La autoficción especular como juego ficcional. En Lluvia de Victoria de Stefano

  1. Alarcón Bermejo, Javier Ignacio 1
  1. 1 Universidad Independiente
    info

    Universidad Independiente

    San José, Costa Rica

    ROR https://ror.org/04b6ahj46

Revista:
Cuadernos del CILHA

ISSN: 1852-9615 1515-6125

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Dosier: La literatura lúdica latinoamericana

Número: 36

Páxinas: 1-22

Tipo: Artigo

DOI: 10.48162/REV.34.041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Cuadernos del CILHA

Resumo

Victoria de Stefano writes a type of self-referential literature. In the structure of her novels, she makes an explicit reflection on the complex relationship that exists between reality and fiction. By doing this, she produces a double effect. On the one hand, she underlines the artificiality of the text. On the other, she questions the limits of fiction. In other words, most of her literature falls into the category of metafiction and, as Guyard points out, "metafictional theorists insist on the fact - undoubted, on the other hand - that the metafictional text questions the limits between the real and the fictional” (2012: 59-60). Lluvia (2006) gathers the elements mentioned above to produce an autofictional text that is highly self-referential and specular. Starting from this premise, it can be affirmed that the work in question proposes a game to the reader, makes him an accomplice of literary creation. It creates an unsolvable paradox that is at the core of the fiction's reflexivity. This study will analyze the functioning of this structure and its relationship with what we could call playful fiction (Robert Detweiler), a literary mode that makes the reader an accomplice by revealing the artifice of the text. The central objective will be to analyze how this literary game defines Stefano's novel, which can be studied from the notion of "specular autofiction", and serves to accentuate its central theme, literary creation, not only by exposing it in the diegesis but by doing that the reader participates indirectly in it.

Referencias bibliográficas

  • Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.
  • Casas, A. (2015). “Lo fantástico y la autoficción: un binomio casi imposible”. En N. Álvarez Méndez y A. Abello Verano (eds.) En Espejismos de la realidad. Percepciones de lo insólito en la literatura española (siglos XIX-XXI) (págs. 85-94) Universidad de León.
  • Colonna, V. (1989). L’Autofiction. Essai sur la fictionalisation de soi en littérature. Hal Open Science. [tesis de doctorado, Université Lille, École des hautes Études en Sciences Sociales]. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00006609
  • Colonna, V. (2004). Autofiction & autres mythomanies littéraires. Tristam.
  • Dällenbach, L. (1991). El relato especular. Visor.
  • Doubrovsky, S. (2001). Fils. Galileé. (Original publicado en 1977).
  • Genette, G. (1993). Ficción y dicción. Lumen. (Original publicado en 1991).
  • Genette, G. (1989a). Figuras III. Lumen. (Original publicado en 1972)
  • Genette, G. (1989b). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Taurus. (Original publicado en 1982)
  • Guyard, E. (2012). “Para un acercamiento a la recepción de los textos de metaficción”. En M. Álvarez, A. J. Gil González y M. Kunz (ed.), Metanarrativas hispánicas (págs. 55-71). Lit.
  • Hutcheon, L. (2013). Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradoz. Methuen. (Original publicado en 1980).
  • Lotman, Y. (1978). La estructura del texto artístico. Istmo. (Original publicado en 1970).
  • Morales Benito, L. (2021). El arte del funámbulo. Juego, ‘Patafísica y OuLiPo, aproximaciones teóricas y equilibrismos literarios. Universidad Iberoamericana Puebla.
  • Stefano, V. de (1985). La noche llama a la noche. Monte Ávila Editores.
  • Stefano, V. de (1992). El lugar del escritor. Siglo XXI.
  • Stefano, V. de (2006). Lluvia. Candaya.
  • Toro, Vera (2017). “Soy simultaneo”. El concepto poetológico de la autoficción en la narrativa hispánica. Iberoamericana/Vervuert.
  • Twain, M. (2015a). The adventures of Hucckeberry Finn. Maxtoer. (Original publicado en 1876).
  • Twain, M. (2015b). The adventures of Tom Sawyer. Maxtor. (Original publicado en 1885).