La interacción de la audiencia en las series de ficciónel caso de SKAM España

  1. Alba García Vega 1
  2. Julián de la Fuente Prieto 1
  3. Rut Martínez-Borda 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2022

Issue Title: La era de la desinformación global: diagnósticos y respuestas

Issue: 23

Pages: 143-173

Type: Article

DOI: 10.6035/ADCOMUNICA.5695 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

The way fiction series are consumed is in a transformation that gives importance to the interaction between the spectators and the different narrative elements. This transition is mainly determined by the new consumption habits of the audience, influenced by the social networks and the value they give to the participation with the content and the rest of the viewers. The main objective of this research is the analysis of the interaction generated in the social network Twitter with respect to the remake SKAM Spain (Movistar+, 2018-present) of the Norwegian series SKAM (NRK, 2015-2017). The series approaches the real life of teenagers and has given rise to a network of interactions by the audience. This makes it possible for viewers to feel identified and immersed in the fiction. For the elaboration of this article, a qualitative analysis based on virtual ethnography and ecological perspectives is used in order to interpret the actions of the viewers and thus be able to study this social phenomenon. In conclusion, it is determined that the effectiveness of the interaction between the young audience and the different narrative elements arises from the adaptation of the narrative of the series so that the viewers feel identified with the plots and characters.

