins, A. M., y Resnick, L. B. (1996). Cognition and learning. In D. C. Berliner, & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology. New York: Prentice-Hall.
  • Informe Ditrendia (2015). Informe mobile en España y en el mundo 2015. Disponible en https://ditrendia.es/wp content/uploads/2015/07/Ditrendia-Informe-Mobileen-Espa%C3%B1a-y-en-el-Mundo-2015.pdf.
  • Irimia-Diéguez, A. I., Di Pietro, F., Vega Pascual, M., y Blanco Oliver, A. (2014). El uso de las redes sociales en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Educade. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 5.
  • Kim, K. J. y Bonk, C. J. (2006). The future of online teaching and learning in higher education: the survey says. Educause Quarterly, 29, pp. 22-30.
  • Lee, Y. K., Tseng, S. P., Liu, F. J., y Liu, S. C. (2007). Antecedents of learner satisfaction toward e-learning. The Journal of American Academy of Business, Cambridge, 11, pp.161-168.
  • Leidner, D. E. y Jarvenpaa, S. L. (1995). The use of information technology to enhance management school education: A theoretical view. MIS quarterly, pp. 265-291.
  • Liaw, S. S. y Huang, H. M. (2013). Perceived satisfaction, perceived usefulness and interactive learning environments as predictors to self-regulation in e-learning environments. Computers & Education, 60, pp. 14-24.
  • López-Pérez, M. V., Pérez-López, M. C., y Rodríguez-Ariza, L. (2011). Blended learning in higher education: Students’ perceptions and their relation to outcomes. Computers & Education, 56(1), pp. 818-826.
  • Lowerison, G., Sclater, J., Schmid, R. F., y Abrami, P. C. (2006). Student perceived effectiveness of computer technology use in post-secondary classrooms. Computers & Education, 47 (4), pp. 465-489.
  • Martínez-Figueira, E., Tellado-González, F., y Raposo-Rivas, M. (2013). La rúbrica como instrumento para la autoevaluación: un estudio piloto. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), pp. 373-390.
  • McCaslin, M. y Hickey, D. (2001). Educational psychology, social constructivism, and educational practice: A case of emergent identity. Educational Psychologist, 36, pp. 133-140.
  • Motiwalla, L. F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & Education, 49(3), pp. 581-596.
  • Raposo, M., Martínez, M.E., Tellado, F. y Doval, M.I. (2012). La evaluación de la mejora del aprendizaje y del trabajo en grupo mediante rúbricas, In Leite, C. & Zabalza, M. (coord.), Ensino Superior. Inovaçao e qualidade na docencia (pp.4051-4065). Porto: Universidad do Porto.
  • Sung, Y. T., Chang, K. E., Chiou, S. K., y Hou, H. T. (2005). The design and application of a web-based self-and peer-assessment system. Computers & Education, 45(2), pp.187-202.
  • Valentín, A., Mateos, P. M., González-Tablas, M. M., Pérez, L., López, E., y García, I. (2013). Motivation and learning strategies in the use of ICTs among university students. Computers & Education, 61, pp. 52-58.
  • Wang, Y. S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management, 41(75-86).
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: GRAÓ, de IRIF, S.L.