Cine y el silencio de las armas. Un nuevo relato cinematográfico para el final de las FARC y la continuidad del conflicto en Colombia (2010-2017)

  1. Aitor
Journal:
Methaodos. revista de ciencias sociales

ISSN: 2340-8413

Year of publication: 2021

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 289-303

Type: Article

More publications in: Methaodos. revista de ciencias sociales

Abstract

The signing of the Havana Accords and the Colon Theater Agreement in 2016 were the beginning of a new path without the action of the Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia-Ejército del Pueblo (FARC-EP). Over the years, different groups have shown that the violence has not ended. The national fiction cinema was developing a historical story during the years of negotiation and the first steps of peace that put the accent on issues that hadn’t been discussed. Starting from this hypothesis, the aim of this work is to analyze three examples (La Playa D.C., Estrella del Sur y Matar a Jesús) to identify this historical story and its development and characteristics. This analysis will be carried out by considering these aspects: theme (the plots and genre), action (the development of the story), places (the scenarios where the action takes place), characters (protagonist, antagonist and their relationship) and technical data (date, director, collection and number of spectators). In doing so, it is concluded that this cinema, by representing untreated points of view and rethinking others already shown, is committed to continuing to represent violence and its consequences, rather than entering into the construction of peace.

Bibliographic References

  • Agudelo, M. (2017): “El conflicto armado en Colombia. Aproximación a la memoria histórica a partir del cine”, DeSignis. Publicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS), 27: 119-133.
  • Arango, J. A. (2012): La Playa D.C. Colombia: Séptima Films.
  • Arbeláez, C. C. (2010): Los colores de la montaña. Colombia: El Bus Producciones.
  • Ávila, A. (2019): Detrás de la guerra en Colombia. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana.
  • Centro Nacional de Memoria Histórica (2015): Limpieza social. Una violencia mal nombrada. Bogotá: CNMH-IEPRI. [08/10/2021]. Disponible en web: https://bit.ly/3mFlfr7
  • — (2014): Guerrilla y población civil. Trayectoria de las FARC 1949-2013. Bogotá: CNMH. [08/10/2021]. Disponible en web: https://bit.ly/3aufs1T
  • De Groot, J. (2016): Remaking History. The past in contemporary historical fictions. London-New York: Routledge.
  • Díaz-Maroto, A. (2020a): “Los inicios del cine sobre el conflicto en Colombia: guerrillas, ‘la Violencia’ y una interpretación del pasado particular”, Historia Actual online, 2 (52): 35-44. https://doi.org/10.36132/hao.v2i52.1867.
  • — (2020b): Luces, cámaras y… ¡Fuego! Los relatos históricos de la violencia política en el País Vasco y Colombia a través de la gran pantalla (1946-2017). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá. (Tesis Doctoral).
  • Ferro, M. (1988): Cinema and History. Detroit: Wayne State University Press.
  • García, C. (2011): Silencio en el paraíso. Colombia: Ocho y Medio.
  • Gaviria, C. (2010): Retratos en un mar de mentiras. Colombia: Producciones Erwin Goggel.
  • González, F. E. (2020): Más allá de la coyuntura. Entre la paz territorial y la “paz con legalidad”. Bogotá: CINEP.
  • González, G. (2013): Estrella del Sur. Colombia: Paralelo Producciones.
  • Gutiérrez, F. (2020): Un nuevo ciclo de la guerra en Colombia. Bogotá: Debate.
  • Kracauer, S. (2004 [1947]): From Caligari to Hitler, a psychological history of the German Film. New Jersey: Princeton University Press.
  • Kuéllar, D. (2017): “El cine de Óscar Campo: memoria de la violencia en Colombia desde el documental del disenso”, Catedral
  • Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 5 (19): 1-21.
  • Lagny, M. (1997): Cine e historia: problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona: Bosch.
  • Landes, A. (2011): Porfirio. Colombia: Quinzaine.
  • López, K. (2015): Siempreviva. Colombia: CMO Producciones.
  • Luzardo, J. (1964) El río de las tumbas. Colombia: Cine Colombia.
  • Ministerio de Cultura (2021): Anuarios Estadísticos Cinematografía Colombiana. Disponible en: https://bit.ly/3Amqtx3
  • Mora, L. (2017): Matar a Jesús. Colombia: El Sur Films.
  • — (2015): Antes del fuego. Colombia: Laberinto Cine y Televisión.
  • Muñoz, L. F. (2016): “Violencia simbólica y dominación masculina en el discurso cinematográfico colombiano”, Revista Colombiana de Sociología, 39 (1): 103-122. https://doi.org/10.15446/rcs.v39n1.56343
  • Perea, Á. y Salazar, J. P. (2018): Una selfie con Timochenko. Colombia: Ojo x Ojo.
  • Pinzón, L. (1985): Pisingaña. Colombia: FOCINE.
  • Pizarro, E. (2017): Cambiar el futuro. Historia de los procesos de paz en Colombia (1981-2016). Bogotá: Debate.
  • — (2011): Las FARC (1949-2011). De guerrilla campesina a máquina de guerra. Bogotá: Editorial Norma.
  • Restrepo, L. A. (2003): La primera noche. Colombia: Congo Films.
  • Ríos, J. (2021a): Historia de la violencia en Colombia. 1946-2020. Una mirada territorial. Madrid: Sílex.
  • — (2021b): Colombia (2016-2021). De la paz territorial a la violencia no resuelta. Madrid: Catarata.
  • — (2021c): “Evolución de la violencia armada en Colombia 1946-2021. Entrevista a Jerónimo Ríos Sierra”, por Montoro, T.: Hora América. Disponible en web: https://www.rtve.es/alacarta/audios/hora-america/hora-america-evolucion-violencia-armada-colombia-1946-2021-09-06-21/5933180/
  • — (2016): “Dinámicas de la violencia guerrillera en Colombia”, Revista de Ciencias Sociales, 22 (3): 84-103. Disponible en web: https://www.redalyc.org/journal/280/28049146007/html/.
  • Rivera, J. y Ruiz, S. (2010): “Representaciones del conflicto armado en el cine colombiano”, Revista de Comunicación Social, (65): 503-515. https://doi.org/10.4185/rlcs-65-2010-915-503-515.
  • Rosenstone, R. A. (1995): Visions of the past. The Challenge of film to our idea of History. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Rueda, M. H. (2019): “Violencia, pérdidas y duelo en el cine colombiano reciente”, Revista de Estudios Hispánicos, 53 (1): 99-119. https://doi.org/10.1353/rvs.2019.0012
  • Ruiz, S. (2007): “Conflicto armado y cine colombiano en los dos últimos gobiernos”. Revista Palabra Clave, 10 (2): 47-59. Disponible en web: https://bit.ly/2YEBPQ3
  • Sánchez, I. (1987): El cine de la violencia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Treacey, M. E. (2016): Reframing the past: History, film and television. London-New York: Routledge.