Los inicios del cine sobre el conflicto en Colombia: Guerrillas, ‘la violencia’ y una interpretación del pasado particular

  1. Aitor Díaz-Maroto Isidro
Revista:
Historia Actual Online

ISSN: 1696-2060

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Primavera: Homenaje a Carmen González Martínez

Número: 52

Páxinas: 35-44

Tipo: Artigo

DOI: 10.36132/HAO.V2I52.1867 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Historia Actual Online

Resumo

Colombian cinema has become, since de beginning of the armed conflict (1964-2016), in a weapon of representation, reconsideration, reconstruction and distribution of multiple views about the causes, development and different historical stories regarding the belic event. These cinematographic interpretations have evolved along the process, creating ideas based on a multiplicity of ‘guilty parties’, which go from more simplistic explanations to the acknowledgement that the conflict is a combination of different violences and with diverse graduation, depth and development. In this paper, we will demonstrate that, in general, the cinema witch starts in 1964 with El río de las tumbas, creates its own way of narrating the recent Colombian past, something maintained until today with its own variations. We could consider this story as a romantic vision on political violence

Referencias bibliográficas

  • Agudelo Ramírez, Martín, “El conflicto armado en Colombia” aproximación a la memoria histórica a partir del cine”, DeSignis. Publicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS), 27 (julio-diciembre 2017), pp. 119-133.
  • Braun, Herbert, “Los mundos del 9 de abril, o la historia vista desde la culata”, en Sánchez, Gonzalo, Peñaranda, Ricardo (compiladores), Pasado y presente de la violencia en Colombia, Medellín, La Carreta Editores, 2015, pp. 199-228.
  • Centro Nacional de Memoria Histórica, Guerrilla y población civil. La trayectoria de las FARC 1949-2013, Bogotá, CNMH, 2014.
  • De Pablo Contreras, Santiago, “Cine e historia: ¿la gran ilusión o la amenaza fantasma?, Historia Contemporánea, 22 (2001), pp. 9-28.
  • Ferro, Marc, Historia contemporánea y cine, Barcelona, Editorial Ariel, 1995.
  • Lagny, Michele, Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica, Barcelona, Bosch, 1997.
  • Pizarro, Eduardo, Cambiar el futuro. Historia de los procesos de paz en Colombia (1981-2016), Bogotá, Debate, 2017.
  • Quintero Restrepo, León David, “Los ‘pájaros’ del Valle del Cauca”, Estudios de derecho, 64/145 (junio 2008), pp. 245-258.
  • Ríos Sierra, Jerónimo, Breve historia del conflicto armado en Colombia, Madrid, Catarata, 2017.
  • Ríos, Jerónimo y Azcona, José Manuel (coords.), Historia de las guerrillas en América Latina, Madrid, Catarata, 2019.
  • Rivera Betancur, Jerónimo; Ruiz Moreno, Sandra, “Representaciones del conflicto armado en el cine colombiano”, Revista de Comunicación Social, 65 (2010), pp. 503- 515.
  • Rosenstone, Robert A., El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia, Barcelona, Ariel, 1997.
  • Ruiz, Sandra; Escallón, Carolina; Niño, Daniel; Romero, Ángela; Rueda, Mª Lucía, “Conflicto armado y cine colombiano en los dos últimos gobiernos”, Revista Palabra Clave, 10/2 (2007), pp. 47-59.
  • Sánchez, Isabel, El cine de la violencia, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, 1987.
  • Sánchez Gómez, Gonzalo, Guerra y política en la sociedad colombiana, Bogotá, Nomos, 2008.
  • Sánchez, Gonzalo y Peñaranda, Ricardo (compiladores), Pasado y presente de la violencia en Colombia, Medellín, La Carreta Editores, 2015.
  • Sorlin, Pierre, Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana, México DF, Fondo de Cultura Económica, 1985.
  • Sorlin, Pierre, European Cinemas, European Societies 1939-1990, Londres, Routledge, 2005.
  • Villamizar, Darío, Las guerrillas en Colombia. Una historia desde los orígenes a los confines, Bogotá, Debate, 2017.