Los inicios de la BauhausWeimar 1919

  1. Hervás y Heras, Josenia 1
  2. Herrero Cantalapiedra, Esteban 2
  1. 1 Universidad de Alcalá de Henares (UAH)
  2. 2 Investigador independiente
Revista:
VAD: veredes, arquitectura e divulgación

ISSN: 2659-9139 2659-9198

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Los inicios

Número: 1

Páxinas: 34-42

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: VAD: veredes, arquitectura e divulgación

Resumo

In this text, there are two allusions to the origin. On the one hand, to any variation of the social and political forms, the universal content of women’s right to a full visibility is invariable, and it converts into a transmissible ideal for each of the upcoming generations. The introduction shows the interest of women in settling their professional dedication in the past work of their female colleagues. The right to visibility configures an ideal whose universality is not conditioned by History, which is therefore re-comprehensible and transmittable with an identical intersubjective sense, forever and since the origin. On the other hand, as we adjust to a certain event, the origin of the Bauhaus, there is more relevance in the fact that the vindication for women’s visibility, though universal, is subject to periods of acceleration. Hence, the present results, in terms of intensity, a filial of 1919, even though both moments are separated by one hundred years. The testimonies of two female students of the first period of the Bauhaus make great sense, as they represent a participation which, if excluded, would make Bauhaus history unconceivable.

Referencias bibliográficas

  • Albers, Josef. “Josef Albers: 13 Jahre am Bauhaus”. En Unser Bauhaus. Bauhäusler und Freunde erinnern sich, editado por Magdalena Droste y Boris Friedewald, 16-18. Múnich: Prestel Verlag, 2019.
  • Dearstyne, Howards. Inside the Bauhaus, editado por David Spaeth. Nueva York: Rizzoli, 1986.
  • Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: PRE-TEXTOS, 2010.
  • Driesh-Foucar, Lydia. "Erinnerungen an die Anfänge der Dornburger Töpferwerkstatt des Staatlichen Bauhauses Weimar 1920-1923". En Unser Bauhaus. Bauhäusler und Freunde erinnern sich, editado por Magdalena Droste y Boris Friedewald, 88-99. Múnich: Prestel Verlag, 2019.
  • Droste, Magdalena. Bauhaus 1919-1933. Berlín: Taschen y Bauhaus Archiv, 1993.
  • Faass, Martin. "Una vida en nueve instantáneas". En Lyonel Feininger (1871-1956), editado por Manuel Fontán del Junco y Aída Capa, 18-22. Madrid: Fundación Juan March. Editorial de Arte y Ciencia, 2017.
  • Hervás y Heras, Josenia. Las mujeres de la Bauhaus, de lo bidimensional al espacio total. Diseño Editorial: Buenos Aires, 2015. Resumen de la tesis doctoral El camino hacia la arquitectura: las mujeres de la Bauhaus, defendida en la Universidad Politécnica de Madrid en 2014.
  • Kracauer, Siegfried. De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica, 1985.
  • Lukács, Georg. El asalto a la razón. Barcelona: Ediciones Grijalbo, 1968.
  • Müller, Ulrike. Bauhaus-frauen. Meisterinnen in Kunst, Handwerk und Design. Múnich: Elisabeth Sandmann Verlag GmbH, 2009.
  • Nerdinger, Winfried. Walter Gropius. Opera completa. Milan: Electa, 1989.
  • Otto, Elizabeth y Rössler, Patrick. Bauhaus women. A global perspective. Londres: Palazzo, 2019.
  • Raman Schlemmer, C.: "Biografía de Oskar Schlemmer". En Oskar Schlemmer. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía y Fundación la Caixa, 1996.
  • Rössler, Patrick. Bauhaus mädels. A Tribute to Pioneering Women Artists. Colonia: Taschen, 2019.
  • Schreyer, Lothar. Erinnerungen au Sturm und Bauhaus. Múnich: Langen Müller, 1956.
  • Schierz, Kai Uwe et al. »Bauhausmädels«: Gertrud Arndt, Marianne Brandt, Margarete Heymann, Margaretha Reichardt. Erfurt: Angermuseum Erfurt y Sandstein Verlag, 2019.
  • Wingler, Hans M. La Bauhaus. Weimar, Dessau, Berlín. Madrid: Gustavo Gili, 1975.