La Bauhaus de Weimarellos (y ellas) en pos de una meta común, la arquitectura

  1. Josenia Hervás y Heras 1
  1. 1 Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid
Journal:
Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

ISSN: 2340-9851

Year of publication: 2015

Issue: 3

Pages: 43-62

Type: Article

More publications in: Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

Abstract

The Bauhaus was created in 1919 in a brand new government which looked for a rapprochement between the people and university elites. A new, modern and democratic perspective where the ideals of collectivism and individualism come together to serve the same cause: architecture, total construction. Previous studies were not necessary to access the Bauhaus, students just needed a artistic predisposition. The Weimar period, subject of the article, lasted until 1925, year in which they were expelled and ended up finding a new headquarters in Dessau. The school appealed especially to young people willing to learn and in need of change. For women marked a double jump, to acquire a profession and feel equal to their peers. Its founder, Walter Gropius, wanted to combine artistic creation of standardized design prototypes looking for a common goal around the architecture. Under the slogan “art and industry, a new unit,” an exhibition from 15 August to 30 September 1923 where the pilot house called “Haus am Horn”, executed and organized by all the school’s workshops and in which some female students were able to demonstrate his extraordinary talent.

Bibliographic References

  • Sigfried Giedion: Walter Gropius. Dover Publications, New York 1992.
  • Wingler, Hans M.: La Bauhaus .Weimar, Dessau, Berlín 1919-1933. Gustavo Gili, Madrid 1975.
  • De Micheli, Mario: Las vanguardias artísticas del siglo XX. Alianza Forma, Madrid 1966.
  • García Roig; José Manuel: “Tres arquitectos alemanes: Bruno Taut, Hugo Häring y Martin Wagner”. Cuadernos del Instituto Juan de Herrera de la Escuela de Arquitectura de Madrid.4-40-07, 2003.
  • Forman, Paul: Cultura en Weimar, causalidad y teoría cuántica, 1918-1927. Alianza Universidad, Madrid 1984.
  • Dearstyne, Howards: Inside the Bauhaus. Editado por David Spaeth en Rizzoli, Nueva York 1986.
  • Bergdoll, Barry y Dickerman, Leah: Bauhaus, Workshops for Modernity. MOMA, New York 2009.
  • Müller, Ulrike: Bauhausfrauen. Meisterinnen in Kunst, Handwerk und Design. Elisabeth Sandmann Verlag GmbH, München 2009.
  • VV.AA.: Practicing Modernity: Female Creativity in the Weimar Republic. Edt. Christiane Schönfeld en Konigshausen & Neumann Gmb H, Würzburg 2006.
  • Wick, Rainer: La Pedagogía de la Bauhaus. Alianza Editorial, Madrid 1986.
  • Fiedler, Jeannine, Feierabend, Peter: La Bauhaus. Köneman, Colonia 1999.
  • Nelken Mausberger, Margarita: La condición social de la mujer en España. Editorial Minerva, alrededor de 1919, impreso de nuevo por CVS Ediciones, Madrid 1975.
  • Gropius, Walter, L. Mohoy-Nagy: Versuchshaus des Bauhauses, Bauhaus Buchër nº3 facsimil editado por la Universidad de Weimar en 2008, idéntico al original de Albert Langen, Munich 1924.
  • Hilberseimer, L: Berliner Architektur der 20er Jahre. Neue Bauhausbücher, Kupferberg Verlag Mainz und Berlín 1967.
  • Droste, Magdalena: Bauhaus 1919-1933. Taschen , Berlín 1993.
  • Klassik Stiftung Weimar, Bauhaus-Museum, Kat. 1005.
  • Archivo Bauhaus Berlín. Publicado en la versión inglesa y alemana del libro Wingler, Hans M.: La Bauhaus. Weimar, Dessau, Berlín 1919-1933.
  • Lazslo Moholy-Nagy titulado Von Material zu Architektur. Albert Langen Verlag, München 1929.
  • Franz Singer. Friedl Dicker. 2X Bauhaus in Wien editado en 1988 por la Hochschule fürangewandte Kunst de Viena.
  • Elena Makarova titulado Friedl Dicker Brandeis. Viena 1898-Auschwitz 1944.
  • Gropius, Walter: Staatliches Bauhaus Weimar 1919-1923, publicado por la Bauhaus en 1923, página 165.
  • Stiftung Buhaus Dessau (HG), número de inventario I1498G.
  • Klassik Stiftung Weimar, Bauhaus Museum donado por sus hijos Lore y Joost Siedhoff.
  • Josenia Hervás en 2009.
  • Klassik Stiftung Weimar, Bauhaus-Museum, archivo L 2108 A.
  • Bauhaus Bücher nº3 editado por Walter Gropius y L. Moholy.