Cátedra Isabel Muñoz Caravacauma iniciativa para o estudo e promoção da igualdade entre homens e mulheres
- 1 Universidad de Alcalá (UAH), Alcalá de Henares
ISSN: 1982-5587
Year of publication: 2020
Volume: 15
Issue: 4
Pages: 2687-2698
Type: Article
More publications in: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
Abstract
The Isabel Muñoz Caravaca research discipline was introduced in June 2019 as a result of an agreement between the University of Alcalá and the Castilla-Mancha Women's Institute. The purpose of this discipline is to promote research on issues related to gender-based violence, equality, and visibility of women's contributions throughout history. For this purpose, during the first year activities of RD&I (Research, Development and Innovation) will be carried out, as well as the transfer and dissemination of the results of research related to gender stereotypes and prejudices and their perception and experience by adolescents in the region. This work exposes the bases that support the first research activities and dissemination of this discipline.
Bibliographic References
- AMURRIO, M. et al. Violencia de género en las relaciones de pareja adolescentes y jóvenes de Bilbao. Bilbao: Ayuntamiento de Bilbao y Universidad del País Vasco, 2008.
- AZORÍN, C. M. Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, v. 28, n. 1, p. 45-60, 2017.
- BOSCH, E.; FERRER, M. V.; GARCÍA, M. E.; RAMIS, M. C.; MAS, M. C.; NAVARRO, C.; TORRENS, G. Del mito del amor romántico a la violencia contra las mujeres en la pareja. Madrid: Instituto de la Mujer, 2007. Disponible en: http://centreantigona.uab.cat/izquierda/amor%20romantico%20Esperanza%20Bosch.pdf. Acceso en: 1 jun. 2019.
- CALERO, J. J. Isabel Muñoz Caravaca (1848-1915). Mujer de un siglo que no ha llegado aún. Ciudad Real: Almud Ediciones, 2006.
- DE MIGUEL, V. Percepción de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad, 2015.
- DRAUCKER, C. B.; MARTSOLF, D. S. The role of electronic communication technology in adolescent dating violence. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, v. 23, n. 3, p. 133-142, 2010. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1744-6171.2010.00235.x
- ESPAÑA. Ley 12/2010, de 18 de noviembre. Igualdad entre mujeres y hombres de Castilla-La Mancha, 2010.
- EXPÓSITO, F.; MOYA, M.; GLICK, P. Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, v. 13, n. 2, p. 159-169, 1998.
- FERRER, V.; BOSCH, E. Del amor romántico a la violencia de género: Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, v. 17, n. 1, p. 107-122, 2013.
- FERRER, V.; BOSCH, E.; RAMIS, M. C.; NAVARRO, C. Las creencias y las actitudes sobre la violencia contra las mujeres en la pareja: Determinantes sociodemográficos, familiares y formativos. Anales de Psicología, v. 22, n. 2, p. 251-259, 2006.
- GARMENDIA, M.; JIMÉNEZ, E.; CASADO, M. A.; MASCHERONI, G. Net children go mobile: riesgos y oportunidades en internet y el uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es/Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, 2016.
- GOBIERNO DE CASTILLA-LA MANCHA. El Gobierno regional y la Universidad de Alcalá ponen en marcha la Cátedra de investigación de género ‘Isabel Muñoz Caravaca’. 21 jun. 2019. Disponible en: https://www.castillalamancha.es/node/290739. Acceso en: 21 jun. 2019.
- GOBIERNO DE CASTILLA-LA MANCHA. Enciclopedia de mujeres “Olivia Sabuco”. Disponible en: https://institutomujer.castillalamancha.es/centro-de-documentacion-y-biblioteca-luisa-sigea/enciclopedia-de-mujeres-oliva-sabuco/mujeres/guadalajara. Acceso en: 25 jun. 2019.
- HEREDERO DE PEDRO, C. Género y coeducación. Madrid: CCOO Enseñanza, 2017.
- INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. España en cifras 2014. Madrid, España: Autor, 2014.
- LEMUS, S.; CASTILLO, M.; MOYA, M.; PADILLA, J. L.; RYAN, E. Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, v. 8, n. 2, p. 537-562, 2008.
- LORENTE, M. Violencia de género, educación y socialización: acciones y reacciones. Revista de Educación, n. 342, p. 19-35, 2007.
- MOSTEIRO, M. J.; PORTO, A. M. Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado. Revista de Investigación Educativa, v. 35, n. 1, p. 151-165, 2017.
- REED, L.; TOLMANB, R.; WARDC, M. Gender matters: Experiences and consequences of digitaldating abuse victimization in adolescent dating relationships. Journal of Adolescence, v. 59, p. 79-89, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.05.015
- RODRÍGUEZ CASTRO, Y.; MAGALHAES, M. J. El sexismo moderno en estudiantes universitarios/as portugueses/as. Revista Interdisciplinar de Ciencias Sociales y Humanas, v. 1, n. 2, p. 113-121, 2013.
- RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, C. Género y cultura escolar. Madrid: Morata, 2011.
- RODRÍGUEZ-CASTRO, Y. et al. La fiabilidad y validez de la escala de mitos hacia el amor: las creencias de los y las adolescentes. Revista de Psicología Social, v. 28, n. 2, p. 157-168, 2013.
- SÁNCHEZ JIMÉNEZ, V.; MUÑOZ-FERNÁNDEZ, N.; LUCIO LÓPEZ, L. A.; ORTEGA-RUÍZ, R. Ciberagresión en parejas adolescentes: Un estudio transcultural España-México. Revista Mexicana de Psicología, v. 34, n. 1, p. 46-54, 2017.
- SÁNCHEZ JIMÉNEZ, V.; MUÑOZ-FERNÁNDEZ, N.; ORTEGA-RUIZ, R. “Cyberdating Q_A”: An instrument to assess the quality of adolescent dating relationships in social networks. Computer in Human Science, v. 48, p. 78-86, 2015.
- SÁNCHEZ-JIMÉNEZ, V.; MUÑOZ-FERNÁNDEZ, N.; ORTEGA-RIVERA, J. Efficacy evaluation of "Dat-e Adolescence": A dating violence prevention program in Spain. PLoS ONE v. 13, n. 10, 2018. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0205802
- SUBIRATS, M. ¿Coeducación o escuela segregada? Un viejo y persistente debate. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), v. 3, n. 1, v. 143-158, 2010.
- TORRES, C.; ROBLES, J.M; DE MARCO, S. El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y el conocimiento. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad, 2014.
- VENEGAS, M. Un modelo sociológico para investigar las relaciones afectivo-sexuales. Revista Mexicana de Sociología, v. 73, n. 4, p. 559-589, 2011.
- YELA, C. La otra cara del amor: Mitos, paradojas y problemas. Encuentros en Psicología Social, v. 1, n. 2, p. 263-267, 2003.
- ZWEIG, J. M.; DANK, M.; LACHMAN, P.; YAHNER, J. Technology, teen dating violence and abuse, and bullying. Final report. Washington, DC, E.U.: Urban Institute, 2013. Disponible en: http://www.urban.org/research/publication/technology-teen-dating-violencea abuse-and-bullying. Acceso en: 21 jun. 2019.