La cartografía como herramienta para la musealización de las batallas de la Guerra de la Independencia. Estudio de caso: Bailén

  1. María-Teresa Riquelme-Quiñonero
  2. Mario Ramírez Galán
  3. Gabino Martín-Serrano Rodríguez
Journal:
Her&Mus: heritage & museography

ISSN: 2171-3731

Year of publication: 2021

Issue: 22

Pages: 147-171

Type: Article

More publications in: Her&Mus: heritage & museography

Metrics

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2021
  • Journal Impact: 0.060
  • Field: ARTE Quartile: C3 Rank in field: 53/135

CIRC

  • Social Sciences: C
  • Human Sciences: D

Abstract

One of the goals of the PAdGUE project for the study of the Peninsular War (1808-1814) is the musealization of the most relevant battlefields. Due to this, cartography is a primary source for reconstructing the original terrain at a specific time. Thanks to the analysis of military-historical maps, we can have a more accurate perspective to understand some aspects that could be confusing if we only work with written sources, current topography, archaeological remains, and heritage elements. In this work, we present a proposal for the musealization of the Bailén battlefield that will aid researchers and visitors to interpret a deteriorated territory through the use of new technologies: QR codes, ibeacon, and 3D modeling to generate virtual routes and recreations, and for the preparation of conservation files for heritage resources. The purpose of this work is twofold. On the one hand, we highlight the importance of the battlefield to explain the confrontation and thus recover this historical space and the heritage elements that contains; and on the other hand, this connects with the current place and spaces dedicated to the memory of this fact and its most important characters, creating cultural routes. Therefore, this heritage interpretation also implies immersing the visitor not only at a specific moment but within a society that lived a conflict, which meant the end of the Old Regime.

