"Yo soy la rumba", de Ángel Gustavo Infanteconstrucción y deconstrucción de una identidad posmoderna

  1. Javier Ignacio Alarcón Bermejo 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: Intermedialidad en el ámbito hispánico actual

Volum: 5

Número: 1

Pàgines: 63-81

Tipus: Article

DOI: 10.37536/PREH.2017.5.1.868 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

Altres publicacions en: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Resum

In the tittle of Ángel Gustavo Infante’s only novel, "Yo soy la rumba" (1992), an identity is enunciated. It is formed from music and through the text, producing an intertextual “I” that structures itself from his relation with the music, the radio, the newspapers, and other literary texts. The novel narrates the story of a salsa composer, his childhood in the “cerro” or ghetto and his life as an adult in Caracas’s underground salsa movement. Following Dällenbach’s analysis in "El relato especular", we can say that the text presents a mise en abyme that reproduces inside the story both the author and the creative process: the novel is a specular tale that reflects inside its pages the production of an artistic text. This mechanism is supported by a metaleptic intertextuality: in a self-conscious manner, the text inserts itself into a literary tradition that includes other works by the same author, "Cerrícolas" (1987), and so it builds an identity that differentiates itself from Infante, but still have some relations with him as an author. The specularity appears through a collage of intermedial references: the imitation of radio scripts, jingles, fragments of songs, and newspapers clippings. Above all, Ángel Gustavo Infante’s prose evokes the rhythm of the music that he wants to emulate, like salsa, bolero, etc. Considering all of this, we can say that the novel constructs a fictitious self that reflects what we will call the postmodern identity and also reflects the function of the author inside the text.

Referències bibliogràfiques

  • Bahórquez, Douglas (2014): “Guillermo Meneses: una reinvención de la tradición”. En: Luis Barrera Linares, Carlos Pacheco y Carlos Sandoval (coords.), Propuesta para un canon del cuento venezolano del siglo xx. Caracas, Equinoccio, pp. 223-237.
  • Bajtín, Mijail (2005): La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid, Alianza.
  • Barthes, Roland (1987): “La muerte del autor”. En: El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra escrita y la escritura. Barcelona: Paidós, pp. 65-71.
  • Colón, Willy (compositor) (1974): “Todo tiene su final”. En: H. Lavoe (autor personal, intérprete), Lo Mató (grabación sonora). Barcelona, Discophon.
  • Colonna, Vincent (2004): Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch, Tristram.
  • Dällenbach, Lucien (1991): El relato especular. Madrid, Visor.
  • Foucault, Michel (2010): ¿Qué es un autor?. Buenos Aires, Ediciones literarias.
  • Forest, Phillippe (2012): “Ego-literatura, autoficción, heterografía”. En: Ana Casas (comp.), La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 211-235.
  • Genette, Gerard (1989a): Figuras iii. Barcelona, Lumen.
  • Genette, Gerard (1989b): Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid, Taurus.
  • Genette, Gerard (2006): Metalepsis. De la figura a la ficción. Barcelona, Reverso.
  • Gergen, Keneth (1992): El yo saturado. Barcelona, Paidós.
  • Hall, Stuart (2010a): “Etnicidad: identidad y diferencia”. En: Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich (eds.), Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán, Envión editores, pp. 339-348.
  • Infante, Ángel Gustavo (1986): Cerrícolas. Caracas, Fundarte.
  • Infante, Ángel Gustavo (1991): Cerrícolas. 2° edición aumentada. Caracas, Fundarte.
  • Infante, Ángel Gustavo (2012a), “Cerrícolas”. En: Todos vuelven. Caracas, Equinoccio, pp. 163-268.
  • Infante, Ángel Gustavo (2012b): “Una mujer por siempre jamás”. En: Todos vuelven. Caracas, Equinoccio, pp. 47-153.
  • Infante, Ángel Gustavo (2012c): “Yo soy la rumba”. En: Todos vuelven. Caracas, Equinoccio, pp. 269-422.
  • López-Varela Azcárate, Asunción (2011): “Génesis semiótica de la intermedialidad: fundamentos cognitivos y socio-constructivistas de la comunicación”, Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 16, pp. 95-114.
  • Lotman, Yuri (1978): La estructura del texto artístico. Madrid, Itsmo
  • Martínez Bachrich, Roberto (2014): “Ángel Gustavo Infante: los ‘sonores sones’ de la lengua cerril”. En: Luis Barrera Linares, Carlos Pacheco y Carlos Sandoval (coords.), Propuesta para un canon del cuento venezolano del siglo xx. Caracas, Equinoccio, pp. 463-480.
  • Meneses, Guillermo (2004): “La mano junto al muro”. En: La mano junto al muro. El falso cuaderno de Narciso Espejo. Caracas, Monte Ávila, pp. 1-20.
  • Pacanins, Federico (2013): Salsa en Caracas. Caracas, Lugar Común.
  • Perry, Menakhem (1991): “La dinámica literaria. Cómo el orden de un texto crea su significado”, Criterios, vol. 29, pp. 162-196.
  • Ricoeur, Paul (2006): Sí mismo como otro. Madrid, Siglo xxi.
  • Sandoval, Carlos (2012): “Las edades de una escritura”. En: Ángel Gustavo Infante, Todos vuelven. Caracas, Equinoccio, pp. 11-28.