Bibliographic References

  • Bengtsson, Emelie; Källquist, Rebecka y Sveningsson, Malin (2018). Combining new and old viewing practices. En: Sciendo, Vol. 2, nº 39. Varsovia, De Gruyter Poland, 63-78. DOI: https://doi.org/10.2478/nor-2018-0012
  • Boellstorff, Tom; Nardi, Bonnie; Pearce, Celia y Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual world: a Handbook of Method. Princeton: Princeton University Press. Canalès, Audrey (2020). Transmedia, translation and adaptation: Parallel Universes or Complex System? En: TTR, Vol. 33, nº 1. Trois Rivières: Association Canadienne de Traudctologie, 55-78.
  • Candela, Antonia (1999). La ciencia en el aula: los alumnos entre la argumentación y el consenso. Barcelona: Paidós.
  • Chamorro Maldonado, Miguel Alejandro (2015). La extensión del relato audiovisual en las redes sociales: el caso de las series de ficción Cuéntame cómo pasó y Los 80 de Chile. En: Razón y Palabra, Vol. 89, nº 19. Monterrey: Tecnológico de Monterrey, 235-249.
  • De la Fuente Prieto, Julián, Lacasa Díaz, Pilar y Martínez Borda, Rut (2019). Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, 72-196. DOI: 10.4185/RLCS-2019-1326
  • Del Pino, Cristina y Aguado Elsa (2012). Internet, Televisión y Convergencia: nuevas pantallas y plataformas de contenido audiovisual en la era digital. El caso del mercado audiovisual online en España. En: Observatorio (OBS), Vol. 6, nº 4. Lisboa: Obercom, 57-75. DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS642012590
  • Duffet, Mark (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. Nueva York: Bloomsbury Academic.
  • Freitas, Cristina y Castro, Cosette (2010). Narrativas Audiovisuales y Tecnologías Interactivas. En: Revista Estudios Culturales, Vol. 3, nº 5. Valencia: Universidad de Carabobo, 19-42.
  • García Avilés, José Alberto (2011a). Dimensiones y tipología de las actividades de participación de la audiencia en la televisión pública. En: Ámbitos, nº20. Sevilla: Universidad de Sevilla, 175-195. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2011.i20.09
  • García Avilés, José Alberto (2011b). Estrategias de participación de la audiencia en la televisión multiplataforma. En: Torrado Morales, Susana; Ródenas Cantero, Gabriel y Ferreras Rodríguez, José Gabriel (coords.). Yo, mi, me, conmigo. El triunfo de la Generación Me en los discursos comunicacionales. Manganases de la Lampreana: Zamora Comunicación Social.
  • Gee, James Paul (2005). Semiotic social spaces and affinity spaces: from ‘The Age of Mythology’ to today’s schools. En: Barton, David y Tusting, Karin (Eds.). Beyond Communities of Practice: Language, power and social context. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gee, James Paul y Hayes Elisabeth (2011). Language and learning in the Digital Age. Londres: Routledge.
  • Gutiérrez Sánchez, Julia Sabina; de la Fuente Prieto, Julián y Martínez-Borda, Rut (2019). El ecosistema mediático juvenil en España: un estudio de caso sobre el fandom de la serie Skam. En: López Vidales, Nereida y Medina de la Viña, Elena (Coords.), Comunicación y Pensamiento. Relatos de la nueva comunicación. España: Egregius.
  • Highfield, Tim; Harrington, Stephen y Bruns, Axel (2013). Twitter as a Technology for Audiencing and Fandom. En: Information, Communication & Society, Vol. 16, nº 3. Londres: Routledge, 315–339.
  • Jenkins, Henry (2003). Transmedia Storytelling: Moving Characters from Books to Films to Video Games Can Make Them Stronger and More Compelling. En: MIT Technology Review. Cambridge: Harvard.
  • Jenkins, Henry (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.
  • Lacasa, Pilar; Martínez-Borda, Rut y Méndez, Laura (2013). Media as Practice: narrative and conceptual approach for qualitative data analysis. En: Studies in Media and Comunication, Vol. 2, nº1. Beaverton: RedFame, 132-149. DOI: http://dx.doi.org/10.11114/smc.v1i2.231
  • Lara Padilla, Tíscar (2005). Hacia una televisión más participativa. En: Comunicar, Vol. 13, nº25. Huelva: Grupo Comunicar. DOI: https://doi.org/10.3916/C25-2005-081
  • Lastra, Ana (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. En: Icono 14, Vol. 14, nº 1. Madrid: Grupo Icono 14, 71-94. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.902
  • Legerén Lago, Beatriz (2012). De Homero a Laidlaw. La digitalización recupera la participación en la obra narrativa. En: Icono 14, Vol. 10, nº 2. Madrid: Grupo Icono 14, 29-42. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.153
  • Legerén Lago, Beatriz y Crespo Pereira, Verónica (2019). Innovation, transmedia and Neuroscience in Television. En: Túñez López, José Miguel; Martínez, Valentín Alejandro; López García, Xosé; Rúas Araújo, José y Campos Freire, Francisco (Coord.). Communication: Innovation & Quality. Suiza: Springer.
  • Limia Fernández, Moisés; López García, Xosé y Toural Bran, Carlos. (2016). La interactividad y la conversación como motor de la innovación. En: Sádaba Chalezquer, Charo y García Avilés, José Alberto (Eds.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Navarra: EUNSA.
  • Murray Janet (1999). Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.
  • Pearce, Celia y Artemesia (2008). Identity-as-Place: Trans-Ludic Identities in Mediated Play Communities – The Case of the Uru Diaspora. En: Proceedings of the Internet 9.0: Association of internet Researchers Conference,15-18. Consultado el 22 de septiembre de 2020 en http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=A025F79E31105B03E55CB755BCDE4BAC?doi=10.1.1.401.566&rep=rep1&type=pdf
  • Quintas-Froufe, Natalia y González-Neira, Ana (2014). Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. En: Revista Comunicar, vol. 22, nº43. Huelva: Grupo Comunicar, 83-90. DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Ramos-Serrano, Marina; Lozano Delmar, Javier y Hernández-Santaolalla, Víctor (2012). Fanadvertising y series de televisión. En: Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, Vol. 1, nº 10. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1211-1223.
  • Ratner, Carl (2008). Cultural Psychology and qualitative methodology: Scientific and political considerations. En: Culture & Psychology, Vol. 41, nº 2. Londres: Sage.
  • Rodríguez-Mena, Mario (marzo 2001). La perspectiva ecológica de la investigación en ciencias sociales. Ponencia presentada en Taller XVII Aniversario del CIPS, La Habana. Consultado el 3 de octubre de 2020 en http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/16R104.pdf
  • Rogoff, Barbara; Mistry, Jayanthi; Göncü, Artin y Mosier, Christine (1993). Guided participation in cultural activity by toddlers and caregivers. En: Monographs of the Society for Research in Child Development, Vol 58, nº 236. Chicago: Society for Research in Child Development, 225, 248.
  • Rost, Alejandro (2006). La interactividad en el periódico digital (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.
  • Ruiz Olabuénaga, José Ignacio; Aristegui, Iratxe y Melgosa, Leire (1998). ¿Cómo elaborar un proyecto de investigación social? Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Russell, Cristel; Norman, Andrew y Heckler, Susan (2003). People and “their” television shows: An overview of television connectedness. En: Shrum, L.J. (Ed.). The psychology of entertainment media. Blurring the Lines Between Entertainment and Persuasion. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Russell, Cristel Antonia y Puto, Cristopher (1999). Rethinking television audience measures: An exploration into the construct of audience connectedness. En: Marketing Letters, Vol. 10. Nueva York: Springer, 387–401. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1008170406363
  • Ryan, Marie-Laure (2015). Narrative as virtual reality 2: revisiting immersion and interactivity in literature and electronic media. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Saavedra Llamas, Marta; Rodríguez Fernández, Leticia y Barón Dulce, Gemma (2015). Audiencia social en España: Estrategias de éxito en la televisión nacional. En: Icono 14 Vol. 13, nº 22. Madrid: Grupo Icono14, 215-237. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.822
  • Scolari, Carlos Alberto (2009). Ecología de la Televisión: Complejidad Narrativa, Simulación y Transmedialidad en la Televisión Contemporánea. En: Squirra, Sebastião e Fechine, Yvana (Eds.). Televisão Digital: Desafios para a comunicação. Puerto Alegre: Sulina.
  • Spindler, George (1982). Doing the ethnography of schooling. Educational Anthropology in action. Nueva York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Spindler, George (1987). La transmisión de la cultura. En: Velasco, Honorio; García, Javier y Díaz, Ángel (Eds.). 1993: Lecturas de Antropología para educadores. Madrid, España: Trotta.
  • Spindler, George y Hammond, Loire (2000). The use of anthropological methods in educational research: Two perspectives. En: Harvard Educational Review, Vol.70, nº1, Cambridge: Harvard University, 39-48.
  • Toffler, Alvin (1980). La tercera ola. Bogotá: Plaza & Janes.
  • Toomela, Aaro (2008). Activity Theory is a Dead for methodological thinking in cultural psychology too. En: Culture & Psychology, Vol. 14, nº 3. Londres: Sage, 289-303.
  • Vázquez-Herrero, Jorge; González-Neira, Ana y Quintas-Froufe Natalia (2019). La audiencia activa en la ficción transmedia: plataformas, interactividad y medición. En: Revista Latina de Comunicación, nº 73. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, 73-93. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1322
  • Victoria Mas, Juan Salvador (2012). El modelo ideal de interactividad es la conversación. Entrevista a José Luis Orihuela. En: Icono14, nº15. Madrid: Grupo Icono14, 320-325.
  • Villén Higueras, Sergio Jesús y Ruiz del Olmo, Francisco Javier (2020). La imagen de los jóvenes en las estrategias transmedia de las series de televisión: el caso de Skam España en Instagram. En: Ámbitos, nº 50. Sevilla: Universidad de Sevilla, 31-48. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.03