La figura de la autora en la obra de Clara Obligadodiálogos entre “Salsa” (2002) y “Una casa lejos de casa. La escritura extranjera” (2020)

  1. Alarcón Bermejo, Javier Ignacio
Journal:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Year of publication: 2021

Issue Title: Estrategias de género y posturas autoriales en el campo literario actual

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 361-376

Type: Article

DOI: 10.37536/PREH.2021.10.2.836 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

More publications in: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Abstract

Clara Obligado’s literature has, despite its diversity, some common trends that link her works. Some of these key characteristics are the exploration of themes related to migration, reflections on identity, a concern about women’s place in society, a formal experimentation with the hybrid quality of language, and a preference for mix literary genres in her writing (she combines short fiction with novel, essay with autobiography, etc.). These aspects of Obligado’s work dialogue with what we can call, following Jérôme Meizoz’s theory, the Posture Littéraire or, in other words, the author’s stance in the literary field. This builds a complex dialectic between Obligado’s fiction and the image she projects as an author. Using the tools provided by different theories about literary authorship and doing an analysis of Obligado’s work, this study seeks to understand these dialogues. It focuses on two specific books: "Salsa" (2002), one of the Argentinian writer’s key novel, and "Una casa lejos de casa. La escritura extranjera" (2020), an autobiographical essay where she clearly reflects about her stance in the Hispanic literary field and about her writing in general.

Bibliographic References

  • Alarcón, Javier Ignacio y Andreina Salazar (2020). Una escritora extranjera. Entrevista a Clara Obligado, Contrapunto <https://revistacontrapunto.com/una-escritora-extranjera-entrevista-a-clara-obligado/> (13 de marzo de 2021).
  • Bourdieu, Pierre (2010). Las reglas del arte. Barcelona: Anagrama.
  • Christian, Barbara (1997). “Fixing Methodologies: Beloved”, in Female Subjects in Black and White. Race, Psychoanalysis, Feminism, ed. Elizabeth Abel, Barbara Christian y Helene Moglen. California: University of California Press, 363-369.
  • Colonna, Vincent (2004). Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch: Tristam. Diaz, José-Luis (2016). “Muertes y renacimiento del autor”, in Los papeles del autor/a: Marcos teóricos sobre la autoría literaria, ed. Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès. Madrid: Arco Libros, 55-77.
  • Foucault, Michael (2010). ¿Qué es un autor?. Buenos Aires: Ediciones literarias.
  • Gasparini, Philippe (2004). Est-il je? Roman autobiographie et autofiction. París: Seuil.
  • Gergen, Kenneth (1992). El yo saturado. Dilemas de identidad en el mundo moderno. Barcelona: Paidós.
  • Hall, Stuart (2010a). “Identidad cultural y diáspora”, in Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán: Envión editores, 339-348.
  • Hall, Stuart (2010b). “Identidad cultural y diáspora”, in Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán: Envión editores, 349-361.
  • Hall, Stuart (2010c). “La cuestión de la identidad cultural”, in Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán: Envión editores, 363-404.
  • Maingueneau, Dominique (2016). “El ethos: un articulador”, in Los papeles del autor/a: Marcos teóricos sobre la autoría literaria, ed. Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès. Madrid: Arco/Libros, 131-154.
  • Meizoz, Jérôme (2007). Postures Littéraires. Mises en scène modernes de l’auteur. Ginebra: Éditions Slatkine.
  • Morrison, Toni (2020). Beloved. Barcelona: Debolsillo. Obligado, Clara (2020). Una casa lejos de casa. La escritura extranjera. Valencia: Ediciones Contrabando.
  • Obligado, Clara (2018). Salsa. Barcelona: Entre Ambos.
  • Obligado, Clara (2016). Las otras vidas. Madrid: Páginas de Espuma.
  • Pérez Fondevila, Aina (2019). “Qué es una autora o que no es un autor”, in ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, ed. Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès. Barcelona: Icaria, 25-59.
  • Woolf, Virginia (1988). Una habitación propia. Barcelona, Planeta.