Bibliographic References

  • Acosta, Fco., & Ruiz, M. (coords.). (2009). Baylen 1808-2008. Actas del Congreso Internacional Baylen 1808-2008: Baylen: su impacto en la nueva Europa del siglo XIX y su proyección futura. Universidad de Jaén.
  • Aldermana, D. H., Inwoodb, J. F. J., & Bottonec, E. (2021). The Mapping behind the Movement: On Recovering the Critical Cartographies of the African American Freedom Struggle. Geoforum, 120, 67–78. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.01.022
  • Aparicio, P., & Figueiredo, C. (2016). El grado de evidencia histórico-arqueológica de las reconstrucciones virtuales: hacia una escala de representación gráfica. Revista Otarq, 1, 235-247. http://dx.doi.org/10.23914/otarq.v0i1.96
  • Augustyniak, J., Kuźma, M., & Pędzich, P. (2015). Review of the Methods of Cartographic Presentation of Warfare. Polski Przegląd Kartograficzny, 47(3), 147–158. https://doi.org/10.1515/pcr-2015-0012
  • Buldain, B. E. (Coord.) (2011). Historia contemporánea de España 1808-1923. Akal.
  • Cáceres, C. (2009). La percepción de la Historia y el Ejército español al inicio de la Guerra de la Independencia. Revista de Historia Militar, Extra 2, 77-140.
  • Carrión, A. (2015). Plan Nacional de Paisaje Cultural. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Cervello, I., Reding, N., von, & Christen, H., de. (2009). ¿Haza Walona? En F. Acosta, y M. Ruiz (coords.), Baylen 1808-2008. Actas del Congreso Internacional Baylen 1808-2008: Baylen: su impacto en la nueva Europa del siglo XIX y su proyección futura (pp. 399-432). Universidad de Jaén.
  • Desperta Ferro. Historia Moderna. (2020). Bailén 1808. https://tinyurl.com/2bwhnc76
  • Forum Internacional de Arqueología Virtual. (2011). Los principios de Sevilla. Principios Internacionales de la Arqueología Virtual. Borrador final. https://tinyurl.com/2p9a83zj
  • Griffiths, S., Wong, M., Kwok, C. Y. T., Kam, R., Lam, S. C., Yang, L., Yip, T. L., Heo, J., Chan, B., Xiong, G., & Lu, K. (2019). Exploring Bluetooth Beacon Use Cases in Teaching and Learning: Increasing the Sustainability of Physical Learning Spaces. Sustainability, 11(15), 4005. https://doi.org/10.3390/su11154005
  • Hernàndez-Cardona, F. X., Feliu-Torruella, M., Sospedra, R., González-Sanz, M., & Wilson-Daily, A. (2019). Generación de iconografía didáctica a partir de recreación histórica y 3D. El caso de la Guerra Civil Española. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 67-82. https://tinyurl.com/yrc9h933
  • Íscar, C. E. (2016). Ibeacons and heritage: new technologies applied to archaeology heritage museology in Mérida as local sustainability. En L. Oosterbeek, M. Quagliuolo y L. Caron (eds.), Sustainability Dilemmas. Transdisciplinary contributions to integrated cultural landscape management (pp. 473-490). Instituto Terra e Memória.
  • Íscar, C. E. (2018). Estudio de la aplicación de nuevas tecnologías a la musealización de yacimientos arqueológicos. Augusta Emérita y los Ibeacons. En S. López, M. Urraco, y D. Gallardo (eds.), Catálogo de investigación joven en Extremadura (vol. II, pp. 202-206). Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones. http://hdl.handle.net/10662/7411
  • Jornadas sobre Batalla de Bailén y la España contemporánea. (1999). La Batalla de Bailén. Actas de las Primeras Jornadas sobre la Batalla de Bailén y la España contemporánea. Universidad de Jaén.
  • Jornadas sobre Batalla de Bailén y la España contemporánea. (2001). Bailén y la guerra contra Napoleón en Andalucía. Actas de las Segundas Jornadas sobre la Batalla de Bailén y la España contemporánea. Universidad de Jaén.
  • Jornadas sobre la Batalla de Bailén y la España contemporánea. (2002). La Guerra de la Independencia (1808-1814): perspectivas desde Europa. Actas de las Terceras Jornadas sobre la batalla de Bailén y la España contemporánea. Universidad de Jaén.
  • Jornadas sobre la Batalla de Bailén y la España contemporánea. (2008). Bailén a las puertas del bicentenario. Revisión y nuevas aportaciones. Actas de las Séptimas Jornadas sobre la batalla de Bailén y la España contemporánea. Universidad de Jaén.
  • Lakmal, G. K. U., Godamanna, G. M. N. H., Elapatha, E. M. P. Y. S., Udarini, W. A. N., & Dhammearatchi, D. (2016). Museum 360: Automated Guiding System for a Museum. International Journal of Scientific and Research Publications, 6(11), 529-535. http://www.ijsrp.org/research-paper-1116/ijsrp-p5972.pdf
  • Liebenberg, E., Demhardt, I. J., & Vervust, S. (Eds.) (2016). History of Military Cartography: 5th International Symposium of the ICA Commission on the History of Cartography 2014. Springer International Publishing AG.
  • López-Menchero, V. M. (2012). Manual para la puesta en valor del patrimonio arqueológico al aire libre. Ediciones Trea.
  • Mira, J. A., & Zurita, R. (2019). Los campos de batalla de la Guerra de la Independencia en la Comunidad Valenciana (España). Propuesta de gestión para los escenarios bélicos de Castalla y Mutxamel. En T. Abello, G. C. Cattini, V. Gavín, J. Ibarz, C. Santacana, Q. Solé, y A. Vives (coords.), Postguerres (vol. 2) (pp. 787-806). Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/172068
  • Mira, J. A., & Zurita, R. (2020). La gestión de los campos de batalla: una asignatura pendiente en España. Her&Mus, 21, 77-103. https://doi.org/10.34810/hermusn21id378124
  • Moreno, M. (2008). La batalla de Bailén. El surgimiento de una nación. Sílex Ediciones.
  • PAdGUE. (2020). Batalla de Bailén. Desperta Ferro. Historia Moderna, 45, 56-57. https://tinyurl.com/2bwhnc76
  • Quesada, F. (2008). La arqueología de los campos de batalla. Notas para un estado de la cuestión y una guía de investigación. Saldvie: estudios de prehistoria y arqueología, 8, 21-36.
  • Ramírez, M. (2016a). Los campos de batalla y la protección legislativa. E-rph: revista electrónica de patrimonio histórico, 18, 27-51. https://tinyurl.com/2p8tmpyd
  • Ramírez, M. (2016b). La musealización del campo de batalla de Alarcos. ArtyHum: revista digital de artes y humanidades, 28, 204-232. https://tinyurl.com/23byssjn
  • Ramírez, M. (2016c). La legislación española y los campos de batalla. ArtyHum: revista digital de artes y humanidades, 29, 155-169. https://tinyurl.com/mdzxvhxt
  • Ramírez, M. (2017a). Los yacimientos olvidados: registro y musealización de campos de batalla. Oxford.
  • Ramírez, M. (2017b). Uclés: el acondicionamiento museográfico de un campo de batalla de la Guerra de la Independencia. Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 36, 443-462. https://tinyurl.com/y47rt487
  • Rodríguez, B. (2019, 9 de junio). Un paseo virtual (y real) por el campo de batalla de Alarcos. Lanza Digital. https://tinyurl.com/2kwny9dz
  • Santacana, J., & López, V. (coords.) (2014). Educación, tecnología digital y patrimonio cultural para una educación inclusiva. Ediciones Trea.
  • Santacana, J., & Martín, C. (coords.) (2010). Manual de museografía interactiva. Ediciones Trea.
  • Serra, R., & Fernández, M. (2005). Los campos de batalla, un patrimonio infrautilizado. En J. Santacana y N. Serrat (coord.), Museografía didáctica (pp. 464-469). Ariel.
  • Travis, Ch., Gyuris, & Ludlow, F. (Eds.) (2020). Historical Geography, GIScience and Textual Analysis: Landscapes of Time and Place. Springer International Publishing AG.
  • Vela, F. (2007). La Batalla de Bailén, 1808. El águila derrotada. Almena Ediciones.
  • Villagrá, C. J., & López, J. L. (2020). La web semántica «Guerra e Historia Pública» y la transferencia del conocimiento. Hispania Nova, Extra 1, 81-113. https://doi.org/10.20318/hn.2020.5367
  • Zurita, R. (2019). Europa en la época de Napoleón. Editorial Síntesis.
  • Zurita, R., & Mira, J. A. (2018). Los campos de batalla: Patrimonio cultural e Historia digital. Quiroga, Revista de patrimonio iberoamericano, 14, 44-54. https://tinyurl.com/dcknd33w
  • Zurita, R., Hernando, M.ª del P., Laspra, A., López, J. L., Such, M.ª P., Moreno, J. R., & Villagrá, C. J. (2019). Web semántica y transferencia de conocimiento. Un proyecto sobre didáctica de la guerra y turismo cultural. En M. Moreno (coord.), Del siglo XIX al XXI. Tendencias y debates: XIV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea (pp. 297-313). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://tinyurl.com/mvf3tkb2