El cine católico español tras la ruptura de la Autarquíainfluencias internacionales y límites del aperturismo

  1. Colmenero Martínez, Ricardo 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Revista:
Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

ISSN: 0210-9425

Ano de publicación: 2021

Número: 41

Páxinas: 1219-1246

Tipo: Artigo

DOI: 10.24197/IHEMC.41.2021.1219-1246 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

Resumo

Integration in the OCIC, a Catholic critic in constant contact with abroad or the arrival of films from abroad were the three clearest premises of the breakdown of a certain autarky of Catholic cinema after the years of World War II. However, the Franco regime always wanted to keep its own vision of Catholicity and, above all, of its role before it. This article analyzes the effects of this openness both on the themes of the films and on the interpretations of film Catholicism, as well as the reception of foreign censorship and classification and the effects of the OCIC awards in Spain.

Referencias bibliográficas

  • AGEL, Henri, El cine y lo sagrado, Madrid, Rialp, 1960.
  • BERTHEUIL, Bruno, “Un désir d´histoire, l´Ancien régimen dans le cinéma français”. ISAACS, Ann Katherine, Histoire, images, imaginaire, Clioh´s Workshop II, tomoV, Pisa, Universitá di Pisa, 2002, pp. 165-186.
  • BLACK D., Gregory, La cruzada contra el cine, 1940-1975, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.
  • DELEGACIÓN ECLESIÁSTICA NACIONAL DE CINEMATOGRAFÍA, Guía de películas estrenadas (1939-1959). Madrid, Fides Nacional, 1960.
  • FÉLIX RIBEIRO, Manuel, Filmes, figuras e factos da história do cinema português: 1896-1949, Lisboa, Cinemática Portuguesa, 1983.
  • FERNÁNDEZ CUENCA, Carlos, Cine religioso. Filmografía crítica (1896-1959), Valladolid, Publicaciones de la Semana Internacional de Cine Religioso y Valores Humanos, 1960.
  • FERNÁNDEZ DE MIGUEL, Daniel, El enemigo yanqui: las raíces conservadoras del antiamericanismo español, Zaragoza, Genueve Ediciones, 2012.
  • HERNÁNDEZ DE TERÁN, Anselmo, “El II Congreso Cinematográfico Hispanoamericano de 1948”, Aportes. Revista de Historia contemporánea, 64 (2007), pp. 35-44.
  • LÓPEZ TALAVERA, María del Mar, “La España isabelina a través del cine”, Aportes. Revista de Historia contemporánea, 46 (2003), pp. 41-51.
  • LOUZAO VILLAR, Joseba, “Las minorías protestantes en España durante la Segunda Guerra Mundial: una historia de supervivencias”, en MORAL RONCAL, Antonio Manuel y GONZÁLEZ MARTÍN, Francisco J. (coords.), España y la Segunda Guerra Mundial. Otras visiones del conflicto, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2014, pp. 97-112
  • LOUZAO VILLAR, Joseba, “La Señora de Fátima. La experiencia de lo sobrenatural en el cine religioso durante el franquismo”, en MORAL RONCAL, Antonio Manuel y COLMENERO MARTÍNEZ, Ricardo (coords.), Iglesia y primer franquismo a través del cine (1939-1959), Alcalá, Universidad de Alcalá, 2015, pp. 121-152.
  • LOUZAO VILLAR, Joseba, “Minorías para un país de mayoría. Los protestantes en la España del primer franquismo”, en MONTERO, Feliciano y LOUZAO, Joseba (coords.), La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2015, pp. 341-364.
  • MOLHANT, Robert, Ocic awards at film festivals and grand Prix 1947-1966, Bruselas, Ediciones OCIC, 2000.
  • MONTERO, Feliciano, La Iglesia: de la colaboración a la disidencia (1956-1975), Madrid, Encuentro, 2009.
  • MONTERO, Feliciano y LOUZAO, Joseba (coords.), La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2015.
  • MORAL RONCAL, Antonio Manuel, “El carlismo en la cinematografía española: la frustración en la victoria”, Spagna contemporánea, 22 (2002), pp. 25-39.
  • MORAL RONCAL, Antonio Manuel y COLMENERO MARTÍNEZ, Ricardo, Revolución y contrarrevolución. El siglo XIX español en la gran pantalla, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2011.
  • NIETO FERRANDO, Jorge, “La reflexión y la crítica católica en la prensa cinematográfica bajo el franquismo. Del nacional-catolicismo a Ingmar Bergman”, Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 18, 2 (2012), pp. 855-873.
  • SANZ FERRERUELA, Fernando, “Cuatro hagiografías cinematográficas frustradas en la España nacionalcatólica: "Molokai", "El cruzado de Oriente", "Don Bosco" y "El Padre José" (1948-1952)”, Artigrama, 21 (2006) pp. 841-864.
  • SANZ FERRERUELA, Fernando, Catolicismo y cine en España (1936-1945). Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2013.
  • VIVANCO, José Manuel, Moral y pedagogía del cine. Madrid, Ediciones Fax, 1952.