Un madrileño en la revista Bauhauslos carteles de Gecé

  1. Josenia Hervás y Heras 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2021

Tome: 94

Issue: 373

Pages: 69-84

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2021.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

In the late twenties, Ernesto Giménez Caballero became a binder of all avant-garde movements through his magazi-ne La Gaceta Literaria, his Cinema-club, his shop La Galería and his own creations. His eagerness for knowledge and prominence prompted him to travel and contact leading European people and institutions in terms of art and architecture of the Modern Movement, and he even wrote in the magazine published by the Bauhaus school. His adherence to fascist ideology in the 1930s led him to disown and even hide past experiences.

Bibliographic References

  • Behne, Adolf (1928): “El Bauhaus de Dessau”. En: Gaceta Literaria, 32, Madrid, 15 de abril.
  • Bonet, Juan Manuel (2008): “Palabras españolas en libertad”. En: Imagen en el verso: del siglo de oro al siglo XX. Madrid: Biblioteca Nacional, pp. 37-50.
  • Brandt, Marianne (1929): “bauhausstil”. En: Bauhaus, 1, Dessau, p. 21.
  • Castro, Carmen (1968): “Bauhaus. Lo que usamos”. En: Arquitectura, 120, Madrid, pp. 62-64.
  • Colás, Enrique (1951): “Sesión Crítica de Arquitectura: funcionalismo y ladrillismo”. En: Revista Nacional de Arquitectura, 119, Madrid, pp. 46-47.
  • Dennis, Nigel (2002): “Ernesto Giménez Caballero y la modernidad cultural en España”. En: Creadores del Arte Nuevo. Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, pp. 273-294.
  • Gabo, Naum (1928): “gestaltung?”. En: Bauhaus, 4, Dessau, pp. 2-6.
  • Gabo, Naum (1929): “antwort an frau brandt”. En: Bauhaus, 1, Dessau, p. 21.
  • Giménez Caballero, Ernesto (1928): “Eoántropo. El hombre auroral del arte nuevo”. En: Revista de Occidente, LVII, 57, pp. 309-342.
  • Giménez Caballero, Ernesto (1929a): Circuito Imperial. Madrid: La Gaceta Literaria.
  • Giménez Caballero, Ernesto (1929b): “lob des plakates”. En: Bauhaus, 3, Dessau, pp. 8-9.
  • Giménez Caballero, Ernesto (1935): Arte y Estado. Madrid: Gráfica Universal.
  • Giménez Caballero, Ernesto (1981): Memorias de un dictador. Madrid: Planeta.
  • González, Josefina (2019): “Microhistorias de arquitectura y cine I: los arquitectos en los congresos cinematográficos en España, 1928-1931”. En: Proyecto, progreso, arquitectura, 20, Sevilla, pp. 18-33.
  • Labayen, Joaquín / Aizpurúa, José Manuel (1930): “Real Club Náutico de San Sebastián”. En: Arquitectura, 130, Madrid, pp. 43-50.
  • Mainer, José Carlos (2005): Selección y prólogo. En: Casticismo, nacionalismo y vanguardia [Antología, 1927-1935] de Ernesto Giménez Caballero. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
  • Martín Sevilla, José Julio (2019): “Influencias de la Bauhaus en la Barcelona de mediados del siglo XX: La Exposición Bauhaus en el Colegio de Arquitectos de Barcelona en 1968”. En: Martínez de Guereñu, Laura / García Estévez, Carolina B. (eds.): Bauhaus in and out. Perspectivas desde España. Madrid: AhAU, pp. 267-281.
  • Muñoz, Francisco Javier (2018): “Las sillas de Aizpúrua y Labayen: la asimilación de un nuevo mobiliario y una nueva arquitectura”. En: Artigrama, 33, Zaragoza, pp. 387-406.
  • Peran, Martí (1994): “Madrid-Barcelona. Carteles literarios de Gecé”. En: Bonet, Juan Manuel / Losilla, Carlos / Peran, Martí (eds.): Madrid-Barcelona “Carteles literarios” de Gecé. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 9-20. Catálogo de la exposición que se expuso en ambas ciudades.
  • Pöppinghaus, Wolfgang (1992): “¿Intercambio cultural, proyección cultural o imperialismo cultural? Aspectos de las relaciones culturales germano-españolas entre 1918 y 1932”. En: Bernecker, Walther L. (ed.): España y Alemania en la Edad Contemporánea. Frankfurt: Vervuert, pp. 89-117.
  • Selva, Enrique (2018): “La insólita aventura de Ernesto Giménez Caballero”. En: Revista Universitaria de Historia Militar, 7, 13, Teruel, pp. 196-214.
  • Soria Olmedo, Andrés (2009): La Generación del 27 ¿Aquel momento ya es una leyenda? Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
  • Trillo, Valentín (2018): Mies en Barcelona. Arquitectura, Representación y Memoria. Sevilla: Universidad de Sevilla.